نحوه نصب و تعویض کلید و پریز
نحوه نصب و تعویض کلید و پریز

نحوه نصب و تعویض کلید و پریز

نحوه نصب و تعویض کلید و پریز یکی از مشکلاتی است که بعضی از در مواقعی که کلید یا پریز ما بعد از استفاده طولانی مدت خراب میشود برایمان پیش می آید که در این مطلب قصد داریم نحوه تعویض یا نصب کلید/پریز را در ۵ مرحله به شما آموزش میدهیم.

با دنبال کردن مراحل زیر شما میتوانید به سادگی و در 5 مرحله پریز و یا کلید منزل خود را تعویض کنید.

مرحله اول: قطع کردن برق

برای اینکه تعویض کلید و پریز با ایمنی کامل انجام شود ابتدا باید برق آن قسمت قطع شده باشد. جعبه فیوز را پیدا کنید و فیوز مربوط به آن قسمت از خانه را قطع کنید. اگر نمیدانید کدام یک فیوز مربوط هستند میتوانید هر کدام از آنها را قطع کرده و با فازمتر پریز را چک کنید. اگر مشکل نور ندارید و میتوانید کل فضا را ببینید فیوز اصلی را قطع کنید و با خیال راحت به کارتان برسید.

نکته: حتی اگر بیش از ده سال است که به طور تخصصی برق کشی ساختمانی انجام می دهید، اولین قدم این است که باید مطمئن شوید برق ساختمان کاملا قطع باشد.

نحوه نصب کلید و پریز
نحوه نصب کلید و پریز

مرحله دوم: باز کردن روکش کلید و پریز

حال نوبت به آن رسیده است که روکش کلید یا پریز مورد نظر خود را با استفاده از پیچ کوشتی باز کنیم. برای این کار در پریز های قدیمی دو پیچ بر روی کلید یا پریز مشاهده میشد که با باز کردن ان دو پیچ میتوانستید روکش کلید یا پریز خود را باز کنید؛ اما در کلید/پریز های جدید میبایست با یک پیچ کوشتی دو سو به آرامی روکش را جدا کنید به طوری که صدمه ایی به روکش کلید یا پریز وارد نشود.

مرحله سوم: باز کردن مغزی کلید و پریز از دیوار و جداکردن سیم‌ها

بعد از اینکه روکش را جدا کردید باید مغزی پریز یا کلیدی که میخواهید آن را تعویض کنید هم باز شود. بلافاصله بعد از اینکه آن را از داخل دیوار بیرون آوردید با استفاده از موبایل یک یا چند عکس بگیرید تا چینش سیم‌ها را ببینید و سیم‌ها را به پریز بعدی اشتباه وصل نکنید. برای پریز‌هایی که دو پریز به یک مغزی وصل شده‌اند. چون با چهار سیم سر و کار دارید احتمال اشتباهی سیم فاز به نول وجود دارد و باید با دقت آن را انجام دهید.

مرحله چهارم: اتصال و نصب سیم های کلید/پریز جدید

در موضوع نحوه تعویض کلید و پریز  بعد از گذراندان مراحل بالا به مرحله اتصال و نصب سیم های کلید یا پریز جدید میرسیم.برای نصب سیم های کلید و پریز جدید میتوانید از عکسی که در مرحله قبلی از نحوه نصب سیم های کلید و پریز گرفتید کمک بگیرید. اما اگر عکس نداشتید و یا نحوه قرار گرفتن سیم ها را فراموش کردید، میتوانید طبق دستور العمل زیر استفاده کنید.

معمولا پریز ها 3 تا سیم به رنگ های، زرد، آبی و قرمز یا قهوه ایی دارند. معمولا سیم زرد سیم ارت میباشد، سیم آبی نول و سیم قرمز یا قهوه ایی فاز میباشد که برای نصب غیر از سیم زرد که سیم ارت میباشد هر کدام از سیم های آبی یعنی نول را به سوراخ سمت چپ یا راست و سیم قرمز یعنی فاز را به سوراخ دیگری متصل میکنید. اما در بعضی از پریز ها 6 سیم وجود دارد که از هر کدام از این رنگ هایی که نام برده شد دو سیم وجود دارد. برای نصب این گونه پریز ها هر دو سیم یک رنگ را در یک سوراخ قرار میدهیم . به عنوان مثال دو سیم آبی را در سوراخ سمت چپ و دو سیم قرمز یا قهوه ایی را در سوراخ سمت راست قرار میدهیم و با پیچ کوشتی آنهارا محکم میبندیم.

مرحله پنجم: تست کردن کلید و پریز جدید

ابتدا باید مغزی پریز را با پیچ‌های خودش به قسمتی که روی دیوار تعبیه شده وصل کنید. سپس روکش آن را روی مغزی قرار دهید. اما پیچ‌های روکش را نبندید تا پریز جدید تست شود.

ابتدا فیوز را وصل کنید، اگر وسیله تعویضی شما یک کلید بود لامپ را از سر پیچ جدا کنید و با فازمتر سرپیچ را چک کنید تا برق وصل شده باشد. اگر وسیله‌ای که تعویض کرده‌اید یک پریز بود با فازمتر داخل پریز را چک کنید و اگر فقط یکی از دو شاخه‌ی پریز برق داشت کار به درستی انجام شده است. در غیر این صورت باید تمام مراحل را چک کنید تا سیمی که اشتباه متصل شده اصلاح شود.پس از اینکه از صحت انجام کار اطمینان حاصل کردید روکش را روی پریز قرار داده و با دقت پیچ‌های آن را ببنید. برای اینکه مطمئن شوید کار به درستی انجام شده میتوانید یک وسیله کم مصرف و ترجیحا کم ارزش به برق متصل کنید تا برای بار آخر هم تست شود.

اگر پریز به سیستم ارت متصل بودند باید چگونه این کار را انجام دهم؟

اغلب پریزهایی که به ارت متصل هستند دکمه ست و ریست را روی خود دارند و با رنگ‌های قرمز و مشکی تعبیه شده‌اند. به طور معمول سیم‌هایی که وظیفه ارتینگ را بر عهده دارند نیز از همین رنگ‌ها تهیه شده‌اند. کافیست حین بستن‌ سیم‌ها این دو سیم را نیز به درستی متصل کنید. توجه کنید در صورتی که سیم‌ها وصل نشوند و یا اتصال‌ آنها مشکل داشته باشد ارتینگ در آن پریز کار نخواهد کرد.

نکات مهم نصب کلید و پریز

  • مطمئن شوید که نصب کلید یا پریز اضافه تنها راه است. در غیر اینصورت بی دلیل اقدام به اضافه کردن آنها نکنید. برای مثال احتمالا کمبود پریز را می توانید با یک رابط برق جبران کنید. همچنین اگر نور اتاق شما کم باشد، حتما نیازی به اضافه کردن یک انشعاب و کلید جدید نیست. بسیاری از مواقع با استفاده از یک لامپ قوی تر می توانید مشکل کمبود نور اتاق را رفع کنید.
  • در صورتی که در زمینه برق کشی تجربه قابل توجهی ندارید، از یک برق کار بخواهید تا برای گرفتن انشعاب جدید به شما کمک کند.
  • به تحمل خط برقی که از آن انشعاب می گیرید توجه داشته باشید. برای مثال اگر از یک خط برق برای ماشین لباسشویی، یخچال و مایکروویو استفاده می کنید، دیگر وسیله پر مصرفی را با اضافه کردن یک انشعاب جدید در این خط مصرف قرار ندهید.
  • اضافه کردن کلید و پریز باید منطقی باشد و توان خط برق در نظر گرفته شود.

نظرات (1)

reza

خیلی خوب بود

نظر خود را بنویسید