راهنمای نورپردازی هتل | نکات ضروری روشنایی
راهنمای نورپردازی هتل | اصول و قواعد

راهنمای نورپردازی هتل | نکات ضروری روشنایی

هتل ها مکانی برای میزبانی افراد با اهداف بسیار متفاوت است، برخی برای مقاصد تجاری، برخی دیگر برای اوقات فراغت و غیره اقامت می کنند. از این نظر، نور اتاق هتل باید همراه با فعالیت های مختلفی باشد که می توان در آنها انجام داد و همیشه به حفظ آرامش کمک می کند. روشنایی هتل باید دارای فضایی آرام و در عین حال سازگار با نیازهای هر مهمان باشد. برای رسیدن به این هدف، ما در این مقاله نکاتی را جمع آوری کرده‌ایم که می‌توانید با رعایت و بکارگیری این نکات یک نورپردازی خوب در هتل داشته باشید.

نورپردازی فضای داخل هتل چگونه باشد؟

در نورپردازی هتل‌ها باید دو اصل مهم را در ابتدا درنظر بگیریم و بین آن ها تعادل ایجاد کنیم:

  1. تعادل بین طراحی نورپردازی و کاربری فضا: دستیابی به تعادل مناسب بین نورپردازی و کاربری فضاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نورپردازی باید به گونه‌ای باشد که هم ویژگی‌های زیبایی و جلب توجه را ارتقا دهد و هم باعث ایجاد یک محیط راحت و کاربرپسند شود. این تعادل میان تأثیرات نوربری و نیازهای عملکردی فضاها می‌باشد.
  2. تعادل بین طراحی نورپردازی و معماری بنا: نورپردازی باید با زیبایی‌ها و جزئیات معماری ساختمان تناسب داشته باشد و به نحوی باشد که معماری بنا ارتقاء یابد و نور به عنوان یک عنصر تازه‌انگار و زیبا درکنار معماری ظاهر شود.

همینطور، تضادهای موجود بین نورپردازی و دیگر عناصر باید به نحوی مدیریت شوند که این دو مفهوم به هم پیوند خوبی داشته باشند و تجربه بصری جالبی برای مهمانان هتل ایجاد شود. این تعادل در نورپردازی هتل‌ها باعث خلق یک محیط زندگی و اقامت مطلوب می‌شود.

نورپردازی اتاق هتل

نور اتاق باید به گونه ای باشد که مهمانان تا حد امکان احساس راحتی کنند. برای دستیابی به این راحتی، باید در نظر داشت که اتاق ها می توانند برای فعالیت هایی غیر از خواب مانند کار یا گذراندن وقت استفاده شوند. دقیقا به همین دلیل، نورپردازی اتاق خواب هتل باید برای استفاده مورد نظر از هر قسمت از اتاق طراحی شود. پس پیشنهاد ما به شما این است که در هر قسمت اتاق خواب از محصولات نورپردازی و روشنایی متفاوتی استفاده کنید.

 

همانطور که اشاره کردیم اتاق هتل تا حدودی فضایی چند منظوره است که افراد به دلایل مختلف می توانند به آنجا بروند. از این نظر، نور نه تنها به دلیل نقشی که در نتیجه زیبایی شناختی دارد، بلکه به دلیل نقشی که در ایجاد فضایی آرام دارد، مهم است. استفاده از ریسه های ال ای دی با نور غیرمستقیم، پنل های روکار یا توکار و چراغ های مگنتی را برای پخش یک نور دلپذیر توصیه می کنیم. در اتاق‌هایی که رختکن ساخته‌شده، استفاده از نورمخفی بهترین گزینه برای اطمینان از دید خوب است، زیرا نور زیادی را بدون تابش خیره کننده فراهم می‌کنند.

استفاده از چراغ های سنسوردار

باید در نظر داشته باشیم که مهمانان آشنایی چندانی با فضا ندارند، بنابراین نصب چراغ سنسوردار باعث می‌شود که در نیمه‌شب برای رفتن به حمام و یا دستشویی بدون نیاز به روشن کردن چراغ عمومی یا روشن کردن چراغ میز کنار تخت این سنسور روشن شود.

هنگام نورپردازی اتاق های هتل نیز لازم است خود را در نقش مهمان قرار دهید. از این نظر، یک هتل خانه هیچ کس نیست، بنابراین یافتن کلیدهای چراغ در زمان های خاص می تواند ناخوشایند باشد. به همین دلیل، چراغ سنسوردار با برد کوتاه وقتی پاهای خود را روی زمین می گذارید روشن می شود بدون شک بهترین راه برای اطمینان و تسهیل حداقل دید در زمان هایی مانند شب است.

نورپردازی بالای تخت خواب

بدون شک چراغ های دیواری یکی از محبوب ترین چراغ ها در نورپردازی سایه ای است. چراغ های دیواری در مدل های مختلف چوبی، فلزی، دکوراتیو در بازار موجود است. البته خوب است به خاطر داشته باشید که در هتل بهتر است یک چراغ رومیزی یا چراغ مطالعه روی پاتختی کنار تخت وجود داشته باشد. (مدل‌هایی را ترجیح می‌دهیم که نور نقطه‌ای را ارائه می‌کنند و معمولاً قابل تنظیم هستند. به این معنی که شخصی که از آن استفاده می کند مزاحمتی برای فرد سمت دیگر تخت ایجاد نمی کند و می تواند در هر موقعیتی این کار را انجام دهد)

روشنایی حمام هتل

اگرچه مهم ترین جنبه نور اتاق هتل، خود اتاق است، اما حمام ها نیز نقش کلیدی در تجربه مهمان دارند. در این مورد باید مواردی مانند دمای رنگ و همچنین نوع لامپ و محل قرارگیری آنها در نظر گرفته شود. دمای رنگ باید در تمام فضا یکنواخت باشد و در نقاطی مانند آینه، توصیه می‌شود نور از دو طرف روی صورت بیفتد تا سایه‌ روی صورت ایجاد نشود. از این نظر باید از نور بالای سقف اجتناب شود. اگرچه روشویی تا حدی توسط چراغ های آینه روشن می شود.

وقتی صحبت از حمام می شود، مهم ترین چیز داشتن نور راحت است که اجازه می دهد آرامش را بدون خیره کردن چشم ایجاد کند، اما همچنان اجازه می دهد محصولات بهداشتی داخل حمام به وضوح دیده شوند. یکی از گزینه ها استفاده از ریسه نواری IP65 در آینه و فرورفتگی های سقف برای دستیابی به روشنایی کامل در این قسمت است.

اصول نورپردازی لابی هتل

ورودی یا لابی هتل نقش مهمی در شکل دادن به اولین برداشتی که مشتری از هتل ایجاد می کند ایفا می کند. بنابراین، برای نورپردازی ضروری است که مناطق مختلف را با نور برجسته کنید. فضاهایی مانند درهای ورودی و خروجی، آسانسور و پذیرایی باید برای این منظور دارای نورپردازی برجسته باشند. در مقابل، برای لابی و مناطق استراحت، نورپردازی آرام‌تری را با چراغ های تزئینی و دکوراتیو و لوسترهای شیک انتخاب می‌کنیم.

نورپردازی راهرو هتل

برای نورپردازی راهروها باید در نظر داشته باشیم که در زمان‌های مختلف و به دلایل مختلف این منطقه بسیار پرتردد است، بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که مشتریان در هنگام رفتن به اتاق‌های خود تا حد امکان سر و صدای کمتری داشته باشند. راهروها عمدتا با چراغ های توکار یا روکار و چراغ خطی نورپردازی می‌شوند.

روشنایی رستوران هتل

محل صرف غذا باید به طور یکنواخت و به طور کلی روشن باشد. CRI یا شاخص نمود رنگ نقش مهمی در درک رنگ ها ایفا می کند که می تواند ظاهر غذا را تحت تاثیر قرار دهد و آن را اشتها آورتر کند. بنابراین، توصیه ما استفاده از نور با CRI بالا است که امکان درک رنگ های پر جنب و جوش و افزایش تجربه غذاخوری را فراهم می کند.

تاکید بر راحتی نور و اجتناب از تابش خیره کننده نور مهم است. شدت نور بالا لازم نیست. نور باید راحت و برای نشستن پشت میز کافی باشد.

چه چیزی در نورپردازی فضای باز هتل ها مهم است؟

برای نورپردازی فضای باز باید ایمنی آن را در نظر بگیریم، زیرا برای روشن کردن مناطق مختلف عمل می کند. میهمانان در فضای باز قدم می زنند و چراغ باید بتواند مناطقی را که از آن عبور می کنند به خوبی روشن کند. مهمترین نکته در نورپردازی فضای باز این است که نورپردازی این قسمت را در مراحل اولیه برنامه ریزی پروژه در نظر بگیرید زیرا همه روشنایی ها نیاز به سیم کشی دارند. ما همچنین آلودگی نوری محیط اطراف هتل را در نظر می گیریم، از نورپردازی بیش از حد نیز باید اجتناب کرد.

استفاده از چراغ های چمنی در نورپردازی درختان، چراغ های پارکی و در استخر و حوض ها چراغ های استخری و فواره ای توصیه می شود.

سخن پایانی

نور بخشی ضروری از طراحی هتل است. نور خوب تمام جنبه های مثبت یک هتل را که می خواهید برجسته کنید، تقویت می کند و بر آن تأکید می کند. علاوه بر این، می تواند به پنهان کردن مناطقی که چندان زیبا نیستند نیز کمک کند.نور تأثیر مستقیمی بر وضعیت جسمی و عاطفی ما دارد. به همین دلیل اهمیت دادن به آن و ایجاد محیط های راحت با نور مناسب ضروری است تا مهمانان در طول اقامت خود حس خوبی داشته باشند.

نظر خود را بنویسید