نحوه محاسبه روشنایی مورد نیاز یک فضا
محاسبه روشنایی مورد نیاز یک فضا

نحوه محاسبه روشنایی مورد نیاز یک فضا

شاید خیلی از وقت ها برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه مقدار  نور مورد نیاز یک  فضا را محاسبه کنیم ؟
محاسبه ی روشنایی جزو سخت ترین سوال ها می باشد در زمان هایی که قصد طراحی کردن یک فضا را داریم برای این که بدانیم چه  مقدار نور در فضا لازم است باید با استفاده از متدهای خاص اندازه گیری های لازم انجام شود.

در ادامه بیشتر به متدها و پارامترهای موثر در اندازه گیری میپردازیم :

  •  لومن : لومن به مقدار نور خروجی  از منبع های تولید نور گفته می شود. برای مثال در ارتباط با یک لامپ صد وات  از نوع رشته ای 1500 تا 1700 لومن روشنایی تولید می کند. در واقع باید بگوییم که هر نوع لامپ نسبت لومن به لامپ متفاوتی از خود را دارد. در واقع لومن را به عنوان یک معیار برای اندازه گیری نور در یک فضا نامگذاری کرده اند و از آن در ارتباط با میزان نور کافی فضا استفاده می کنند.
  • وات : زمانی که کلمه ی وات را می شنویم یا در ارتباط با آن صحبت می کنیم به هیچ عنوان منظور ما محاسبه ی روشنایی نیست بلکه وات به طور کلی بیان کننده و نشان دهنده ی مقدار انرژی می باشد. به بیان دیگر وات به آن مقدار از انرژی ای گفته می شود که یک لامپ آن را مصرف می کند تا روشن شود و یا به میزان روشنایی خود برسد.
  • معادل وات : معادل سازی واتی یکی دیگر از روش ها و روند ها برای محاسبه ی روشنایی می باشد. درباره ی نسبت های لومن به وات نیز باید بگوییم که ممکن است در دنیای واقعی و در عمل نسبت این معیار های لومن به وات دچار تغییر های مختلفی شود.
  • بهره وری : به آن میزان و اندازه لومنی که یک لامپ در ازای هر واتی که مصرف می کند انرژی تولید می کند بهره وری می گویند. حال هر چه این عدد بیشتر باشد لامپ نیز کم مصرف تر است.

چگونه مقدار نور مورد نیاز یک فضا را محاسبه کنیم

برای پاسخ دادن به این سوال باید بگوییم که یک سری مراحل برای این کار باید انجام دهیم و پس از طی کردن این مرحله ها می توانیم میزان نور کافی برای یک فضا را به روش  محاسبه ی روشنایی بدست آوریم.

  1.  اولین قدم برای محاسبه ی روشنایی  مناسب و ایده آل برای محیط این است که باید مساحت فضا را به دست بیاوریم.
  2. دومین کاری که باید برای بدست آوردن نور مورد نیاز یک فضا انجام دهیم این است که باید  مقدار روشنایی مورد نیاز  که در فضا لازم است را محاسبه بکنیم.
  3. کندل متر : به فاصله ی یک متری نور از منبع خود کندل متر گفته می شود. همانطور که مشخص است ، میزان نوری که در اتاق خواب شما مورد نیاز است نباید در حدی باشد که مانع خواب شما شود و نباید شدت خیلی بالایی داشته باشد اما نور لازم و کافی ای برای محیطی که قرار است در آن دوخت و دوز انجام شود، شدت بسیار بالاتری نیاز خواهد داشت. 

پس برای محاسبه لومن مورد نیاز،باید مساحت فضا را در مقدار کندل-متر مورد نیاز آن فضا کنید.

به عنوان مثال مقدار لومن مورد نیاز یک نشیمن بزرگ صد متری که 107 تا 215 کندل-متر روشنایی لازم دارد،10700 تا 21500 لومن است. با نگاه به جدول ابتدای مقاله می توانیم به این نتیجه برسیم که از لامپ ال ای دی شش واتی که 45 لومن نور تولید می کند، حداقل 23 و حداکثر 45 عدد نیاز خواهیم داشت. طبق همان جدول اگر از لامپ ال ای دی سیزده واتی استفاده کنیم، تعداد لامپ مورد نیاز حداقل 9 عدد و حداکثر 19 عدد است.

لازم به یادآوری است که این اعداد برای شرایط عادی است اگر قصد داشته باشید که دیوار یا مبلمانهایی تیره در فضا استفاده کنید باید حدوداً صد لومن برای هر متر مربع اضافه کنید. مبنای این محاسبات و جداول هم براساس سقف متداول 270سانتی متری است. در نهایت در نظربگیرید که تصمیم طراحی بخش مهمی از روند محاسبات است و اگرقصد داشته باشید که فضا خیلی روشن تر از حد معمول باشد باید به نتیجه محاسبات ده الی بیست درصد اضافه کنید.

برای این که بتوانید اطلاعات کامل و جامعی از لامپ ها و سایر سیستم های روشنایی بدست آورید می توانید از سایت اریس لایتینگ کمک بگیرید. همچنین می توانید از طریق این سایت لامپ های خود را با بهترین قیمت و با بیشترین کیفیت های روشنایی تهیه کنید. این سایت از طریق عنوان ها و دسته بندی های مختلف از هم جدا شده و نظم و هماهنگی خاصی را بین محصولات ایجاد کرده است.

محاسبه روشنایی مورد نیاز یک فضا

نظر خود را بنویسید