انواع لامپ نورپردازی نما ساختمان
انواع لامپ نورپردازی نما ساختمان

انواع لامپ نورپردازی نما ساختمان

انواع لامپ نورپردازی نما ساختمان یکی از مباحثی است که امروزه توجه به آن گسترش زیادی یافته است. در واقع نورپردازی نما در یک ساختمان کمک می کند که ضمن تامین روشنایی، زیبایی و جذابیت فضا دو چندان شود و جلوه خاصی به محیط می بخشد. در گذشته نورپردازی صرفا مختص به ساختمان های بزرگ اداری، تجاری و تفریحی بوده است. ولی امروزه تعریف جدیدی پیدا کرده و به قدری گسترش یافته است که نورپردازی ساختمان، نورپردازی تالارها، رستوران ها، بانک ها، محوطه ها و غیره را شامل می شود. در دنیای مدرن و در دوره‌ ای که هدف نورپردازی بجز قابل مشاهده بودن ساختمان در تاریکی شب، به جهت بخشیدن جلوه و ابهتی خاص به نما و ایجاد جذابیت بصری نیز اعمال می‌گردد از اهمیت بیشتر برخوردار است و توجه اکثر آحاد جامعه را به خود اختصاص داده است.

در روز روشن، مناظر معماری چشمگیر هستند؛ اما نورپردازی نما در شب جلوه بیشتری می کند. آیا می خواهید ساختمانی چشمگیر داشته باشید؟ با تجهیزات روشنایی آن را به یک نماد بصری تبدیل کنید؟ در ازای علاقه خود به نورپردازی نما، ابتدا باید انواع و اهمیت آن را بشناسید.

انواع لامپ نورپردازی نما ساختمان

جت لایت

برخی از ساختمان ها نیاز به نور از پایه تا بالا دارند، بنابراین طراحان به چراغ های داخل زمین نیاز دارند. این چراغ ها به دلیل شدت نور بیشتر می توانند منطقه بزرگی را پوشش دهند، اما تنظیم زاویه نور مناسب نقش مهمی در نتیجه این پروژه های نورپردازی نما دارد.

در این مدل چراغ ها روی سطح کف قرار داده می شوند و نور آنها از پایین به بالا تابیده می شود. در واقع باید از لامپ های قوی تری استفاده کرد که ارتفاع بیشتری را روشن کنند. همچنین این چراغ ها باید زاویه تابش نوری مناسبی داشته باشند تا نور پخش نشود و به صورت پرتابی روی ساختمان منتشر گردد. اگر شما قصد دارید ستون های ساختمان خود را نورپردازی نمایید می تواند جت لایت (نورپردازی نما) را تهیه کنید.

ریسه ال ای دی

‏از اصلی‌ ترین روش‌ های نورپردازی نمای خارجی ساختمان استفاده از ریسه‌ های ال ای دی نوری را می‌ توان نام برد که در آن ها از لامپ‌ های ال ای دی استفاده شده است. این ریسه‌ ها دور تا دور پنجره، نرده و بخش‌ هایی دیگر ساختمان تعبیه می‌شوند. ریسه‌ های نوری به دلیل تنوع زیادی که در طرح و رنگ دارند مناسب هر نوع سلیقه‌ ای بوده و می‌ توانند جلوه‌ ای بسیار خاص و چشم نواز به نمای شما ببخشند. شما کاربران عزیز اگر قصد خرید ریسه نور مخفی ال ای دی را دارید کافیست به صفحه دسته بندی ریسه نور مخفی فروشگاه اینترنتی اریس لایتینگ مراجعه کنید.

وال واشر

نوع دیگری از پرکاربردترین انواع لامپ‌ ها در زمان نورپردازی نمای ساختمان، وال واشر ال ای دی می‌ باشد که در نورپردازی دیوار های صاف به کار می‌روند. این مدل لامپ را می‌توان از کنار هم قرار دادن مجموعه‌ ای از لامپ‌ های کوچک به وجود آورد. این لامپ‌ ها نور یکنواخت تولیدی ایجاد می‌کند. شما می توانید این چراغ ها را در ابعاد، توان و زاویه لنز دلخواه خود سفارش دهید.

نورافکن

انواع لامپ نورپردازی نما ساختمان

پروژکتورها به طور معمول در فضاهای وسیع و باز که نیاز به نور زیادی دارند استفاده می‌شوند.

چراغ دکوراتیو نما

استفاده از چراغ های ال ای دی تزئینی جهت نورپردازی ساختمان امروزه گسترش زیادی یافته است. در این حالت خود چراغ ها رویت می شوند و باریکه های نور از بالا و پایین چراغ روی ساختمان تابیده می شود. این روش معمولا هم برای ساختمان های مسکونی و هم ساختمان های تجاری قابل استفاده است. ترکیب جهات مختلف نور می تواند به ایجاد یک نتیجه جفمعی بهتر بسته به طراحی ساختمان کمک کند.

اصول نورپردازی نمای بیرونی

  • بهترین مناطق برای روشنایی را بشناسید. ایجاد طرح های نما عالی نیازی به پر کردن منطقه با نورهای بی پایان ندارد تا همه چیز روشن شود. درعوض، دانستن روش‌های پرهزینه و کم مصرف بیشترین اهمیت را دارد. با ارزیابی ساختار و طراحی موجود آغاز می شود.
  • در انتخاب تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان باید به سرویس پذیری تجهیزات، ایمنی، حفاظت در برابر عوامل محیطی، مقاومت در برابر پاشش آب و شستشوی نما توجه نمود. با توجه به این موارد محصول مورد نظر را انتخاب کرد.
  • نکته ای دیگری که باید توجه کرد این است ک در المان مناسب را انتخاب کنیم. در واقع باید توجه شود که چراغ یا پروژکتور با برد و پوشش نوری مناسب انتخاب شود. به طور مثال اگر ساختمانی داریم که ارتفاع بلندی دارد باید از چراغ هایی استفاده شود که پرتاب نور بالایی دارند. در مورد دیگر اگر نورپردازی نما قرار است برای ساختمانی با ارتفاع کمتر انجام شود. لازم است از چراغ هایی استفاده کرد که برد کمتر و در عوض پوشش نوری بیشتری دارند.

لامپ نورپردازی ساختمان

 

  • دومین مساله ای که در نورپردازی نمای ساختمان اهمیت دارد شدت و رنگ نورها است در واقع انتخاب و ترکیب رنگ های مختلف سبب می شود زیبایی ساختمان دوچندان شود. باید توجه شود که رنگ نورهای انتخاب شده با رنگ متریال های ساختمانی هماهنگی داشته باشد.
  • مساله دیگر این است که نورها نباید به داخل ساختمان بیایند. زیرا باعث رنجش ساکنین آپارتمان ها می شوند بنابراین باید به گونه ای این کار انجام شود که منابع نور فقط فضای بین پنجره ها را روشن کند و اصلا به داخل تابیده نشود.
  • مصرف انرژی یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد تا از چراغ هایی استفاده شود که مصرف انرژی کمی دارند. در عین حال می توانند نور مناسبی را در فضا منتشر سازند.
  • تجهیزاتی را انتخاب کنید که با کیفیت و ضمانت و طول عمر بالا باشد. زیرا تعویض و تعمیر چراغ ها در نمای ساختمان ها ( به خصوص ساختمان های بلند) کار دشواری است.

در مورد کارشناسان نورپردازی، آنها با ظرافت لامپ ها را نصب می کنند تا محیط ساختمان را برجسته و بهبود بخشند. یک پروژه روشنایی نما که به خوبی برنامه ریزی شده باشد، جلوه بسیار خوبی از ساختمان ایجاد می کند و به طور قابل توجهی مصرف کنندگان را جذب می کند.

اهمیت نورپردازی نما

سازندگان نور ویژگی ها و محیط اطراف ساختمان را در نظر می گیرند. نورپردازی نما باید با ساختار معماری ساختمان هماهنگ باشد تا نتیجه بهتری هم از نظر عملکرد و هم از نظر زیبایی شناسی داشته باشد. خلاقیت زیبایی شناختی نورپردازی نما در مفهوم طراحی ساختمان ادغام می شود. بنابراین، ساختمان های لوکس و گران قیمت به طور کامل روح طراحی معماری خود را نشان می دهند.

همانطور که نورپردازی نما نمای کلی ساختمان را برجسته می کند، ارزش تجاری آن را افزایش می دهد.

نظر خود را بنویسید