راه های افزایش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا
راه های افزایش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا

راه های افزایش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا

روش‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری

چگونه می‌توان سیستم ایمنی خود را تقویت کرد؟ روشهای تقویت سیستم ایمنی چیست؟ وظیفه ی سیستم ایمنی دفاع در برابر بیماری‌ها به علت ورود میکروارگانیزم‌ها (جانوران کوچک و میکروسکوپی) است اما گاهی اوقات این کار انجام نمی‌شود، یعنی میکروب به بدن حمله کرده و شما را بیمار می‌کند.

آیا کووید-19 قابل درمان است؟ اگر رژیم غذایی خود را بهتر کنید چه اتفاقی در بدن می افد؟ آیا می‌توان از ویتامین‌ها و مواد گیاهی خاصی استفاده کرد؟ در صورت داشتن چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 
راه های افزایش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا چگونه است؟

با این خوراکی‌ ها سیستم ایمنی بدنتان را در برابر کرونا تقویت کنید

یک پزشک متخصص تغذیه در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه تاکنون هیچ راه قطعی درمان کرونا از نظر پزشکی و تغذیه‌ای حاصل نشده است اما می‌توان با رعایت رژیم غذایی، راه های افزایش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا را افزایش داد

  • مرکبات
    ویتامین C که به اسید اسکوربیک نیز معروف است، ماده مغذی محلول در آب است که در سبزیجات برگ سبز و مرکبات، به ویژه گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و لیموترش یافت می شود. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.
  •  فلفل دلمه‌ای
    فلفل دلمه‌ای قرمز سه برابر بیشتر از مرکبات حاوی ویتامین C است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. فلفل دلمه‌ای همچنین منبعی غنی از بتاکاروتن هستند. این ترکیب پیش‌ساز ویتامین A است، یعنی در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. فلفل دلمه ای قرمز را به سالاد یا سس ماکارونی خود اضافه کنید. این ویتامین از چشم‌ها و پوست مراقبت می‌کند.
  • کلم بروکلی و گل کلم
    این سبزی که نوعی گل کلم است، حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی است و مملو از ویتامین‌های A، C و E و همچنین فیبر و آنتی‌آکسیدان‌هاست.این ماده حاوی مواد مغذی اضافی از جمله مقداری منیزیم، فسفر، روی و آهن است. بروکلی یکی از سالم‌ترین سبزی‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید.
    بهترین روش مصرف این سبزی، خام خوردن یا بخارپز آن است تا مواد مغذی آن از بین نرود.
  • سیر
    سیر فقط یک طعم دهنده نیست، بلکه برای سلامتی نیز ضروری است. انسان‌های باستان از سیر به عنوان یک عامل مبارزه با عفونت استفاده می‌کردند، به همین دلیل بسیاری از رژیم‌های غذایی سنتی ما این ماده را به عنوان اولین ماده تشکیل دهنده در خود جای داده اند.
  • زنجبیل
    زنجبیل ماده خوراکی دیگری است که در بیماری‌ها به کمک‌مان می‌آید. آن از التهاب می‌کاهد و به همین دلیل برای درمان گلودرد و بیماری‌های التهابی مناسب است. همچنین زنجبیل می‌تواند از حالت تهوع بکاهد. زنجبیل به علت وجود ماده جینجرول که نوعی کپسایسین است، طبع بسیار گرمی دارد. کپسایسین، در فلفل‌های تند سبز و قرمز یافت می‌شود و علت تند بودن فلفل‌ها وجود همین ماده است. همچنین زنجبیل می‌تواند از دردهای مزمن بکاهد و ویژگی‌های کاهش کلسترول دارد.
  • اسفناج و سبزیجات
    اسفناج نه تنها با ویتامین C بلکه آنتی اکسیدان ها و بتا کاروتن سرشار است که هر دو به سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با مهاجمان کمک می دهند.
  • چای سبز
    چای سبز حاوی مقدار بالایی از اسید ال-تیانین است که در تولید ترکیبات ضدمیکروبی در سلول‌های تی-که از سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند- موثر است.
  • پروتئین ها
    حبوباتی مثل دال عدس، ماش و انواع لوبیا دارای پروتئین بالا هستند. حتما روزانه 1 عدد تخم مرغ کاملا پخته میل شود و بقیه پروتئین خود را از انواع گوشت های سفید مانند ماهی و بوقلمون و مرغ استفاده کنید.
  • کندر
    خواص کندر در طب سنتی بی نهایت است. کندر را دم کرده و بصورت دمنوش میتوانید ناشتا میل کنید.
  • بادام
    ویتامین E موجود در بادام به شما کمک می کند تا سرماخوردگی و آنفلوانزا را دفع کنید و در کنار آن سیستم ایمنی بدن را تقویت سازید.
  • هیدراته : آب و مایعات زیاد
  • مصرف محدود شکر و نمک
راه های افزایش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا

توصیه‌های عمومی

اضطراب و استرس دو عامل اصلی ضعف سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند و در صورت استمرار رفتار‌های پر استرس و همچنین ورود عوامل خارجی به بدن، سیستم ایمنی بدن بدن مختل شده و عملکرد خوب و رضایت بخشی نخواهد داشت. دریافت ناکافی غذا و داشتن انتخاب‌های غذایی غلط نیز از دیگر عوامل ضعف سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند و مهمترین راه حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن پس از دور ماندن از استرس و مدیریت عوامل ایجاد کننده اضطراب توجه به بحث تغذیه است.

استفاده بیش از حد از انواع غذا‌های چرب و فست‌فود و همچنین استفاده مکرر از غذا‌های سرخ شده و سوخاری نیز به ضعف سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود. داشتن رژیم غذایی نامناسب مثل استفاده از انواع غذا‌های کنسروی، فرآوری شده و نیمه آماده‌ای که به صورت شرکتی به فروش می‌رسند، علاوه بر مشکلات متعدد گوارشی که برای بدن فرد مصرف کننده ایجاد می‌کنند، سیستم ایمنی بدن او را نیز با ضعف مواجه می‌کنند.

استفاده زیاد از شیرینی‌ها و همچنین مصرف غیر عادی انواع شکلات هم نقش قابل تاملی در کاهش و ضعف سیستم ایمنی بدن ایفا خواهد کرد و فرد را با ابتلا به بیماری‌های مختلف روبرو می‌کنند.

در این زمان که ویروس کرونا همه گیر شده است بهتر است در خانه بمانیم و جز موارد ضروری خارج نشویم.

اریس لایتینگ هم این فرصت را در اختیار شما عزیزان گذاشته است تا در خانه با کمترین زمان ممکن محصولات روشنایی و نورپردازی را بررسی و خرید کنیم.

نظر خود را بنویسید