تفاوت پروژکتور COB و LED چیست
تفاوت پرژکتور led و cob چیست

تفاوت پروژکتور COB و LED چیست

پروژکتور COB و پروژکتور SMD هر دو مانند پروژکتور LED با تکنولوژی دیودهای نورانی (LED) تولید می شوند.

با گذر زمان لامپ های ال ای دی (LED) بهبود یافته و روند پیشرفت آنها باعث شد نسبت به گذشته تطبیق پذیرتر، بهینه تر و برای انرژی موثرتر باشند.
امروزه مدل های مختلف ال ای دی در مقایسه با چراغ های رشته ای سنتی بسیار محبوب هستند؛ بیشتر به این دلیل است که مصرف انرژی کمتری دارند و حدود 25 برابر بیشتر عمر می کنند. چراغ های LED در مدل های متنوعی عرضه شده اند. بنابراین شما باید بسته به نوع نیازهای خود مانند بهره وری انرژی و تطبیق پذیری با محیط، یکی از لامپ های اس ام دی و سی و او بی را انتخاب کنید.

تفاوت پروژکتور COB و LED ، زیاد بوده و هر کدام به نوعی منحصر به فرد هستند. برای اینکه به خوبی تفاوت های این دو لامپ را درک کنید، تفاوت اس ام دی و سی او بی را به شما عزیزان ارائه می دهیم تا قبل از تهیه آنها اطلاعات کاملی داشته باشید.

ویژگی های پرژکتور با تکنولوژی SMD:

SMD یا (SURFACE MOUNTED DEVICE)، معمول ترین ال ای دی های مورد استفاده در تکنولوژی SMD، ال ای دی های 5050 ، 2835 و 3030 هستند. که بیشتر ازسایر ال ای دی های موجود در بازار مورد توجه قرار می گیرند.

استفاده از پروژکتورهای تولید شده با تکنولوژی SMD، دارای مزایا و ویژگی های زیر می باشد:

  1. ال ای دی ها ی مورد استفاده در پروژکتور های SMD، پرتوی گسترده ای از نور تولید می کنند که می توانند محدوده ی وسیعی را پوشش دهند و نور یکنواختی را در محیط متساعد کنند.
  2. با توجه به نحوه ی قرار گرفتن ال ای دی ها بر روی برد که به صورت یکنواخت و پراکنده می باشند، میزان گرمای تولید شده توسط ال ای دی ها به مراتب کمتر از پروژکتورهای تولید شده با تکنولوژی COB است. بنابراین میزان مواد مورد استفاده برای هیتسینک (بدنه ی پروژکتور، به منظوردفع حرارت) پروژکتورهای SMD، کمتر خواهد بود.
  3. این نوع پروژکتورها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر و مناسب تر خواهند بود.
  4. در حالت کلی میتوان با استفاده از لنزهای مختلف با درجات متفاوت، که بر روی هر ال ای دی قرار می گیرند، پرتاب نور آن ها را تحت کنترل قرار داد که از این نظر تفاوت کمی با COB ها دارد.
  5. ال ای دی های مورد استفاده در تکنولوژی SMD در مقایسه با COB، از لومن های بالاتری برخوردارند، یعنی میزان بازدهی نور بیشتری دارند.

ویژگی های پروژکتورها با تکنولوژی COB یا (chip on board)

  1. در این تکنولوژی مدارچاپی آلومینیومی، ال ای دی و… همه گی در یک قسمت به صورت متمرکز قرار گرفته اند و فضای کمتری اشغال میکنند.
  2. در زمان روشن بودن پروژکتورهای COB ، گرمای زیادی ایجاد میشود. که برای دفع حرارت ، به بدنه ی قوی تر و سنگین تری نیاز خواهد بود . بنابراین، منجر به افزایش قیمت نهایی محصول میگردد.
  3. نور تولید شده توسط COB، به صورت متمرکز می باشد. بنابراین در مواردی که محیط نیازمند شدت نور بالا و همچنین نور موضعی و قوی باشد ، این نوع از پروژکتورها مورد استفاده قرار میگیرند.
  4. معمولا این پروژکتورها در مکان هایی که دارای سقف بلندتری هستند کارایی بیشتری دارند.
  5. میتوان با قرار دادن لنزهای شفاف و مناسب بر روی برد ، زاویه ی نور را تنظیم نمود.
تفاوت پروژکتور COB و LED
تفاوت پروژکتور COB و LED

به طور کلی می توان تفاوت پروژکتور COB و LED :

دیودهای نوری پروژکتور SMD بر روی یک سطح نصب شده‌اند و همین امر موجب شده تا از پروژکتور حجم کمتری را اشغال کند و باریک‌تر باشد. به همین دلیل است که به پروژکتورهای SMD پروژکتورهای فشرده هم می‌گویند. پروژکتور SMD بازده نوری بسیار بالایی دارند و به دلیل زاویه تابش گسترده برای روشن کردن محیط های باز ، باغات ، پارک ها و انبارها و غیره طرفداران بسیاری دارد. برخی پرژکتور اس ام دی می توانند نور را در رنگهای مختلف نیز تولید کنند و از این رو طرفداران خاص خود را نیز دارند.

پروژکتور COB نسبت به پروژکتور SMD کیفیت نوری بالاتری دارد و از شاخص نمود رنگ CRI بالاتری بهره‌مند است. این پروژکتورها زاویه تابش محدودتری نسبت به پروژکتورهای SMD دارند و زاویه تابش ۹۰ درجه ای پروژکتور های COB با رفلکتور مخصوصی که دارند، باعث می شود تا نور به صورت متمرکز به هدف تابانده شود. پرژکتور سی او بی قابلیت تولید نورهای رنگی ندارند ولی در عوض نوری که تولید می‌کنند کیفیت بالاتری نسبت به پروژکتور اس ام دی دارد.

در سال های اخیر تولید LED پیشرفت های زیادی داشته و لامپ های متعددی با فرمت های جدید وارد بازار شده است. COB یا به انگلیسی “Chip on Board” پا را فراتر گذاشته و استفاده از انرژی را به حداقل ممکن رسانده است. ناگفته نماند تراشه های سی او بی ها و اس ام دی ها در یک سطح هستند اما در دیودها با هم فرق دارند. در واقع تفاوت اس ام دی و سی او بی در اینست که لامپ های COB دارای دیودهای بیشتری است و در واقع تراشه های COB از بیش از 9 عدد دیود تشکیل شده اند. تراشه های سی او بی، صرف نظر از تعداد دیودها فقط دارای 1 مدار و 2  اتصال است.

تفاوت SMD و COB در بهره برداری از نور نیز است. هر دو لامپ دارای روشنایی بالایی است اما با همدیگر کمی تفاوت دارند. لامپ های SMD تک لامپه هستند و همین موضوع باعث شده پراکندگی نور بیشتری داشته باشند و برای اتاق یا محیط های اداری انتخاب بهتری باشند. اما COB به صورت لامپ های تکی در کنار هم یا به صورت یک عددی عرضه می شوند. توجه داشته باشید سی او بی، پخش نور متمرکز تری ارائه می دهد. در نتیجه ماژول منبع نور COB یک منبع نور یکپارچه با قدرت بالا است.

برای مثال سی او بی ها در ساخت برخی چراغ قوه، چراغ های پیشانی و در مکان های خاص مانند خیابان یا ریل ها مورد استفاده است.

در انتهای بحث تفاوت SMD و COB ، لازم است بدانید عملکرد COB بالاتر از SMD است؛ اما هرگز به عنوان خرید برتری نسبت به هم ندارند. شما باید بر اساس مکانی که قرار است این لامپ ها را پیاده سازی کنید، اس ام دی یا سی او بی تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید