چراغ SPOT (چراغ با تابش نقطه ای) نور اسپات چیست ؟
چراغ SPOT (چراغ با تابش نقطه ای) چیست

چراغ SPOT (چراغ با تابش نقطه ای) نور اسپات چیست ؟

چراغ SPOT (نور اسپات چیست) به چه چراغ هایی می گویند:

اصولا به چراغ هایی که زاویه پخش نور بسته یا نقطه ای دارند چراغ های اثبات می گویند. کلمه Spot در لغت به معنای نقطه و spotlight به معنای چراغ نقطه‌ای است. چراغ‌های spot بسته به نوع و کاربردی که دارند در مکان‌های مختلف به کار می‌روند. چراغ های SPOT که به چراغ های نقطه ای نیز معروف هستند دارای کاربرد های زیادی هستند. از چراغ قوه ها میتوان به یکی از پر مصرف ترین چراغ های SPOT نام برد که نور های نقطه ایی با پرتاب بسیار بالا دارند. ساختار کلی این چراغ ها مانند یک دیگر است و اکثر این چراغ ها دارای رفکلتور هستند. رفلکتور این چراغ‌ها وظیفه انتشار پرتوهای نور در یک جهت و تمرکز تابش بر روی یک نقطه را برعهده دارند. از دیگر موارد استفاده این چراغ ها نورپردازی محوطه والمان های معماری می باشد.

مثال نما های ساختمان، میدان های اصلی و مجسمه ها و… کار برد دارند. از اصلی ترین و پر کاربرد ترین مکان ها برای استفاده از چراغ های spot  مکان های تجاری و شو روم ها (showroom) می باشد چرا که در این فضا ها زاویه نور و پرتاب نور بسیار مهم و کلیدی می باشد. از رایج ترین چراغ های spot که کاربرد تجاری دارند میتوان چراغ های ریلی، چراغ های سقفی cob و انواع چراغ نما را نام برد .

چراغ SPOT
چراغ SPOT

به طور کلی چراغ‌ها را از نظر تابش می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم:

  • واگرا:

    زاویه تابش نور چراغ های spot تا زاویه ۶۰ درجه میباشد و هر چقدر که این زاویه نور بیشتر باشد پرتاب نور کمتر ولی پخش نور بیشتر می باشد.
  • همگرا:

    چراغ هایی که زاویه بسته دارند را نور تاکییدی میگویند و پرتو‌های نور را به صورت متمرکز بر روی یک نقطه منتشر می‌کنند که هر کدام در فضاهای مختلف کاربرد بسیاری دارند .

تفاوت چراغ spot با چراغ flood

منظور از چراغ‌ flood، چراغ‌هایی است که پرتوهای نور را با زاویه‌ بیشتر و وسیع‌تری انتشار می‌دهند اما با فاصله ی کمتری را روشن میکند. این چراغ‌ها در اندازه و شکل‌های مختلفی یافت می‌شوند و بسته به نوع و شکل آن‌ها، کارشان نیز متفاوت است، اما به‌طور کلی وظیفه‌‌ روشن کردن محیط اطراف خود (در مسافت نزدیک) را دارند.

شما ممکن است در هر مکانی که می‌روید این چراغ‌ها را ببینید. از جمله چراغ‌های flood می‌توان به چراغ های خیابانی ، انواع پروژکتور SMD ، لامپ های آویز (رشته‌ای، کم مصرف و ال ای دی)، و حتی چراغ خواب اشاره کرد. همچنین این چراغ‌ها می‌توانند رنگ‌بندی‌های مختلف داشته باشند و از آن‌ها در موارد تزئینی نیز استفاده می‌شود.

چراغ SPOT
چراغ SPOT

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم شاخصه اصلی چراغ‌های spot، تابش متمرکز آن‌هاست. به این معنا که نور را روی یک نقطه متمرکز و منتشر می‌کنند اما چراغ‌هایی که زاویه‌ تابش باز دارند دقیقا نقطه‌ مقابل این چراغ‌ها هستند. چراغ‌های spot ساختار و اجزای پیچیده‌تر و متفاوت‌تری نسبت به چراغ‌ها با زاویه تابش باز دارند. زاویه تابش چراغ های نقطه ای معمولا کمتر از 60 درجه است در حالی که زاویه تابش چراغ های واگرا تا 130 درجه نیز می‌رسد.

توجه به زاویه تابش نور

در هنگام خرید هر نوع چراغی بایستی حتما نیازتان را با کارشناس مربوطه و یا یک متخصص روشنایی مطرح کنید. در بحث نورپردازی و روشنایی، چراغ هایی که زاویه تابش بازتری دارند معمولا برای روشنایی عمومی استفاده می‌شوند و چراغ های نقطه ای برای روشنایی تاکیدی. با این حال زاویه تابش مورد نیاز شما ارتباط مستقیمی با محل نصب و فاصله چراغ با محل تابش دارد. تصویر زیر به خوبی تفاوت زاویه تابش‌های مختلف را نشان می‌دهد:

چراغ SPOT
چراغ SPOT
چراغ SPOT
چراغ SPOT

نظر خود را بنویسید