نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما
نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما

نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما

چراغ های آبنما و چراغ های استخری، از نمونه چراغ های پرکاربرد و عالی هستند که برای روشنایی محیط هایی همچون حوض ها، حوضچه ها و استخرها استفاده می شوند. در اصل نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما می تواند منجر به جذابیت و زیبایی بیشتر در محل مورد نظر شده و کاربرد فوق العاده ای نیز داشته باشد.اصولا از چراغ های استخری و آبنما برای طراحی دکوراسیون و نورپردازی محیط های مختلف استفاده می شود.

این چراغ ها در انواع متعددی تولید و به بازار عرضه می شوند که لازم است برای نصب آنها به نکات مهمی توجه شود. مهمترین نکته در مورد نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما این مسئله است که، از آنجایی که چراغ های آبنما و استخری درون آب قرار می گیرند، باید با دقت و حساسیت بالایی سیم کشی و نصب شوند. از این رو بهترین زمان برای نصب این نوع چراغ ها، در زمان ساخت و بازسازی استخر و آبنما است. 

آشنایی با نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما

برای این که بتوانید اقدام به نصب چراغ های استخری نمایید، لازم است ابتدا با انواع این چراغ ها آشنا شده و سپس اقدام به نصب کنید. در ادامه به نحوه نصب و نگهداری از چراغ های استخری توکار، فلت و روکار اشاره خواهیم کرد.

نحوه نصب چراغ استخری توکار:

این نمونه از چراغ ها از پوسته بتنی برخوردار بوده و به همین دلیل تنها در زمان ساخت و بازسازی استخر باید از آنها استفاده کرد. بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که نمی توان به صورت دقیق ضخامت بتن ریزی را در زمان ساخت استخر محاسبه کرد. از این رو برای نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما توکار، می توان از فوم یونولیت به جای کاسه چراغ استفاده کرد. تا مشکل بیرون زدگی یا فرورفتگی چراغ در داخل بتن را برطرف کرد.

چراغ استخری توکار

پس از نصب پوسته بتنی، کابل مناسب با مدل چراغ داخل پوسته کشیده می شود و به اندازه مناسب قرار داده می شود. تا پس از تمام شدن کار ساخت استخر بتوانند چراغ را در جای مناسب خود قرار دهند. برای نصب چراغ باید اتصالات کابل ها انجام شود و با توجه به رنگ بندی و مثبت و منفی بودن رشته های کابل آنها را بهم متصل می کنند. پس از اتصال کابل داخل پوسته به کابل چراغ باید آب بندی کابل انجام شود که مرحله فوق العاده مهمی است. محل اتصال کابل داخل پوسته و کابل چراغ را حتما باید با نوار آپارات آب بندی کنید. در غیر این صورت به دلیل خاصیت موئینگی کابل و فشار آب استخر و آبنما، آب از طریق کابل به چراغ نفوذ می کند و باعث خسارت دیدن چراغ می گردد.

نحوه نصب چراغ استخری فلت:

نصب این نمونه از چراغ ها ساده است. تنها با اتصال کابل درون دیوار به کابل چراغ و آب بندی آن می توان از چراغ فلت در داخل استخر استفاده کرد. این چراغ ها در شب نمای زیادی داشته و به همین دلیل در بیشتر استخرها و حوضچه ها نصب می شوند

نحوه نصب چراغ استخری روکار:

نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما روکار، همچون چراغ استخری توکار از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است. زیرا لازم است برای نصب این چراغ ها ابتدا محل مناسب، سپس اتصالات کابل مناسب و در نهایت آب بندی آن را به دقت بررسی نمود. بهتر است چراغ های استخری و آبنمای توکار را در محلی نصب کنید که آب روی آن ریخته و منجر به خنک شدن آن شود.

به هیچ عنوان بیشتر از 10 دقیقه بدون آب از این چراغ ها استفاده نکنید. زیرا این چراغ ها حرارت خود را با آب تبادل می کنند. عدم دسترسی آنها به آب منجر می شود تا دچار آسیب شوند. حتما در زمان نصب چراغ های روکار به آب بندی نیز توجه نمایید. زیرا آب بندی چراغ های استخری از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

چراغ استخری روکار

نحوه آب بندی کابل و چراغ استخری و سیم کشی چراغ 

یکی از دغدغه های شرکت های نصب و نگهداری چراغ استخری و آبنما، آب بندی این چراغ ها است. می توان از روش های جانکش باکس یا پارافین شمع و استفاده از وصله های رزینی یا آپارات اقدام به آب بندی نمودن چراغ های استخری نمود. در روش اول نشتی وجود ندارد اما زیبایی کار چندان مناسب نخواهد بود. در حالی که در روش های دیگر زیبایی کار نیز به خوبی مشاهده می شود. 

نظر خود را بنویسید