شار نوری یا لومن چیست ؟
شار نوری یا لومن چیست

شار نوری یا لومن چیست ؟

شار نوری یا لومن واحد سنجش روشنایی در سیستم بین المللی SI است به عبارتی به آن (Luminous Flux) گفته می شود و به صورت مخفف lm نوشته میشود. به میزان نور خارج شده از یک منبع نور در هر ثانیه و یا به عبارتی دیگر کل نور دریافت شده توسط یک جسم در هر ثانیه از یک منبع نوری لومن گفته می شود و با حرف یونانی فی [Φ] نشان داده می شود.

میزان روشنایی انواع لامپ ال ای دی، لامپ کم مصرف و به طور کل همه منابع نوری با واحد لومن ندازه گیری می شود. به این صورت که هرچه میزان لومن یک منبع نوری بیشتر باشد، مقدار نور ساطع شده از آن هم بیشتر است. اکثر مردم این طور فکر می کنند که هرچه وات یک منبع روشنایی بیشتر باشد، نور بیشتری دارد، اما این تصور غلطی است و در زمان خرید لامپ لازم است به لومن ثبت شده بر روی کالا توجه شود.

تفاوت واحد روشنایی (لومن) با واحد توان (وات) چیست؟

اولین مسئله که در تحلیل لومن به ذهن خطور می کند ، تفاوت آن با واحد توان است، چرا که ما در بررسی صوت و دیگر انرژی ها از واحد توان به وفور استفاده می کنیم ، اما در تحلیل روشنایی این واحد به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. علت این جا است که چشم بشر ، برخلاف دیگر حس کننده ها ، یک رفتار کاملا و شدیدا غیر خطی نسبت به شدت نور نشان می دهد؛ لذا ما در تحلیل شدت روشنایی، به جای بررسی توان خروجی منبع نور، مقداری روشنایی قابل رویت بوسیله چشم انسان را (به صورت حدودی) مد نظر قرار می دهیم.

خیلی هامون فکر میکنیم وات (watt) همون معیار مورد نظر باید باشه در حالی که چیزی که باید بهش توجه کنیم لومن (lumen) ثبت شده بر روی اون کالا هست. برای مثال اگر بخوایم نوردهی یک لامپ 100 وات رشته ای (1360 لومن) رو بر اساس وات یا توان مصرفی اندازه بگیریم دچار اشتباه میشیم به طوری که یک لامپ 14 وات led میتونه به اندازه ی لامپ 100 وات رشته ای نوردهی داشته باشه.

شار نوری یا لومن چیست
شار نوری یا لومن چیست

 

نظر خود را بنویسید