انواع ولتاژ ریسه ال ای دی
انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

چراغ های ریسه ای از تعدادی LED به صورت تکی بر روی یک مدار باریک و قابل انعطاف چیده می شوند. ریسه ها معمولا برای تزئین و روشنایی خانه ها، ساختمان ها، دکور کافه استفاده می شوند. به دلیل طول عمر، صرفه جویی در انرژی و راحتی در نصب، استفاده از ریسه های ال ای دی بسیار افزایش پیدا کرده است. انواع ولتاژ ریسه ال ای دی، به 2 دسته تقسیم می شوند:

  • ریسه ولتاژ پایین (DC5V/12V/24V)
  • ریسه ولتاژ بالا (AC110/220V)

در این مقاله تفاوت بین این دو و نحوه انتخاب هر کدام را بررسی می کنیم. البته هر کدام از این تقسیم بندی ها دارای ویژگی های مثبتی است که بنا به صلاح دید طراحان و درخواست کارفرما ها، انتخاب و در محل مورد نظر نصب می شوند.

ریسه های ولتاژ بالا

ریسه ولتاژ بالا نوارهای نوری هستند که توسط ولتاژ بالا هدایت می شوند. آن ها می تواند بدون منبع تغذیه به AC متصل شود زیرا با جریان متناوب تغذیه می شود. به اصطلاح ریسه های 220 ولت و 110 ولت مستقیما به برق شهری وصل می شوند و برای نصب نیازی به آداپتور ندارند و نصب آن ها ساده است. به دلیل جریان کاری نسبتاً کم آن ها، طولانی ترین طول سری می تواند 50 تا 100 متر باشد. درجه حفاظت IP ریسه های ال ای دی به طور کلی می تواند به IP65 یا بالاتر برسد. بنابراین بیشتر از آن ها به عنوان روشنایی تزئینی در فضای باز در ساختمان ها، پارک ها، پل ها و غیره استفاده می شود.

انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

ریسه های ولتاژ پایین

ریسه ولتاژ پایین معمولاً با ولتاژ پایین DC تغذیه می‌شوند، همچنین به آنها ریسه های نواری می گویند. ریسه های ولتاژ پایین برای نصب نیاز به یک منبع تغذیه دارند. متداول ترین نوع ریسه ولتاژ پایین، ریسه های 12 ولت هستند. اصولا این نوع ریسه ها با مواد عایق بندی نمی شوند. اندازه آن ها نسبتا کوچک است و می توان در مکان های باریک نصب شوند.

تفاوت انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

پس از بررسی این مقاله می توان دریافت که ریسه های ال ای دی فشار قوی و کم ولتاژ مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما می توانید با توجه به الزامات کاربری واقعی و عملکرد ایمنی، یک مورد مناسب را انتخاب کنید.

درجه حفاظت

ریسه های نواری LED 12V/24V تفاوت هایی با ظاهر ریسه ولتاژ بالا دارد. چراغ نواری 12 ولت/24 ولت ولتاژ پایین را می توان با غیر ضد آب (IP20)، ضد گرد و غبار (IP44)، ضد آب (IP65) و زهکشی کامل (IP68) ساخت.

قابلیت برش ریسه

برش ریسه در فاصله مشخصی روی نوار LED یک علامت قیچی وجود دارد، به این معنی که این مکان قابل برش است و شما فقط می توانید آن را از جایی که علامت قیچی دارد برش دهید. توجه داشته باشید نمی توان آن را از وسط برش داد، در غیر این صورت ریسه از کار می افتد.

هنگام برش نوار 12V/24V، باید علامت برش را روی PCB نیز بررسی کنید. معمولاً کوچکترین واحد برش ریسه های نواری کم ولتاژ هر 2/5 سانت و 5 سانت است. نوع جدید ریسه های کم ولتاژ با برند لوپ لایت قابل برش در هر ال ای دی است. این خصوصیت باعث شده تا بتوان در هر فضا و مکانی آن را نصب کرد.

برش ریسه های 220 ولت اصولا هر یک متر، 50 سانت و 20 سانت است.

متراژ ریسه

ریسه ولتاژ بالا معمولاً 50 متر یا 100 متر روشن می شود و نیازی به منبع تغذیه نیست. طول چراغ نواری 12 ولت/24 ولت معمولاً 5 تا 10 متر است. از آنجایی که ولتاژ نوار DC کم است، اگر طول نوار بیش از حد طولانی وصل شود، افت ولتاژ باعث روشنایی ناسازگار بین سر و انتهای نور نوار می شود.

هنگامی ک صحبت در مورد ریسه های ولتاژ پایین و حتی نصب آن ها می شود، افت ولتاژ یک موضوع ثابت است. چرا افت ولتاژ برای ریسه ولتاژ پایین بسیار مهم است؟ بر روی نوار نور ال ای دی قطعات الکترونیکی مختلف مانند ال ای دی، مقاومت ها و … وجود دارد که این قطعات باعث مصرف ولتاژ خواهند شد و هر چه ولتاژ از قسمت های بیشتری عبور کند، ولتاژ بیشتری مصرف می شود.

چراغ‌های نواری با جریان ثابت دارای یک تراشه آی سی جریان ثابت، بدون افت ولتاژ نوار هستند، به طوری که روشنایی و رنگ نوار ریسه در هر موقعیتی از نور نوار ثابت است. و برای نوارهای فوق انتخاب خوبی است. با این حال، توجه داشته باشید که ریسه نواری جریان ثابت همچنان نیاز به استفاده از منبع تغذیه با ولتاژ ثابت دارد.

با این حال، هر چه ولتاژ بالاتر باشد، نوار طولانی تر کار می کند. مثل این است که وقتی خسته هستید فقط می توانید یک دور در فضای باز بدوید، اما وقتی انرژی کافی دارید، می توانید پنج دور بدوید. بنابراین، ریسه های فشار قوی معمولاً دارای طول 50 متر یا حتی 100 متر در یک رول، قدرت در یک انتها و روشنایی LED یکسان است.

نصب و اتصال

نصب ریسه طنابی بسیار آسان است و معمولاً تعمیر آن آسان است. می توان آن را مستقیماً با برق شهری هدایت کرد. برای نوار انعطاف پذیر 12V/24V، لازم است قبل از اتصال برق AC یک منبع تغذیه DC وصل کنید.

تفاوت در ایمنی و کاربرد

همانطور که در بالا گفتیم، ریسه ولتاژ بالا با AC 110 ~ 220 ولت کار می کند، که یک ولتاژ خطرناک است و در صورت نصب در جایی که افراد بتوانند آن را لمس کنند، خطرات ایمنی بالقوه ای دارد. بنابراین، استفاده از آن در جایی که افراد نمی توانند آن را لمس کنند، مانند سقف و نورپردازی نمای ساختمان توصیه می شود.

می دانیم که ولتاژ ایمنی بدن انسان 36 ولت است. ریسه ولتاژ پایین 12 ولت/24 ولت از منبع تغذیه 12 ولت یا 24 ولت DC استفاده می کند که کمتر از ولتاژ ایمن بدن انسان است، بنابراین برق گرفتگی ندارد و می توان از آن در شرایط مختلف استفاده کرد. استفاده از چراغ های مطالعه کنار تخت، نور حمام، ویترین، ظروف قفسه ای، نورپردازی پیشخوان شیشه ای و … استفاده کرد.

طول عمر

به طور کلی، عمر مفید هر دو نوع ریسه ولتاژ بالا و پایین بالاست. اما ریسه های ولتاژ قوی گرمای تولید شده بسیار بالاتری نسبت به ریسه ولتاژ پایین دارد که مستقیماً بر عمر ریسه فشار قوی تأثیر می گذارد. این یکی از دلایل اصلی محبوبیت ریسه های نوری ولتاژ پایین است.

نظر خود را بنویسید