آموزش نورپردازی پله دوبلکس
آموزش نورپردازی پله دوبلکس

آموزش نورپردازی پله دوبلکس

نورپردازی پله دوبلکس ، هنگام در نظر گرفتن نورپردازی پله، طراحی راه پله، ساخت و ساز و جلوه های سلیقه ای طراح از عناصر اصلی مورد توجه هستند. راه پله ستون فقرات خانه است که فضاها و افراد را به هم پیوند می دهد. بنابراین باید هم کاربردی و هم تزیینی باشد. در این بین، روشنایی پله ها می تواند تفاوت واقعی در جلوه آن ایجاد کند. در بیشتر موارد، روشنایی پله ها صرفاً یک موضوع تزئینی نیست، بلکه از نظر ایمنی عملکرد بسیار مهمی دارد. از تابش خیره کننده باید اجتناب شود و نگهداری و تعمیر آن در نظر گرفته شود، در حالی که استفاده از نورپردازی داخلی برای تقویت فرم بسیار موثر است و زیبایی و شکوه را به ارمغان می آورد.
در این مقاله نکاتی مهم راجع به نور پردازی پله ارائه می شود.

1. در هنگام طراحی پله به فکر نور پردازی آن باشید.

اگر در حال طراحی پله هستید، این نکته را به خاطر داشته باشید که در همین مراحل ابتدایی به فکر نورپردازی آن باشید. این امر به ویژه اگر بخواهید چراغ ها مزاحم دکوراسیون داخلی نباشند، اهمیت دو چندان خواهد یافت.

2. نورپردازی پله دوبلکس ، تزیینی یا کاربردی؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که هدف شما از نور پردازی پله چیست. در حالی که باید اطمینان داشته باشید که راه پله به اندازه کافی روشن است، برای دستیابی به نتایج درخشان، راه حلی را انتخاب کنید که ظریف و ساده باشد. در حالت ایده آل، روشنایی راه پله باید به انتقال از یک مکان به مکان دیگر کمک کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که روشنایی مشابه سایر قسمت های خانه شماست. بنابراین مراقب باشید که بیش از حد پله ها را نورانی نکنید.

3. از نورپردازی زیر پله استفاده کنید.

اگر پله های شما بلند هستند، استفاده از روشنایی نواری زیر پله ها، راهی ظریف و جذاب برای روشن کردن راه پله های تاریک است که زیبای خاصی به سایه پاهای در حال سقوط می بخشد. نصب این طرح کمی پیچیده است و  ممکن است نیاز به یک متخصص برای نصب صحیح داشته باشد. البته نتیجه نهایی ارزش این تلاش بیشتر را دارد. در پله های باز، چراغ های تزئینی LED در انواع مختلف در زیر پله ها می توانند نصب شوند.

نورپردازی پله دوبلکس - استفاده از نور زیر پله ای
نورپردازی پله دوبلکس

4. از تعبیه نورهای خیره کننده بپرهیزید.

یک اشتباه رایج هنگام نصب روشنایی پله ها، فراموش کردن تابش خیره کننده بالقوه ای است که هنگام بالا رفتن از پله ها ایجاد می شود. طراح های حرفه ای با استفاده از لامپ های تعبیه شده در داخل دیوار از این کار جلوگیری می کنند.

نورپردازی پله دوبلکس
نورپردازی پله دوبلکس

5. قسمت زیرین راه پله مارپیچ را روشن کنید.

اگر یک پله مارپیچ دارید می توانید آن را از قسمت زیرین روشن کنید تا تبدیل به یک کانون نوری در راهرو شما شود. این لامپ ها همچنین می توانند در کف زمین تعبیه شوند تا شکوه خاصی به دیوار و پله ها ببخشد.

آموزش نورپردازی پله دوبلکس
آموزش نورپردازی پله دوبلکس

6. جلوه ای دراماتیک

نوار LED کانتور را در دو طرف پله پنهان کنید تا نور زیبای آن در هر قدم شما را در راه پله هدایت کند. همچنین می توانید مجموعه ای از رنگ ها را برای این کار انتخاب کنید. برای به حداکثر رساندن تأثیر آن، میتوان یک طرف نوار LED کانتور سفید گرم را پنهان کرد. این طرح نه تنها ارتفاع بلکه رنگ گرم دیوار ها را نشان می دهد.

آموزش نورپردازی پله دوبلکس - ایجاد جلوه ای دراماتیک
آموزش نورپردازی پله دوبلکس – ایجاد جلوه ای دراماتیک

7. نوار یا ریسه نوری

گزینه ای مرسوم برای نورپردازی راه پله، تعبیه روشنایی نوار یا نصب چراغ های تزئینی طنابی در طول دستگیره پله است. ریسه نوری می تواند یک نقطه کانونی چشمگیر در تاریکی ایجاد کند. هرچند ممکن است این طرح نور متمرکز کافی برای صعود از راه پله را فراهم نکند.

نظر خود را بنویسید