تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی
تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی

تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی

اختراع لامپ های رشته ای توسط توماس ادیسون و تیمش یکی از بزرگ ترین اختراعات تاریخ بشر است. بعد از سال ها تلاش و پژوهش، محققان لامپ های کم مصرف و ال ای دی را اختراع کردند که مزایای قابل توجهی نسبت به لامپ های رشته ای دارند. در سال های اخیر شاهد رویگردانی بازار از لامپ های رشته ای؛ که در سال 2014 به دلیل ولتاژ بالای 40 وات تولیدش در بسیاری از کشورها قطع شد؛ و توجه به لامپ های کم مصرف (CFL) و LED بودیم. با این حال هنوز هم سردرگمی زیادی در مورد این لامپ ها وجود دارد. اکثر افراد تفاوت های لامپ های کم مصرف و ال ای دی را نمی دانند. در این مقاله به طور مختصر در مورد هر یک از این لامپ ها و تفاوت هایشان بحث خواهیم کرد.

تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی
تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی

تفاوت لامپ کم مصرف و لامپ ال ای دی

تفاوت ماهوی این دو در سیم های رسانای داخلشان است. در لامپ های ال ای دی، الکترونها از طریق ماده نیمه هادی منتقل می شوند که ذرات ریز را که به عنوان LED شناخته می شود، روشن می کند. در لامپ های کم مصرف، جریان الکتریکی از  بین دو الکترودی که در انتهای لوله پر از گاز دوطرف لامپ هستند، عبور می کند و منجر به تولید نور می شود. این واکنش اشعه ماوراء بنفش و گرما تولید می کند و با برخورد به پوشش فسفر در قسمت داخلی لامپ، تبدیل به نور می شود. این فرایند از 30 ثانیه تا 3 دقیقه طول می کشد. به همین دلیل به نظر می رسد که لامپ های کم مصرف مدت زمانی طول می کشد تا کاملاً روشن شود.

* مهمترین تفاوت این دو در مصرف انرژیست.
از نظر مصرف برق، لامپ های ال ای دی مصرف کمتری دارند و کارآ تر هستند. همچنین این لامپ ها طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های کم مصرف دارند. لامپ های ال ای دی به طور متوسط 50000 ساعت کار می کنند در حالی که متوسط طول عمر لامپ های کم مصرف 8000 ساعت است.

لامپ های ال ای دی گرمای کمی تولید می کنند، لامپ های رشته ای قدیمی 90% انرژی خود را به صورت گرما منتشر می کنند در حالی که این عدد برای لامپ های کم مصرف حداکثر 80% است. لامپ های ال ای دی نور را در یک جهت منتشر می کنند. به همین دلیل به بازتابنده هایی که نور را به دام می اندازند نیاز ندارند. این امر به افزایش راندمان LED کمک می کند.

مصرف برق لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های کم مصرف بسیار کمتر است. به طوری که سالانه 75٪ در هزینه انرژی صرفه جویی می شود. لامپ های ال ای دی گران تر از لامپ های کم مصرف هستند. هرچند قیمت این لامپ ها در حال کاهش است و حتی پیش بینی می شود که در سال های نه چندان دور قیمت این لامپ ها از لامپ های کم مصرف هم کمتر شود و رواج بیشتری بین مردم پیدا کند.  

نظر خود را بنویسید