نحوه اتصال ریسه ال ای دی به برق
نحوه اتصال ریسه نواری

نحوه اتصال ریسه ال ای دی به برق

اگر بخواهید زیبایی دکوراسیون خانه خود را چندین برابر کنید و یا نمای ساختمانتان را از حالت کسل‌کننده و تاریک خصوصا در شب، به ساختمانی با نمای چشم‌گیر تبدیل کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ریسه‌های ال ای دی است. نورپردازی با ریسه‌های ال ای دی یکی از روش‌های محبوب برای ایجاد جلوه‌های نوری مختلف در فضاهای داخلی و خارجی است. این ریسه‌ها در مدل‌های مختلف مثل ریسه ال ای دی نواری، ریسه ال ای دی شلنگی، ریسه ال ای دی هفت رنگ و … در بازار موجود هستند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اکنون شاید برای شما سوال شده باشد که چطور از این ریسه‌ها در نورپردازی استفاده کنیم و نحوه اتصال ریسه ال ای دی به برق چگونه است؟ در این مقاله پاسخ سوال شما را به طور مفصل بررسی کرده و نکات مهمی را در این زمینه توصیه می‌‌کنیم.

ریسه ال ای دی شلنگی

ریسه ال ای دی شلنگی

قبل از بررسی چگونگی نصب و استفاده از ریسه‌ها بهتر است ابتدا کمی با آن‌ها آشنا شویم. ریسه شلنگی از تعدادی LED که به صورت متوالی روی بورد نصب شده‌اند تشکیل شده است و روکشی پلاستیکی بدنه آن را در اختیار دارد که در برابر ذرات آب و خاک از ریسه محافظت می‌کند. به دلیل انعطاف پذیری زیاد ریسه، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف خم کرده و در مکان‌های گوناگون خصوصا در نمای ساختمان نصب کنید. برای داشتن طیف رنگی متفاوت در نور ریسه، می‌توانید از ریسه‌های ال ای دی ریموت دار استفاده کنید که به وسیله ریموت کنترل (دیمر) تغییر رنگ ریسه انجام می‌شود. اما نحوه اتصال ریسه ال ای دی شلنگی به برق چگونه است؟

ریسه شلنگی را چگونه به برق وصل کنیم؟

ریسه شلنگی دارای ولتاژ 220 ولت است و نحوه اتصال ریسه ال ای دی به برق به شکلی است که می‌توانید آن را به طور مستقیم به برق شهری متصل کنید، اما قبل از اتصال نیاز است که از وسیله‌ای به نام یکسوکننده استفاده کنید. یکسوکننده وسیله‌ای است که عبور جریان الکتریکی را در یک جهت اجازه می‌دهد و در جهت مخالف راه آن را سد می‌کند؛ این کار برای ایجاد جریان مستقیم لازم است. یکسوکننده دارای سوکت و دو شاخ برق است. برای استفاده از این قطعه، ابتدا سر سیم را داخل پین سوکت به آرامی قرار دهید و اتصال بین ریسه و یکسوکننده را برقرار کنید.

برای حفاظت از این قسمت در برابر نفوذ آب، استفاده از محفظه آب بندی (IP باکس) توصیه می‌شود. بعد از انجام این بخش ریسه شما آماده ورود جریان برق است. به راحتی دو شاخ را در پریز برق قرار داده و از روشنایی ریسه شلنگی لذت ببرید.

یکسوکننده ریسه 220 ولت

آموزش نصب ریسه ال ای دی شلنگی

در مقاله نحوه نصب ریسه شلنگی در نمای ساختمان توضیح دادیم که برای اتصال ریسه شلنگی به دیوار یا سقف باید از بست نگهدارنده استفاه نمایید. شما می‌توانید این قطعه جانبی را در فواصل حدود 10 الی 15 سانتی متری نصب کنید و ریسه شلنگی را در درون آن‌ها قرار دهید. به این صورت ریسه به راحتی نصب شده و هر زمان که بخواهید امکان جداسازی آن از بست وجود دارد.

ویژگی‌های ریسه ال ای دی نواری

ریسه ال ای دی نواری

از دیگر مدل‌های پرکاربرد ریسه، ریسه ال ای دی نواری است که ساختاری شبیه به ریسه شلنگی دارد ولی به دلیل باریک‌تر بودن، بیشتر در فضاهای داخلی کارایی دارد. ریسه نواری دارای روکش منعطف و مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است است و در مدل‌های مختلف نئون فلکسی و … قابل خریداری می‌باشد. عمده استفاده از ریسه ال ای دی نواری به صورت دکوراتیو است و برای تزئین بخش‌های متفاوت خانه و اشیا به کار می‌رود. نصب آسان این ریسه سبب می‌شود تا متقاضیان زیادی داشته باشد و در بین مدل‌های ریسه بسیار محبوب شود. اصولا ریسه‌های نواری در حلقه های 5 و 10 متری تولید می‌شود. اکنون با ریسه ال ای دی نواری آشنا شدیم در ادامه طرز استفاده از ریسه ال ای دی را شرح می‌دهیم.

اتصال ریسه ال ای دی نواری به برق

منبع تغذیه ریسه

پیش‌تر اشاره کردیم که ولتاژ برق ریسه نواری 12 و 24 ولت است؛ برق 220 ولت شهری برای این مقدار مناسب نیست و باید از منبع تغذیه (آداپتور) استفاده کنید تا جریان برق آماده ورود به ریسه شود. منبع تغذیه ولتاژ برق ورودی را به ولتاژ مورد نیاز ما تبدیل می‌کند. در صورتی که از ریسه 12 ولت استفاده می‌کنید خروجی آداپتور باید 12 ولت بوده و اگر از ریسه 24 ولت استفاده می کنید خروجی باید 24 ولت باشد. توجه کنید که کمبود ولتاژ به نوار ال ای دی باعث می‌شود که ریسه با روشنایی کمتر یا بدون خروجی نور کار کند و اضافه ولتاژ باعث سوختن ال ای دی‌های ریسه می‌شود. پس از بررسی اتصال صحیح ریسه و منبع تغذیه و اطمینان از آن، اکنون می‌توانید ریسه را به برق متصل کرده و از نور و زیبایی آن بهره ببرید.

نحوه نصب ریسه نواری به سطوح

در قسمت قبلی به نصب آسان ریسه ال ای دی نواری اشاره کردیم. به این منظور ابتدا سطح مورد نظری که می‌خواهید ریسه را در آنجا نصب کنید تمیز و خشک کنید. سپس بسته به اینکه چه متراژ ریسه لازم دارید، آن را برش دهید؛ دقت کنید که حتما از روی قسمت مشخص شده برش بزنید تا ریسه دچار قطعی نشود. در قسمت پشتی این ریسه چسب محکمی قرار داده شده که به کمک آن ریسه را روی سطوح دلخواه خود نصب کنید. قسمت پشتی نوار چسب را مانند یک برچسب جدا کنید. بازکردن و استفاده مجدد چسب باعث کاهش اثربخشی آن می‌شود، پس محتاط باشید. بعد از قرارگیری صحیح ریسه در جای خود کمی آن را فشار داده تا کامل بچسبد. اگر مراحل نصب را به درستی انجام دادید، خیالتان از بابت اتصال ریسه به سطوح راحت باشد و به راحتی از آن استفاده نمایید.

اتصال دو ریسه شلنگی به هم

گاهی اوقات نیاز است که دو ریسه ال ای دی شلنگی را به یکدیگر متصل کنیم. رایج‌ترین روش اتصال 2 ریسه به هم، استفاده از رابط میانی (کانکتور) است. برای این کار لازم است که رابط میانی ریسه‌های 220 ولت را تهیه کنید و به راحتی و بدون نیاز به هویه و لحیم کاری دو ریسه را به یکدیگر اتصال دهید. نوار را به داخل کانکتور بکشید. مهم نیست که کدام نوع اتصال دهنده را انتخاب کنید، پس از برش صحیح ریسه، همچنان ریسه را به انتهای باز اتصال می‌دهید. نوار را به آرامی به داخل بلغزانید تا از آسیب رسیدن به ریسه یا اتصال دهنده جلوگیری شود.

نحوه اتصال ریسه نواری

سیم ها را با رنگ صحیح روی نوار تراز کنید. نقاطی که در دو طرف خط برش قرار دارند نقاطی هستند که برای تراز کردن سیم ها استفاده می‌کنید. نوار باید حروفی داشته باشد که به شما بگوید کدام سیم رنگی به کجا می‌رود و تراز کردن صحیح آنها را آسان کند. به عنوان مثال اگر رابط شما 4 سیم آبی، قرمز، سبز و سیاه داشته باشد آن‌ها را با نقاط اتصال با برچسب B ، R ، G و 12V تراز کنید. اگر فقط دو سیم دارید که به نوار شما متصل می‌شوند، احتمالاً نوار دارای علامت + و – در هر طرف است. اتصال را ببندید و مراحل را تمام کنید. اتصال دهنده‌ها اغلب دارای یک دکمه خاکستری یا سیاه در هر طرف است که شما آن را فشار می‌دهید تا نوار در جای خود قفل شود. همچنین برای بستن انتهای ریسه از درپوش انتهایی استفاده کنید.

نحوه اتصال ریسه نواری

لحیم کاری ال ای دی نواری

نحوه اتصال ریسه ال ای دی

روش دیگری که برای متصل کردن ریسه‌های ال ای دی نواری به کار می‌گیریم، لحیم کاری 2 سیم است. برای انجام این روش ابتدا سیم‌ها را با افزودن لحیم کاری به انتهای آنها آماده کنید. به این عمل سیم کشی از قبل می‌گویند. از هویه لحیم کاری استفاده کرده و این کار کمک می کند تا سیم‌ها به نوار متصل شوند. لحیم کاری را به هر یک از نقاط تماس روی نوار ریسه اضافه کنید. نقاط تماس، درست در کنار خط برش، نقاطی هستند که سیم را به آن متصل می‌کنید.

نحوه اتصال ریسه نواری

یک نقطه کوچک لحیم به هر یک از نقاط تماس اضافه کنید تا نقاط سیم را آماده کنید. با آماده شدن سیم ها و نقاط تماس، هر سیم را روی نقطه تماس مربوطه قرار دهید. به آرامی و با دقت کار کنید تا مطمئن شوید که هر سیم به درستی به نقطه تماس درست متصل شده است. سیم ها را به سمت بالا بچرخانید تا رنگ‌ها با برچسب‌های موجود در نوار نور مطابقت داشته باشد. برای اتصال ایمن سیم‌ها به نوار فقط به یک نقطه لحیم نیاز است. از گرم کردن زیاد سیم‌ها خودداری کنید، در غیر این صورت چراغ‌های LED را خراب می‌کنید. با اتصال سیم های شما به نوار ریسه، چراغ‌های شما آماده روشن شدن هستند.

نحوه اتصال ریسه نواری

ریسه ال ای دی از کجا بخریم؟

شما برای اطلاع از قیمت ریسه ال ای دی و خرید مدل مدنظرتان می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اریس لایتینگ بهترین مرکز خرید ریسه ال ای دی و دیگر محصولات روشنایی مراجعه کنید.

نظرات (20)

امیر حسین

باید به آداپتور نصب بشه یا برق مستقیم هم میشه؟

مهرداد

سلام عذر می خوام من تازه گرفتم و بعد کمی استفاده بعضی نورهای تک رنگی دورنگی شدن و موقع ای که دکمه خاموشو میزنم نور ابی تاریک از خودش میده مشکل از کجاست ممنون که کمک میکنید

علی امینی

سلام برای صد متر ریسه نواری تک رنگ نورپردازی کناف آیا باید چند آداپتور تهیه کرد کلا محاسبه آداپتور و سوکت چطور انجام میشود؟

    سلاموقت بخیر
    در ریسه های 220 ولت بسته به تعداد جاهایی که برش می دهید به سوکت نیاز دارید
    ریسه های 12 ولت هم به سوکت نیاز ندارند با لحیم انجام میشود.

رضا

سلام‌خسته‌نباشید
من چند متر ریسه چند رنگ نصب کردم الان میخوام به طول اون چند متر دیگه اضافه کنم چجور باید به هم وصلشون کنم که به مشکل نخوره؟

تنیات

شمالاید بادست نصب کنید تا به مشکل نخوره

مهدی

سلام مثلا اگه ۲۰ متر ریسه رو بخایم چند متر چند متر به جاهای مختلف بزنیم باید چیکار کنیم میشه آیا لطفا جواب بدید و برای ریسه RGB چی ؟

الیار

سلام و عرض ادب
من یک سوال داشتم : آیا میشه که از یک نوع آداپتور و ریموت برای هر چراغ RGB استفاده کرد ؟

    سلام وقت بخیر
    اگر ریسه ها را به هم وصل کنید می تونید از یک آداپتور و ریموت استفاده کنید در غیر این صورت خیر.

ماهان

سیم لحیم ندارم چیکار کنم
اون راه اولم نمیتونم

    سلام وقت بخیر
    شرکت لوپ لایت جدیدا کانکتوری تولید کرده است که بدون نیاز به لحیم، ریسه های نواری را اتصال بدهید.
    به زودی محصولات در داخل سایت به فروش می رسند.

حمید

سلام،مرسی از توضیحات مبسوطی که ارائه فرمودید.باتشکر.خدانگهدار

    سلام وقت بخیر خدمت شما کاربر گرامی

    خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده

    با تشکر از شما

علیرضا

سلام وقت بخیر من خریدم میترسم به سوکت وصل کنم به پریز بزنم میگن اگه سیم ها به هم بخوره میترکه حالا چیکار کنیم اتصال نده سیم ها به هم نخوره

    سلام وقت بخیر خدمت شما

    اگر در این زمینه مهارت ندارید حتما از برق کار کمک بگیرید، که مشکلی پیش نیایید و همچنین ریسه نسوزد

مهندس

درود دوست من
سوال بسیار مهمی دارم ک اگر سریع پاسخ بدید و راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .
اول اینکه آیا امکان اتصال چند تکه ریسه شلگنی با فاصله های ۲ متر از همدیگه هستند رو بوسیله رابط و سیم افشان بصورت موازی متصل کرد و فقط یک اداپتور در ابتدا خط نصب کرد ک برای همگی اون ۳ تکه ریسه لحاظ بشه؟؟
و لطفا بهترین روش چسباندن ریسه های شلنگی در نمای خارج ساختمان و روی سنگ نما چگونه هست و چه چسبی پیشنهاد میکنید …
سپاس

    سلام وقت بخیر
    باید دو نکته را توجه داشته باشید اول اینکه که از انتهای یک خط به ابتدای خط بعدی درست و دقیق حلیم بشود یا از رابط های بین استفاده کنید. دوم اینکه تکه های ریسه نباید زیاد باشد

    چسباندن ریسه هم با چسب سیلیکون یا چسب آکواریوم انجام می شود.

مازیار

سلام
ریسه های نواری لاین نوری رو میشه یا کانکتور بهم وصل کرد؟
اصلأ کانکتوری براش وجود داره؟
لحیم کردنش خیلی سخته

    سلام وقت بخیر، کانکتور مخصوص ریسه بدون روکش 8 میل و 10 میل موجود هست.

نظر خود را بنویسید