طریقه نصب چراغ استخری
طریقه نصب چراغ استخری

طریقه نصب چراغ استخری

چراغ استخری مورد مناسبی برای نورپردازی و روشنایی استخرها می باشد اما باید بدانیم که برای استفاده باید طریقه نصب چراغ های استخری را رعایت کنیم تا استفاده بیشتری از این چراغ ها ببریم. چراغ های استخری و آب نما دارای بدنه سخت و مقاومی هستند. از این رو در برابر ضربه و فشار مقاومت کرده و دوام بالایی دارند و این چراغ ها از مواد ضد آب ساخته شده اند که آب به داخل آن ها نفوذ نکند و خطری را ایجاد نکند.

برای نصب چراغ های استخری و آب نما در مرجله اول باید حفره ای به اندازه پنهان کردن سیم های اضافی در پشت چراغ تعبیه شود. بعد از این عمل چراغ های استخری و آب نما را به صورت روکار یا توکار روی حفره نصب می کنند. چراغ ها باید در فاصله بین 30 تا 50 سانتی متر از سطح آب استخر نصب بشود. در مورد نصب چراغ های آب نما نکته مهمی وجود دارد و آن نکته این است که برای نصب این چراغ ها بهتر است نصب به گونه ای انجام شود که آب روی چراغ جریان داشته باشد. در این صورت آب جاری بر روی بدنه چراغ باعث می شود روی چراغ همواره تمیز بماند. جنس این چراغ ها هم باید از نوع خاصی باشد. جنس چراغ های آب نما و استخری باید مقاوم باشند تا مواد شوینده روی آنها تاثیر نگذارد و به طور کلی جهت خنک ماندن باید در آب غوطه ور باشند و هنگام خرید چراغ آب نما و چراغ استخری این است که در زمان خرید به درجه حفاظت محصول ( آی پی ) توجه شود چون این درجه نشان دهنده مقاومت چراغ در برابر رطوبت و نفوذ آب است.

نکته: در انواع چراغ آب نما ، چراغ استخری یا چراغ سونا خطر برق گرفتگی وجود دارد. به همین دلیل این نوع چراغ ها دارای ولتاژ بسیار پایینی هستند پس قبل از این که مسیر سیم کشی مشخص و نصب شود، بر سر راه آن یک ترانس قرار می دهیم تا ولتاژ محصول را پایین نگه دارد.

طریقه نصب چراغ استخر
طریقه نصب چراغ استخر

محاسبه تعداد چراغ مورد نیاز استخر

تعداد چراغ مورد نیاز برای روشنایی استخر، بستگی به عوامل مختلفی مانند شکل استخر، جنس و رنگ سطح استخر و نیز ابعاد استخر دارد. محاسبه تعداد چراغ مورد نیاز استخر، فرمول و روش استانداردی ندارد اما به عنوان یک پیشنهاد تجربی می توان از روش زیر استفاده کرد:

به ازاء هر متر مربع سطح استخر، حدود 5.4 وات نور چراغ هالوژن مورد نیاز است. با توجه به اینکه راندمان چراغ های LED بین 3 تا 5 برابر چراغ های هالوژن است، عدد بدست آمده را تقسیم بر عددی بین 3 تا 5 می کنیم تا تعداد چراغ های استخری LED محاسبه شود. به عنوان مثال:

یک استخر مستطیلی شکل با ابعاد 10 در 5 متر را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن روش پیشنهادی فوق، مقدار توان روشنایی محاسبه شده برابر 270 وات می باشد (5 * 10 * 5.4=270). این بدان معناست که برای روشنایی این استخر به 3 عدد چراغ هالوژن 100 وات نیاز است. اگر بخواهیم از چراغ های استخری LED استفاده شود، با تقسیم عدد 270 بر 4 به توان 67.5 وات میرسیم که نشان می دهد برای روشن کردن این استخر می توان از 3 عدد چراغ LED با توان 24 وات استفاده نمود.

در صورتی که پله یا سکو در طول استخر کار شده باشد، بهتر است تا چراغ های استخری در طول استخر و در بالای سکو و با عمق حداکثر 30 سانتیمتری از سطح آب قرار داده شوند. هر چند انجام این کار باعث افتادن سایه در زیر سکو می شود، اما بقیه فضاهای استخر به خوبی روشن شده و بازتاب نور می تواند حتی زیر سکو را نیز به اندازه کافی روشن کند.

نحوه جانمایی چراغ در استخر

میزان تابش نور چراغ در استخر، به نوع چراغ استفاده شده و میزان بازتابش نور در استخر بستگی دارد. به عنوان یک قاعده تجربی، برای هر چراغ LED در استخر بین 5 تا 10 متر طول شعاع روشنایی در نظر گرفته می شود. البته این موضوع به رنگ نور چراغ LED و نوع و رنگ سطوح استخر نیز مرتبط می باشد.

رنگ سطح داخلی استخر، یک مسئله مهم برای انتخاب و محاسبه تعداد مورد نیاز چراغ استخر است. هر چه رنگ سطوح استخر تیره تر باشد، به نور بیشتری برای روشنایی استخر احتیاج است. به صورت تجربی، برای یک استخر با سطوح تیره می بایست 1.5 برابر یک استخر با سطوح روشن، نور چراغ در نظر گرفت. در حال حاضر، توجه کردن به زیبایی یک محیط و استفاده از امکانات و ابزاری که این زیبایی را بیشتر کند، اهمیت زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل تولید کنندگان محصولات روشنایی در صدد طراحی و تولید محصولات با کیفیتی هستند که بتواند این نیاز را برطرف کند.

فروشگاه اریس لایتینگ تولید کننده باکیفیت ترین و مدرن ترین محصولات روشنایی و نورپردازی است از جمله چراغ های استخری و…

نظر خود را بنویسید