سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی باکیفیت
سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی باکیفیت

سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی باکیفیت

سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی باکیفیت

همه ی ما نام لامپ LED را شنیده ایم و می دانیم که این لامپ ها از نظر مصرف برق و طول عمر بسیار عالی هستند. ولی از بین انواع لامپ LED که برندهای مختلف و حتی انواع مختلفی دارد کدام محصول را باید انتخاب کنیم؟! و به کدام مشخصات لامپ باید دقت کنیم تا برابر با نیازمان باشد ؟؟
انتخاب لامپ ال ای دی خوب نیازمند داشتن اطلاعاتی در مورد شاخص های ارزیابی کننده این نوع لامپ است. مهم ترین سوال این است؟ چگونه می توان کیفیت روشنایی لامپ ال ای دی را سنجید؟ اگر شما هم همین سوال را دارید باید بدانید که جواب این سوال چندان مشکل نیست.

۳ شاخص برای ارزیابی کیفیت روشنایی یک لامپ وجود دارد.شاخصی که نیاز است بشناسید این سه مورد هستند؛

  • شاخص نمود رنگColor Rendering Index (CRI)
  • دمای رنگ (Color Temperature)
  • شارنوری.

این سه شاخص به طور کلی می توانند توصیفی از کیفیت یک لامپ به شما بدهند. در ادامه هر کدام از این شاخص ها را توضیح می دهیم.

شاخص نمود رنگ (CRI)

شاخص نمود رنگ توانایی نور برای نشان دادن رنگ واقعی و طبیعی اشیاء در مقابل نور خورشید را نشان می دهد. این شاخص در حالت ایده ال که نور طبیعی است ۱۰۰ در نظر گرفته می شود. هنگامی که نیاز دارید لامپ مناسبی برای خانه‌ی خود انتخاب کنید، CRI برای روشنایی نقش مهمی ایفا می‌کند. شما می‌خواهید رنگ‌ها همان‌گونه‌که هستند به‌نظر برسد. به‌طوری‌که رنگ‌های دکور و مبلمان شما به بهترین شکل دیده شود. حتی ممکن است شاخص تفکیک رنگ در هنگام مطالعه‌ی کتاب یا تماشای تلویزیون روی بینایی اثرگذار باشد. همچنین نورهای با طیف کامل و CRI بالا در فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها‌‌، موزه‌ها، گالری و نمایشگاه‌هایی که رنگ‌های قرمز برجسته دارند و شکل ظاهری روشنایی برایشان بسیار مهم است، می‌تواند به‌طور چشمگیری ظاهر اشیا را بهبود بخشد.

لامپ‌های LED با CRI بالا در زمینه‌هایی مانند بیمارستان‌ها و صنایع نساجی که تفاوت رنگ در عملکرد کاری بسیار مهم است نیز کاربرد دارند. لامپ‌های LED با CRI بالا برای مکان‌هایی که صرفه‌جویی در مصرف انرژی اهمیت دارد و کیفیت نور نیز باید حفظ شود، ایدئال هستند.
لامپ های اریس لایتینگ دارای CRI  بالای ۸۰ هستند که عدد بسیار خوبی به حساب می آید.

دمای رنگ

دمای رنگ یک روش برای توصیف ویژگی های نور مرئی از فرستنده های مختلف است. منظور از رنگ در اینجا رنگ‌های مطلق نیست بلکه طیف گرمایی رنگ است. محدوده دمای رنگ در عمل بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلوین می‌باشد و در دمای پایین تر از رنگ قرمز و زرد شروع شده و در دماهای بالا به رنگ آبی می‌رسد.

سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی باکیفیت
سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی باکیفیت

حالا سوال بعد ی این است، نور گرم مناسب تر است یا نور سرد؟ کدام دمای رنگ مناسب محیط شماست؟

انتخاب دمای نور با نوع محیط و نوع کاربری محیط اهمیت زیادی دارد فرمول و استاندارد ثابتی برای انتخاب دمای رنگ وجود ندارد و عوامل فرهنگی و جغرافیایی می تواند در این انتخاب سهیم باشد. در لامپ های قدیمی (رشته ای) انتخاب رنگ نور ساطع شده توسط لامپ مقدور نبود ولیکن امروزه با کمک تکنولوژی ال ای دی شما می توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. طیف نوری شامل این سه دسته می شود:

نور سفید سرد (۵۴۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین)

مناسب برای کارهای صنعتی، کارهایی که و دقت و ظرافت در آن اهمیت دارد مثل کارگاه تولیدی، پرس ،برش‌کاری، سوزن‌کاری نقشه کشی و مشاغلی اینچنینی.

نور طبیعی (۴۰۰۰ کلوین)

نور میانه یا نور طبیعی که مناسب محیط هایی مانند مدارس، ادارات، آشپزخانه‌ها ، راه رو ها، محیط‌های عمومی، بیمارستان‌ها و خوابگاه‌ها  است.

 نور سفید گرم (۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین)

مناسب برای محیط‌های گرم و صمیمی و مناسب برای آرامش بخشیدن به محیط، خانه یا محل استراحت، اتاق خواب ، اتاق بیماران در بیمارستان و اتاق های اقامتی هتل‌ها مکان هایی هستند که می توان از این بازه نوری استفاده کرد.

لومن(Lumen) یا شار نوری چیست؟

اغلب ما عادت داریم به هنگام خرید لامپ برای پیش بینی میزان روشنایی آن در مورد میزان وات آن سوال کنیم. این امر در رابطه با لامپ های رشته ای قدیمی تا حدودی درست بود و رابطه معناداری بین وات و میزان نوردهی آنها وجود داشت اما در رابطه با چراغ هایLED موضوع کمی متفاوت است!

به طور کلی وات بیانگر میزان انرژی مصرفی توسط یک لامپ است و نه شدت روشنایی آن! لومن (lm) سنجشی واقعی از روشنایی یک لامپ را ارایه می‌کند و مقداری است که شما می‌بایست هنگام خرید لامپ‌های ال ای دی به آن توجه کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، لامپ‌های رشته‌ای قادرند تا ۵ برابر مقدار وات بیشتری را نسبت به همان میزان لومن داشته‌باشند. بنابراین پس از درک مناسبی از روشنایی (برحسب لومن) دیدگاه خود را برای وابستگی به وات از بین ببرید.

بنابراین بهترین معیار برای اندازه گیری روشنایی یک چراغ لومن است نه وات!

سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی باکیفیت
سه راه برای تشخیص لامپ ال ای دی باکیفیت

نظرات (4)

بابک

با سلام. الان لامپ led با cri بیستر از ۹۳ در سایت موجود دارید ؟

HadiXrma

اینهمه توضیح قشنگ و کارامد دادید اما هیچ اشاره ای مبنی بر تشخیص لامپ باکیفیت از بی کیفیت ندادید! در ضمن اکثر مشخصات لامپهای تولید شده وطنی غیر قابل استناد و مغایر با واقعیت هستند پس عملا نمیشه به وات و لومن دقیق شون استناد کرد.
ولی بازم تشکر از مطلب آموزنده شما.

    سلام ممنون از نظر خوب شما

    حتما در مقاله های بعدی این موارد را نیز بررسی می کنیم.
    .

نظر خود را بنویسید