شدت نور یا کاندلا چیست ؟
شدت نور یا کاندلا چیست

شدت نور یا کاندلا چیست ؟

شدت نور یا کاندلا (Luminous Intensity) نیروی تابیده شده از سمت یک منبع نور در جهت معینی است که آنرا با (I) نشان می‌دهند. به بیان دیگر یک لامپ شار نوری را در تمام جهات و با شدت و ضعف متفاوت منتشر می‌كند پس میزان نور انتشار یافته در یك جهت خاص در فضا را شدت نور می‌گویند و واحد آن (cd) یا كاندلا یا شمع است.

از آنجا که شدت روشنایی از نظر زاویه‌ای توصیف می‌شود، به فاصله‌ای که این شدت اندازه گرفته می‌شود، ارتباطی ندارد. اگر به ال‌ای‌دی‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید که LED های دارای شدت نور زیاد، (برحسب کاندلا یا میلی کاندلا) معمولاً دارای زاویه نور باریک هستند. در واقع کاندلا نشان می‌دهد شما تا چه اندازه می‌توانید از منبع نور فاصله داشته باشید و در عین حال هنوز هم قادر به دیدن آن باشید. نشانگرهای لیزری یا چراغ‌های نقطه‌ای دارای بیشترین میزان کاندلا هستند؛ زیرا اکثر نور آن‌ها در یک جهت واحد متمرکز شده است.

شدت نور یا کاندلا چیست
شدت نور یا کاندلا چیست

تفاوت شار نوری با شدت نور یا کاندلا چیست ؟

شدت نور را نباید با دیگر یکاهای نورسنجی مانند شار نوری که برای توان کل دریافت‌شده از همهٔ جهت‌ها بکار می‌رود اشتباه گرفت. به بیان دیگر شدت نور عبارت است از شار نوری منتشرشده در یک زاویه و جهت معین از فضا. بر همین اساس، اگر دو لامپ مشابه، شار نوری یکسانی تولید کنند اما زاویهٔ رفلکتور (منعکس‌کننده) در آن‌ها متفاوت باشد، آن‌که زاویهٔ رفلکتور کوچکتری دارد شدت نور بیشتری تولید می‌کند زیرا شار نوری آن در زاویهٔ محدودتری متمرکز می‌شود.

نحوه اندازه گیری شدت نور

میزان کاندلا را با منحنی توزیع شدت نور (Luminous Intensity Distribution Curve) یا LDC اندازه گیری می کنند.

نظرات (2)

ابوالفضل

فرمول شدت نور چیه؟

    I=φ/Ω
    میزان شار نوری خارج شده در واحد زاویه فضایی (استرادیان) را شدت نور گفته آنرا با (I) نشان می‌دهند.

نظر خود را بنویسید