کدگذاری رنگ روی کابل برق غیرفلزی (NM)
کدگذاری رنگ روی کابل برق غیرفلزی (NM)

کدگذاری رنگ روی کابل برق غیرفلزی (NM)

در کابل غلاف دار غیرفلزی (NM) که اکنون برای سیم‌کشی مسکونی و تجاری استفاده می‌شود، کدگذاری رنگ روی روکش بیرونی، نشان‌دهنده گیج سیم یا اندازه و درجه حرارت سیم در داخل است. با این حال، کابل نصب شده قدیمی‌تر ممکن است این کد رنگی را نداشته باشد. کابل NM که گاهی به نام “رومکس” شناخته می شود، به دلیل یکی از نام های تجاری رایج، یک کابل الکتریکی انعطاف پذیر است که دارای یک روکش پلاستیکی بیرونی است که از دو یا چند هادی عایق شده و همچنین یک سیم زمین مسی لخت محافظت می کند.

تاریخچه اختراع کابل NM

کابل NM توسط شرکت Romex در سال 1922 اختراع شد و اولین بار توسط NEC (کد ملی برق) در سال 1926 توصیف و فهرست شد، اما تا اوایل دهه 1960 مورد استفاده رایج قرار نگرفت که پلاستیک جایگزین ریون بافته شد. پوشش بیرونی از آن نقطه به بعد، کابل NM به استانداردی برای اجرای سیم کشی برق مسکونی در مکان های پنهان، درون دیوارها و در حفره های کف و سقف تبدیل شد. امروزه، کابل NM برای تقریباً همه کاربردها استاندارد است – به غیر از مکان‌های در معرض دید مانند دیوارهای زیرزمین یا در امتداد دیوارهای بیرونی در معرض دید.

محبوبیت آن از این واقعیت ناشی می شود که استفاده از کابل NM در مقایسه با سایر روش های سیم کشی، مانند لوله فلزی یا کابل زره دار، بسیار آسان و نسبتاً ارزان است.

تقریباً قبل از سال 2001، بیشتر کابل‌های NM دارای پوشش بیرونی سفید بودند، اما از سال 2001 به بعد، بیشتر کابل‌های NM-B با یک عایق بیرونی وینیل پوشانده شده‌اند که برای شناسایی آن برای مصرف‌کنندگان و بازرسان رنگی است. این کد رنگی غلاف سیم کاملاً داوطلبانه است، اما اکثر تولید کنندگان به طرح رنگ پایبند هستند.

سیستم کدگذاری رنگ روی کابل

پنج طرح رنگ اصلی مورد استفاده برای کابل NM در ساخت و سازهای مسکونی عبارتند از سفید، زرد، نارنجی، سیاه و خاکستری. این رنگ‌ها در ژاکت بیرونی وینیل جامد دیده می‌شوند که رساناهای جداگانه درون کابل را محصور می‌کند و به راحتی در یک نگاه مشخص می‌شوند.

توجه داشته باشید که رنگ مشکی به عنوان رنگ برای دو گیج سیم مختلف استفاده می شود، بنابراین در تفسیر کابل مشکی دقت لازم است.

کد رنگ کابل NM

روکش سفید

کابل با روکش سفید خانه ها سیم 14 گیج. این نوع سیم برای مدارهای 15 آمپری در منزل شما استفاده می شود. مدارهای روشنایی عمومی معمولاً کاربرد اصلی مدارهای 15 آمپری هستند که با کابل 14 آمپر سیم کشی می شوند، اگرچه بسیاری از خانه ها اکنون این مدارها را به عنوان مدارهای 20 آمپر می کنند.

روکش زرد

روکش کابل با کد رنگ زرد، سیم های 12 گیج را در بر می گیرد. کابل 12 گیج زرد معمولاً برای مدارهای 20 آمپری استفاده می شود که برق پریزهای عمومی خانگی مورد استفاده برای انواع لوازم برقی را تامین می کند. مدارهای اختصاصی لوازم خانگی نیز در اکثر موارد نیاز به مدارهای 20 آمپری دارند.

روکش نارنجی

روکش سیم نارنجی رنگ برای سیم 10 گیج کنار گذاشته شده است. توانایی تحمل بارهای مدار 30 آمپر را دارد. این بارها عبارتند از تهویه مطبوع، تغذیه آبگرمکن و هر بار 30 آمپری دیگر…

روکش سیاه

کابل غلاف مشکی برای سیم 6 و 8 گیج استفاده می شود. سیم گیج 8 برای مدارهای 40 آمپری درجه بندی شده است، در حالی که سیم گیج 6 قادر به مدیریت مدارهای 55 آمپری است. سیم 6 گیج بسته به درجه آمپری که در دستگاه ذکر شده است برای تغذیه یک پنل فرعی، یک برد الکتریکی یا یک اجاق گاز دوتایی بهتر است.

اگر به کابل مشکی نیاز دارید، حتما روکش و بسته بندی را به دقت بخوانید تا مشخص شود که سیم 6 یا 8 گیج می خرید.

روکش خاکستری

روکش خاکستری رنگ برای تعیین کابل در نظر گرفته شده برای نصب زیرزمینی استفاده می شود. مقاومت عالی در برابر آب دارد و همچنین ممکن است برای مقاومت در برابر روغن و نور خورشید رتبه بندی شود. در این کابل، هادی ها به جای اینکه آزادانه در داخل ژاکت اجرا شوند، در وینیل جامد تعبیه شده اند.

از آنجایی که کد خاکستری اندازه سیم را نشان نمی دهد، بسته بندی و چاپ ژاکت را بخوانید تا مطمئن شوید که کابل را با سیم سنج مناسب خریداری می کنید.

برچسب زدن روکش بیرونی کابل

با همه کابل‌های روکش غیرفلزی، روکش بیرونی با کدگذاری حروف و اعداد برچسب‌گذاری می‌شود که نشان می‌دهد چه تعداد سیم عایق درون غلاف پنهان شده است. با این حال، این تعداد سیم شامل سیم مسی بدون عایق که به عنوان سیم زمین استفاده می شود، نمی شود. به عنوان مثال، اگر کابل 12-2 WG را ذکر کند، به این معنی است که دو سیم 12 گیج عایق (یک سیم سیاه و یک سیم سفید) به اضافه یک سیم زمین وجود دارد. اگر روی برچسب 12-3 نوشته شده باشد، این یک کابل 12 گیج سه هادی (قرمز، سیاه و سفید) است که یک سیم زمین مسی خالی در آن گنجانده شده است.

کدگذاری رنگ در هادی های فرد

سیم های داخل کابل روکش دار همچنین دارای عایق پلاستیکی هستند که برای تشخیص آسان کد رنگی دارند. همه کابل ها یک سیم عایق سفید و یک سیم عایق مشکی دارند. اینها به ترتیب سیم های خنثی و داغ را شناسایی می کنند. سیم مسی خالی در کابل سیم زمین است. (در موارد نادر، ممکن است کابلی را پیدا کنید که در آن سیم زمین با عایق سبز پوشانده شده است – سبز رنگی است که برای سیم های زمین تعیین شده است.)

در کابل سه سیم علاوه بر سیم های سفید و مشکی یک سیم قرمز نیز وجود خواهد داشت. قرمز نیز به عنوان رنگ گرم تعیین می شود.

کاربرد کابل های غیر فلزی NM

  • سیم کشی مسکونی: کابل های NM اغلب در خانه ها برای سیم کشی مدارهای روشنایی و پریزها استفاده می شود. آنها برای استفاده در مناطق خشک مانند دیوارها و سقف ها مناسب هستند
  • سیم کشی تجاری: کابل های غلاف غیر فلزی (NM) را می توان برای مدارهای سیم کشی مانند روشنایی و پریزها در سازه های تجاری استفاده کرد.
  • اتوماسیون صنعتی: برای اتصال سنسورها و محرک ها به کامپیوترها، کابل های NM در اتوماسیون صنعتی کاربرد دارند.
  • ارتباطات از راه دور: کابل های NM، مانند اتصال مودم ها و روترها به رایانه، می توانند برای ارتباطات راه دور استفاده شوند.
  • انتقال داده: کابل های NM را می توان برای انتقال داده در شبکه های کامپیوتری، شامل اترنت و اتصالات اینترنتی به کار برد.
  • تلویزیون کابلی: در برنامه های تلویزیون کابلی (CATV) می توان از کابل های NM برای اتصال مودم های کابلی به تلویزیون ها استفاده کرد.

نظر خود را بنویسید