اصول نورپردازی اتاق خواب و طراحی دکوراسیون
اصول نورپردازی اتاق خواب

اصول نورپردازی اتاق خواب و طراحی دکوراسیون

اصول نورپردازی اتاق خواب

اغلب وقت، زمانی که از نورپردازی و روشنایی صحبت می شود ، نورپردازی اتاق خواب بسیار نادیده گرفته می شود و معمولا بدون هیچ طراحی روشنایی باقی می ماند. اتاق نشیمن و آشپزخانه معمولا نورپردازی ویژه ایی می گیرند. در واقع یکی از موضوعات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق خواب ، نورپردازی می باشد . ما در این مقاله شما را با ایده های خلاقانه نورپردازی اتاق خواب و اصول نورپردازی آن آشنا می کنیم.

رنگ نورها، زاویه نورها، شدت آنها، نوع چراغها و محلهایی که شما استفاده میکنید، در احساس شما در اتاق خواب تاثیر دارند. برخی افراد داشتن نور مناسب را فقط به روشن تر شدن فضای اتاق خواب میدانند اما، اتاق خواب با اتاق پذیرایی و یا آشپزخانه متفاوت است. نور اتاق خواب باید آرمش بخش باشد. در شب و روز باید به نور اتاق خواب توجه کرد.

دو نوع نورپردازی وجود دارد:

  • نورپردازی مستقیم
  • نورپردازی غیرمستقیم

نورپردازی مستقیم

نورهای دیواری، وسایل روشنایی آویز، لامپ های زمینی، لوسترها، همه روشنایی مستقیم دارند. اساساً، هر وسیله روشنایی که نور را برای یک ناحیه به طور مستقیم تأمین می کند، از دسته نورپردازی مستقیم محسوب می شود.

نورپردازی غیرمستقیم

نورپردازی غیرمستقیم به نورهایی گفته می شود که نور را به سمت بالا هدایت کرده و یا بر روی هر سطحی منعکس می کنند. به عنوان مثال، طراحی سقف کاذب با نوارهای LED، نورپردازی تخته بالای تخت برای برجسته سازی وسایل دکوری خانه یا سیستم نورپردازی زیر تخت، همه اینها جزء نورپردازی غیرمستقیم محسوب می شوند. اولین و ضروری‌ترین نکته برای نورپردازی اتاق خواب (یا هر اتاق دیگری) ابعاد اتاق است. چراغ‌هایی که انتخاب کنید باید بتوانند تمام زوایای اتاق را به‌خوبی روشن کنند.

چراغ‌های کنار تختخواب در چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. درگذشته‌ی نه‌چندان‌دور این چراغ‌ها به‌صورت چراغ‌های ساده‌ی رومیزی بودند که در یک سمت تختخواب قرار می‌گرفتند. اما حالا چراغ‌های آویز و دیواری جای چراغ‌های رومیزی را گرفته است.

این مدل چراغ‌های جدید و آویز فضای روی میز کنار تخت و میزهای دیگر را اشغال نمی‌کند و می‌توانید از میزها برای کارهای دیگری استفاده کنید.

نورپردازی-اتاق-خواب
نورپردازی-اتاق-خواب

رنگ نور لامپ اتاق خواب

رنگ نور لامپ اتاق خواب ، یکی از مهمترین قسمتهای نورپردازی در اتاق خواب است. بهترین رنگ لامپ برای اتاق خواب ، رنگی است که به نور خورشید نزدیکتر است. لامپهای رشته ای قدیمی، نزدیکترین نور را به نورخوشید دارند، اما مشکل این است که مصرف برقشان بسیار بالاست. یکی از بهترین جایگزین های لامپهای رشته ای، لامپ ال ای دی است. بهترین رنگ لامپ شب خواب یا همان چراغ خواب ، رنگ متمایل به آبی است. لامپهای نزدیک به آبی، آرامش بیشتری را برای انسان ایجاد میکنند تا رنگهای مایل به زرد.

یکی از زیباترین اتفاقات در نورپردازی، بازتاب نور بر روی دیوار یا وسایل اتاق است. مثلا یک لوستر که نور را به جای اینکه به پایین بتاباند، به سقف اتاق خواب میتاباند بازتاب نوری ملایمی ایجاد میکند. قرار گرفتن بعضی از سطوح در کنار منابع نوری میتواند در زیبایی و جذابیت فضا، نقش زیادی ایفا کند.

استفاده از دیمر، دستگاه کاهنده نور میتواند در زمینه تولید نورهای ملایم، بسیار خوب باشد. در میان لامپهای کم مصرف و ال ای دی، فقط بعضی شرکتها هستند که لامپهای ال ای دی با قابلیت اتصال به دیمر را تولید میکنند. اگر نورپردازی در سطوح مختلف را اولین قدم برای نورپردازی درنظر بگیریم؛ استفاده از دایمرِ نوری در رده‌ی دوم ایجاد و برجسته کردن حالت‌های مختلف نور قرار می‌گیرد. نورپردازیِ مدرن به شما این امکان را می‌دهد تا بخش‌هایی از اتاق را که مهم‌تر به‌نظرتان می‌رسد، بیشتر نمایش دهید.

رنگ آباژور یا چراغ به‌کاررفته

رنگ آباژور یا چراغ به‌کاررفته در آن می‌تواند در کمتر از یک دقیقه با تغییر در رنگ و سایه به‌طور کامل ظاهر اتاق را تغییر بدهد. چراغ‌های گرم و تیره احساس آرامش و صمیمیت ایجاد می‌کنند و می‌تواند عصر و شبی عاشقانه و پرشور برای شما بسازند.

چراغ‌های روشن‌تر اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و آن را جذاب‌تر می‌کند. می‌توان از آباژور برای تغییر سبک یا حتی طرح رنگی یک اتاق خواب مدرن استفاده کرد. اگر پس‌زمینه‌های به‌کاررفته در اتاق خواب عمدتا خنثی است، یک تغییر ساده در آباژور می‌تواند رنگ کلی فضا را تغییر بدهد.

در این ویدئو آموزشی نحوه دکوراسیون و طراحی اتاق خواب را به شما آموزش می دهیم:

 

این ایده ها را در اتاق خوابتان به کار بگیرید و از فضای دلنشین اتاق خواب لذت ببرید.

نظر خود را بنویسید