راهنمای جامع راه اندازی مغازه الکتریکی
راهنمای جامع راه اندازی مغازه الکتریکی

راهنمای جامع راه اندازی مغازه الکتریکی

انتخاب شغل مناسب و داشتن درآمد خوب یکی از دغدغه های اصلی افراد جامعه است. حال یکی از پرمصرف ترین اقلام برای فروش، کالاهای الکتریکی هستند، که هم در مصارف خانگی و هم در مصارف تجاری کاربرد دارند. مغازه الکتریکی یک شغل آزاد محسوب می شود که اگر با آگاهی لازم و داشتن علاقه و مهارت کافی وارد این شغل شوید، می تواند شما را به سود برساند. در این مقاله یاد میگیریم چه اقداماتی برای راه اندازی مغازه الکتریکی لازم است انجام شود و به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

  • هدف از تاسیس مغازه الکتریکی چیست؟
  • برای راه اندازی مغازه الکتریکی چه کارهایی باید انجام دهیم؟
  • میزان سرمایه و سود حاصل از فروش لوازم الکتریکی چقدر است؟
  • چه مهارت هایی برای پیشرفت در این کار لازم است؟
  • تامین کالای های الکتریکی چگونه انجام می شود؟
  • چه کالاهایی برای فروش انتخاب کنیم؟

هدف از تاسیس مغازه ی الکتریکی چیست ؟

آیا شما در فروش تجهیزات رونایی و نورپردازی تخصص دارید یا تخصص فنی در زمینه برق الکتریک دارید یعنی شما توانایی بررسی لوازم برقی خاصی یا تخصص تعمیرات لوازم برق روشنایی را نیز دارید و درکنار این تخصص ها شما آیا تعمیرات برق ساختمان و ایراد یابی برق ساختمانی جز تخصص شما است یا خیر ؟

اگر تنها به صرف فروش کالاهای برق الکتریک میخواهید فعالیت کنید نیاز به سرمایه بیشتری دارید زیرا که برای جذب مشتری بیشتر یا تنوع بالایی از قطعات الکتریکی داشته باشید و قیمت مناسب یعنی با سود کم محصولات را بفروشید.

به هر حال دلیل شما هر چه باشد، درک انگیزه شما به عنوان پایه ای عمل می کند که کسب و کار خود را بر اساس آن می سازید. هنگامی که اهداف و مقاصد خود را روشن کردید، وقت آن است فکرتان را عملی کنید.

اقدامات ضروری پیش از تاسیس مغازه

هنگامی که برای فروشگاه الکتریکی خود برنامه ریزی می کنید، درک بازار خود و ارزیابی میزان رقابت موجود بسیار مهم است. انجام برخی تحقیقات بازار به شما در این امر کمک می کند. شما باید بررسی کنید که تقاضای کافی برای فروشگاه برق پیشنهادی شما در منطقه شما وجود دارد. شمارش کنید که در حال حاضر چند شعبه کالاهای برقی را در منطقه شما می فروشند. همچنین رقبای محلی خود، که این خرده فروشان اغلب قیمت های بسیار پایین را تبلیغ می کنند.

هنگامی که رقابت را بررسی کردید، به این فکر کنید که احتمالاً چقدر تقاضا وجود دارد. تا آنجا که می توانید در مورد جمعیت محلی اطلاعات کسب کنید – آیا افراد محلی ثروتمند، خانواده های جوان یا افراد بازنشسته، دانشجویان و غیره هستند. چقدر می توانید انتظار داشته باشید مردم از مغازه شما خرید کنند؟ چه نوع کالایی را ارائه می دهند. تحقیقات بازار شما ممکن است نشان دهد که شکافی در بازار وجود دارد که فروشگاه شما می تواند آن را پر کند. سوالاتی که می توانید درباره آن ها تحقیق کنید:

  • چه نوع کالایی را دیر فروشگاه ها ارائه می دهند؟
  • آیا تحویل درب منزل و نصب را ارائه می دهند؟
  • آیا آنها تعمیرات و خدمات دارند؟
  • چه قیمت هایی می گیرند؟
  • ساعت کاری آنها چقدر است؟

تحقیقات بازار شما ممکن است نشان دهد که شکافی در بازار وجود دارد که فروشگاه شما می تواند آن را پر کند. به عنوان مثال، شاید هیچ یک از مغازه های منطقه شما صدای با کیفیت بالا را از هم جدا نکنند.

برای راه اندازی مغازه الکتریکی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در ابتدا باید لیستی تهیه کنیم و مراحل زیر را طی کنیم:

آشنایی با لوازم الکتریکی

پیش از هر کاری باید در مورد این شغل و تجهیزات روشنایی و برقی شناخت پیدا کنید. این اطلاعات باعث می شود مشتریان خود را به درستی راهنمایی کنید. شما باید اطلاعاتی در مورد مارک های معروف بازار نیز جمع آوری کنید و بدانید که کدام محصولات از هر برند را در مغازه خود بفروشید و انبار کنید. اگر بخواهید بدون هیچ تحقیقی هر چیزی را که فکر میکنید بخرید، زود شکست می خورید. تسلط و دانش فنی درست باعث جذب مشتری در این حوزه می‌شود.

انتخاب محل فروشگاه

راه اندازی یک فروشگاه برق مستلزم یافتن یک مکان بهینه برای فروشگاه خود است. این کار نقش مهمی در تعیین مسیر آینده کسب و کار شما ایفا می کند. در حالت ایده آل مغازه خود را تا حد امکان نزدیک به مرکز شهر یا مرکز بورس این لوازم قرار دهید. در این صورت باید بتوانید با دیگر مغازه داران رقابت کنی و قیمت مناسب به مشتری ارائه دهید. اگر برای یک فروشگاه خرده فروشی در منطقه مسکونی اقدام کنید، انجام دیگر کارهای تعمیراتی و خدماتی به رشد کسب و کارتان کمک می کند.

جواز کسب مغازه الکتریکی

در راه اندازی هر کسب و کاری مسائل مختلف قانونی و مجوز را بررسی کنید. برای اخذ پروانه کسب یا جواز کسب الکتریکی شما بایستی به اتحادیه صنف فروشندگان لوازم الکتریکی استان خود مراجعه کنید و موارد زیر را آماده کنید:

  1. سند مالکیت یا اجاره نامه
  2. مدرک تحصیلی (حداقل سیکل)
  3. برای آقایان داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت
  4. گواهی عدم اعتیاد
  5. گواهی عدم سوء پیشینه
  6. عکس 3 در 4 و کارت ملی و شناسنامه

انتخاب اسم مغازه و دکوراسیون

انتخاب یک نام مناسب و چیدمان و دکوراسیون مغازه تاثیر مستقیمی روی فروش شما دارد. داشتن ویترین شیک و از مهم تر نظم و تمیزی در این نوع مغازه ها حرف اول را می زند. سعی کنید در ویترین و داخل مغازه خود از لامپ های دکوراتیو استفاده کنید.

خرید اجناس الکتریکی

پیشنهاد ما به شما خرید عمده اجناس الکتریکی است تا از تخفیفات خوب بهره مند شوید. برای کسب سود قابل قبول و در عین حال داشتن قیمت رقابتی، باید خرید خوبی داشته باشید. بعد از مدتی کار کردن در بازار، کم کم متوجه خواهید شد که کدام کالاها در محل کسب و کار شما خواهان بیشتری دارد و کدام کالاها طرفدار چندانی ندارد.

تبلیغ کنید

زندگی در این عصر رسانه های دیجیتال، انتشار اخبار در مورد فروشگاه شما به یک امر کاملاً راحت تبدیل شده است، اما تنها در صورتی می توانید این کار را انجام دهید که اولین قدم را بردارید. این بدان معنی است که شما باید یک برنامه بازاریابی جامع ایجاد کنید که شامل یک دید 360 درجه از نحوه دستیابی به مخاطبان هدف خود باشد. برخی از روش های اصلی تبلیغات که می توانید از آنها بهره مند شوید عبارتند از:

  • وب سایت شخصی
  • تبلیغات رسانه های اجتماعی
  • تبلیغات روزنامه، بنر و بروشور

در این دوران رشد دیجیتال، انتخاب تجارت الکترونیکی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای افزایش فروش خود انجام دهید. راه اندازی وب سایت فروشگاهی خود، که در آن مشتریان می توانند کاتالوگ های محصولات را مرور کنند و برای خود سفارش دهند، می تواند معجزه ای برای افزایش بازدید فروشگاه شما ایجاد کند.

میزان سرمایه و سود حاصل از فروش لوازم الکتریکی چقدر است؟

یکی از پرتکرارترین سوالی که به ذهن افرادی که می خواهند وارد این شغل شوند، پرسیده می شود میزان سرمایه لازم در این کار است؟ پاسخ این سوال بسته به خرید اجناس شما، متراژ مغازه و… دارد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر سرمایه کمی دارید خرید حساب شده ای انجام دهید. کالاهایی خرید کنید که هم قیمت مناسب و مقرون به صرفه داشته باشند و هم کیفیت مناسب. در واقع محصولاتی که شناخته شده هستند و بازار خوبی دارند مثل انواع لامپ، محافظ، سیم و…)

در نظر داشته باشید که سرمایه خود را صرف خرید هر جنسی نکنید و حتماً قبل از خرید با کارشناسان حرفه ای در این کار مشورت کنید.

در پاسخ به سوال بعدی که سود حاصل از فروش چقدر است، باید بگوییم اگر در کنار فروش لوازم الکتریکی کارهای خدماتی و تعمیراتی انجام دهید درآمد خود را دوبرابر کرده اید. درآمدتان بسته به مهارت و شرایط شماست. هر چقدر اجناس متنوع‌ و بهتری را موجود کنید و سرمایه اولیه بیشتری داشته و در منطقه شلوغ‌ تری باشید، درآمد بیشتری خواهید داشت.

چه مهارت هایی برای پیشرفت در این کار لازم است؟

گذراندن دوره‌ های فنی، آشنایی با برقکاری، خرید از برند های خوب، داشتن تامین کننده‌ های قوی، مهارت در فروش و صبر به شما کمک می‌کند که در کارتان موفق شوید و در مدت کمتر از یک سال به سود برسید.

تامین کالای های الکتریکی چگونه انجام می شود؟

اگر در تهران یا اطراف آن هستید، تمامی اقلام مورد نیاز خود را می‌توانید از بورس لوازم الکتریکی در خیابان لاله زار و جمهوری و سعدی خریداری کنید. اما به یاد داشته باشید که متناسب با خریدتان، درصد تخفیف همکاری دریافت خواهید کرد. همچنین برای خرید اینترنتی کالای مد نظرتان می‌توانید با کارشناسان فروش ما در اریس لایتینگ تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند. می‌توانید از هر نقطه‌ای در ایران، لوازم مورد نظرتان را خریداری کنید.

چه کالاهایی برای فروش انتخاب کنیم؟

لیست محصولاتی که حتما باید در الکتریکی شما موجود باشد، موارد زیر است:

انواع لامپ

بیشترین فروش در مغازه الکتریکی را میتوان از لامپ ها به دست آورد. حتما انواع لامپ حبابی، لامپ استوانه ای و لامپ لوستر در رنگ نور های آفتابی، مهتابی و طبیعی موجود کنید. نکته ای باید در خرید لامپ ها دقت کنید سرپیچ آن هاست. لامپ با سرپیچ E14، E27، GU10 نیاز بازار است. هستند.

برررسی و خرید انواع لامپ

محافظ ولتاژ برق

اکثر وسایل برقی، نیاز به یک محافظ ولتاژ مخصوص خودشان دارند، پس محافظ یخچال و فریزر، لوازم صوتی و تصویری، کولر گازی، پکیج و .. را مغازه خود با تعداد خانه های متفاوت موجود کنید.

برررسی و خرید انواع محافظ

ریسه شلنگی

ریسه یکی از پرطرفدار ترین محصولات برای نورپردازی است. ریسه را با رنگ نور های مختلف خریداری کنید و به فروش برسانید. هم چنین ریسه های سوزنی به شکل های ماه و ستاره هم محبوبیت زیادی دارد.

برررسی و خرید انواع ریسه

 

پنل و هالوژن

انواع پنل توکار و روکار برای نورپردازی و روشنایی سقف استفاده می شود و جزء محصولات پرفروش هستند. سعی کنید پنل‌ های مربعی و گرد توکار را با طول فنر و وات‌ های مختلف موجود کنید. پنل‌ های سایزشو و فول لایت از محصولاتی است که به شما این امکان را می‌دهند که درخواست‌ های بیشتری را پوشش دهید و درگیر ابعاد برش نشوید.

برررسی و خرید انواع چراغ سقفی

 

هواکش

هواکش‌ های خانگی و صنعتی در سرویس بهداشتی و آشپزخانه نصب می‌شوند. آن ها جز وسایلی هستند که افراد به محض خرابی مجبور به تعویض آن هستند.

برررسی و خرید انواع هواکش

پروژکتور و چراغ نما

انواع چراغ نمای ساختمان از جمله پروژکتور، وال واشر و جت لایت برای نورپردازی نمای ساختمان ها و بیلبورد و … مورد استفاده قرار می گیرند.

برررسی و خرید انواع چراغ نما

 

کلید و پریز و آیفون

کلید تک پل، دوپل، کلید تبدیل، کلید کولر و انواع پریز از جمله پریز تلفن، ماهواره، محافظ پریز و… را در مغازه الکتریکی موجود کنید. اگر بودجه کمی دارند در اول راه کلید و پریز سفید موجود کنید که خواهان بیشتری دارد.

برررسی و خرید انواع کلیدو پریز

لوازم جانبی برق

چسب برق، انواع اتصال دهنده، آداپتور 12 و 24 ولت، انواع سیم و کابل و چراغ های سنسوردار، چراغ راه پله، انواع سوکت و ریل و داکت نیز جز لوازمی مورد نیاز انواع کارهای ساختمانی است.

برررسی و خرید انواع لوازم جانبی

اگر سرمایه کافی دارید می توانید انواع چراغ دکوراتیو و چراغ آویز چوبی، فلزی در فروشگاه خود موجود کنید.

جمع بندی

نام مغازه و دکوراسیون خود را طوری انجام دهید که به متمایز کردن فروشگاه شما از رقبا کمک کند. تمام محصولات و خدماتی که فروشگاه شما ارائه می دهد و همچنین استراتژی قیمت گذاری را فهرست کنید. در نظر بگیرید که آیا فروشگاه شما به کارمندان اضافی نیاز دارد یا خیر. اگر در ابتدا توانایی مالی ندارید، ممکن است عاقلانه باشد که کارآموز استخدام کنید. وضعیت مالی خود را مشخص کنید. این توصیه بسیار ابتدایی به نظر می رسد، اما شاید از همه مهمتر باشد. اطمینان حاصل کنید که دارایی ها را از طریق منابع مالی بلندمدت با حداقل ریسک به دست می آورید. راه اندازی مغازه الکتریکی

نظر خود را بنویسید