علت چشمک زدن لامپ اس ام دی و ال ای دی
علت چشمک زدن لامپ اس ام دی

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی و ال ای دی

بررسی علت ها و روش حل چشمک زدن لامپ اس ام دی

لامپ های کم مصرف به ویژه لامپ های ال ای دی چراغ های اس ام دی یا لامپ های cob مزایای زیادی دارند از جمله اصلی ترین مزیت آنها مصرف کم برق این لامپ ها است. ولی یکی از مشکلاتی که برخی از افراد با لامپ های ال ای دی یا لامپ های کم مصرف دارند این است که مشاهده می شود برخی از این لامپ ها در حالت خامش دائم چشمک می زند. و در اکثر موارد هم این مشکل به خاطر خود لامپ نیست و دلیل سایر عوامل مثل کلید، سیم کشی و … است.

در این مقاله علت های چشمک زدن لامپ کم مصرف و روش های حل این مشکل را بررسی کنیم.

معرفی علت چشمک زدن لامپ اس ام دی و ال ای دی در حالت خاموش:

چشک زدن لامپ های ال ای دی در حالت خاموش بودن کلید می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. که برای رفع این مشکل ابتدا شما باید دلیل چشمک زدن لامپ LED را پیدا کنید. به طور کلی می توان موارد زیر را به عنوان شایع ترین دلایل این مشکل عنوان کرد:

  • سیم کشی غیر صحیح
  • کلید های چراغ دار
  • مشکل با دیمر ها
  • سنسور حرکتی غیر سازگار

1. بررسی چشمک زدن لامپ به دلیل سیم کشی غیر استاندارد

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که به دلیل اشتباه و یا عدم آگاهی از برقکار ساختمان سیم نول به کلید برده می‌شود و سیم فاز مستقیم به‌ لامپ وصل می شود، و این مورد برای لامپ های ال ای دی و لامپ های کم مصرف مشکل ساز است و باعث می شود لامپ در حالت خاموش بودن کلید چشمک بزند. که شما با یک فاز متر به سادگی می توانید سیم فاز و نول را تشخیص دهید و برای حل این مشکل باید جای سیم فاز و نول عوض کنید.

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی
بررسی چشمک زدن لامپ به دلیل سیم کشی غیر استاندارد

2. استفاده از کلید برق چراغ دار

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث چشمک زدن لامپ ها در حالت خاموش بودن کلید بزند، استفاده از کلیدهای چراغ دار است. چراغ های درون لامپ برای این است که در تاریکی شب شما بتوانید کلید برق را پیدا کنید. ساختار لامپ داخل کلید یک نوع مقاومت بسیار بالا است که جریان بسیار کمی از لامپ داخل کلید عبور می کند و باعث روشن شدن لامپ درون کلید می شود. همین جریان بسیار کم در برخی از لامپ های کم مصرف باعث می شود تا مدار لامپ فعال شود و لامپ ال ای دی شروع به چشمک زدن بکند. برای حل این مشکل کافی است کلید را باز کنید و لامپ درون کلید را از مدار خارج کنید تا دیگر لامپ چشمک نزند.

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی
استفاده از کلید برق چراغ دار

3. استفاده از دیمر در مدار لامپ ال ای دی

دیمر وسیله‌ای است برای تنظیم خروجی برق و با استفاده از مقاومت هایی که درون این وسیله است مانند یک شیر آب عمل می کند که  می‌توانیم مقدار آب موردنیاز خود را کم‌ و زیاد کنیم، یا مثل ولوم صدای پخش کننده های موسیقی. اگر روی کارتن‌های لامپ ال ای دی و یا لامپ کم‌ مصرف هم توجه کرده باشید نوشته‌ شده که از دیمر برای خاموش و روشن کردن لامپ استفاده نکنید. به دلیل اینکه در داخل دیمر ها از مقاومت استفاده شده است اگر مقدار ولوم آن را روی صفر قرار دهید باز یک مقدار کمی برق را از خود عبور می‌دهد که همین مقدار کم باعث چشمک زدن لامپ گم مصرف می شود. برای حل این مشکل دیمر خود را باز کنید و بجای آن‌ از یک کلید تک پل نصب کنید.

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی
استفاده از دیمر در مدار لامپ ال ای دی

4. استفاده از سنسور حرکتی غیر سازگار

سنسور های حرکتی هم نیاز به حداقل بار دارند تا به درستی کار کنند. که همین حداقل بار باعث می شود مدار لامپ ال ای دی وصل شود و لامپ شروع به چشمک زدن می کند، برای رفع این مشکل باید از سنسور های کم بار استفاده شود و یا یک رله سویچ در مدار نصب شود تا این مشکل رفع شود. البته اگر دیمر را در حالت حداقل برای خاموش و یا اینکه در حالت حداکثر برای روشن شدن قرار دهید مشکلی نخواهد داشت، چون لامپ های ال ای دی نیاز به یک میزان جراین برای روش شدن دارد و عملا قراردادن دیمر در مدار این لامپ ها کاری بیهوده است.

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی
استفاده از سنسور حرکتی غیر سازگار

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشه و بتوانید مشکلات بوجود آمده را رفع کنید.

نظرات (7)

میلاد

من با همین راهنمایی تونستم مشکل لامپ ها رو برطرف کنم، مشکل برای من از لامپ های درون کلیدها بود
ممنونم واقعا مشکل رو مخی هست

مهرداد

سلام کلید چراغ دار خریدم سیمهای چراغ داخل کلید وصل نیست این دوسیم چراغ باید به کجا وصل کنم

Nitro

جدیدا لامپهای اس ام دی مون چسمک میزنه.مهتابی خونه خرابه

    سلام وقت بخیر
    با توجه به مواردی که در مقاله ذکر شد، بررسی کردید مشکل لامپ از کجاست؟

علی

مشکل برای من از لامپ درون کلید بود
دستتون درد نکنه، خدا خیرتون بده

    سلام وقت بخیر
    خواهش می کنم. خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده، موفق باشید.

نظر خود را بنویسید