چراغ نمای ساختمان معرفی و بررسی
چراغ های نمای ساختمان

چراغ نمای ساختمان معرفی و بررسی

چراغ نمای ساختمان معرفی و بررسی

با تمرکز زیاد بر نورپردازی و دکوراسیون داخلی خانه‌های ما، اغلب نورپردازی خارجی مثل نورپردازی نما و باغ ها مورد غفلت قرار می‌گیرد و در انتهای لیست کارهای مورد نظر برای ساختمان سپرده می شود و اغلب هم به فراموشی سپرده می شود. طراحی و نصب نورپردازی صحیح در فضای باز می‌تواند باعث زیبایی و چشم نواز شدن ساختمان شود. و همچنین یک منبع عالی نور را به خوبی در شب فراهم کند، بلکه ویژگی‌های خاصی را برجسته می‌کند که در غیر این صورت تنها در نور روز دیده خواهد شد.

جامعه مدرن نیاز به روشنایی فضای باز برای انواع نیازها، از جمله زیبایی، ایمنی و تجارت دارد. متخصصین این مساله را تشخیص می‌دهد. برای به حداقل رساندن اثرات مضر آلودگی نور، نورپردازی باید تنها در زمان مورد نیاز باشید تنها نوری که به آن نیاز دارد را روشن کنید بیش از حد لازم نباشد.

در این مقاله ما تعدادی از روش‌ها را برای روشن کردن و نورپردازی نما ساختمان خود به اشتراک می گذاریم، خوشخال می شویم نظزات شما را هم بدانیم …

طراحی نورپردازی نمای ساختمان در معماری بر سه جنبه اساسی از روشنایی ساختمان‌ها یا فضاها تمرکز دارد:

  • اول: جذابیت زیبایی‌شناسی یک ساختمان است، که جنبه‌ای به ویژه در روشنایی محیط‌ها دارد.
  • دوم: جنبه ارگونومیک: اندازه تابعی که چقدر از یک تابع نورپردازی استفاده می‌کند.
  • سوم: مساله بهره‌وری انرژی است تا اطمینان حاصل شود که نور با روشن کردن فضاهای خالی به صورت غیر ضروری و یا با فراهم کردن نور بیشتر از نیاز به زیبایی‌شناسی یا کار هدر نمی‌رود.

یک ویژگی مهم از لوازم روشنایی، کارایی نوری یا کارایی اتصال دیوار است.

تعداد ساختمان‌هایی که نمای ساختمان‌ها را روشن کرده‌اند به شدت در حال افزایش است. به دلیل تغییرات معماری، اجتماعی و تکنولوژیکی، نورپردازی با چهره‌های طراحی چالش‌های جدیدی را به وجود آوردند که صرفه‌جویی در انرژی یک چالش در نورپردازی نما است. نورپردازی نکته مهمی است که اگر اصولی انجام شود، به ارتقای کیفیت نمای ساختمان کمک می‌کند.

بر خلاف روشنایی داخلی که در آن دیوارها و سقف نقش کلیدی را در نورپردازی ایفا می کنند، در خارج از منزل این نماد ها و ستون های خطی و  اشکال معماری هستند که تمام نور را به خود جذب می کنند تا با برجسته کردن این نماد ها معماری را زیباتر و شکیل تر نمایش دهند. 

به همین دلیل روشنایی و نورپردازی نما ساختمان به توجه ویژه نیاز دارد و ضروری است که بدانیم چگونه معیارهای عملی و زیبایی شناختی را در نورپردازی نما ساختمان ترکیب کنیم. استفاده از نور پردازی ها در ساختمان همیشه منوط بر نما آن نیست از نور پردازی ها در بقیه قسمت های یک ساختمان نیز می توان استفاده کرد.

نورپردازی مدرن و هوشمند:

ورود تکنولوژی به صنعت نورپردازی نمای ساختمان ها تحول بزرگی در زمینه نورپردازی به وجود آورده است. استفاده از نورپردازی مدرن وهوشمند به خلاقانه تر شدن و همچنین به ارتقا کیفیت نمای ساختمان ها در شب کمک به سزایی می کند. در تکنولوژی نورپردازی مدرن مصرف برق بسیار پایین تر و طول عمر بالاتری نسبت به نورپردازی سنتی و قدیمی دارد. با استفاده از نورپردازی مدرن و هوشمند و با بهره گیری بهینه از جدیدترین فناوری نورپردازی برای یک ساختمان می توان آن را به یک جاذبه توریستی در شب تبدیل کرد.

قابلیت های نورپردازی مدرن و هوشمند :

ازقابلیت های نورپردازی هوشمند و مدرن می توان به قابلیت برنامه ریزی آن اشاره کرد. که در هر لحظه نمای جدیدی را به بیننده نمایش می دهد.با نورپردازی مدرن و استفاده از نورهای رنگی در نمای ساختمان  که معرف شکوه و زیبایی ساختمان در شب می شود توجه ناظران زیادی را به خود جلب میکند.

معرفی انواع چراغ های نمای ساختمان

گزینه های روشنایی برای نورپردازی نما ساختمان مختلف می باشند . چراغ های مهم در نما عبارتند از :

  1. پروژکتور ال ای دی

  2. پروژکتور وال واشر LED

  3. چراغ دیواری

  4. چراغ های دکوراتیو

  5. ریسه ال ای دی

  6. چراغ لنزدار

1. پروژکتور

پروژکتورها قدیمی ترین و پرکاربرد ترین ابزار در زمینه نورپردازی نمای ساختمان و روشنایی می باشند که از چینش چند ردیف منبع نور در کنار هم در قاب های خاص تولید می شوند. از پروژکتورها می توان هم در فضای داخل(Indoor) و هم در محیط بیرون (Outdoor) استفاده نمود. پروژکتورها با توجه به نوع طراحی و تولید و نصب، قادر خواهند بود که انواع پرتاب نورهای یکنواخت و سایه_روشن (Fade) و Spot light را بر روی سطح والمان مورد نظر نورپردازی نما در قالب نورپردازی نما های حجمی ، تاکیدی و غیره ایجاد کنند. پروژکتور LED قابلیت تولید در توانهای مختلف از یک وات تا 200 وات را دارند که می توان متناسب با شدت نور مورد نیاز برای نورپردازی نما هر المان معماری خاص، محصول مورد نظر را طراحی کرد.

از سایر قابلیت های پروژکتور ها و والواشر ها برای نورپردازی نما می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت تولید در حالت های نورثابت، RGB (مولتی کالر)، RGBW(فول کالر)، PIXEL که در نورپردازی نما ی مراکز عمومی کاربرد بسیار دارند.
  • بازدهی و کیفیت نور بالا
  • امکان سری شدن پروژکتور ها با هم به همراه منابع تغذیه مرکزی و سیستم کنترل و انتقال دیتا
  • قابلیت افزودن ریموت کنترل و هماهنگ کننده با موزیک برای نورپردازی نما های متغیر
  • امکان تولید در ولتاژهای 12/24/110/220
  • امکان تولید با تکنولوژی های Power LED و SMD
والواشر و پروژکتور در نورپردازی نمای ساختمان
والواشر و پروژکتور در نورپردازی نمای ساختمان

2. وال واشر

وال واشرهای ال ای دی که می توانند در قسمت های بالایی یا پایینی ساختمان قرار بگیرند و نوری ملایم را با رنگ های دلخواه روی ساختمان مورد نظر شما منتشر کنند. وال واشرهای اریس لایتینگ با داشتن ال ای دی های پر قدرت و متریال با کیفیت الملن های مناسبی برای نورپردازی نمای ساختمان شما هستند و همچنین شما می توانید این چراغ ها را در ابعاد ، توان و زاویه لنز دلخواه خود سفارش دهید. هنگامی که یک فضای باریک و کم در نورپردازی نمای ساختمان ها ، پل ها و انواع دیوار ها وجود داشته باشد، استفاده از پروژکتور های عادی دیگر ، نمی توانند نور عرضی و خطی با پخش نور یکنواخت و هدفمند ساطع کنند.

بنابراین از مهمترین مزیت و ویژگی های پروژکتور وال واشر ال ای دی می توان به نوع کاربرد خاص و منحصر به فرد بودن آنها اشاره نمود. چراغ وال واشر با قابلیت نصب در زوایای مختلف به ایجاد نور سایه روشن در سطح معروف هستند. در اکثر پروژکتور های وال واشر ، لنزی با قابلیت تنظیم زاویه و هدایت نور در زوایای ۳۰ ، ۴۵ و ۶۰ درجه وجود دارند.

3. ریسه 

نورپردازی نما ساختمان با ریسه
نورپردازی نما ساختمان با ریسه

قابلیت انعطاف پذیری ، امکان جداسازی و برش ، ایجاد اشکال مختلف و نوردهی بالا در حجم کم از ویژگی های بارز این نمونه از انواع لامپ LED می باشد. ریسه ال ای دی علاوه بر محیط های داخلی ساختمان ، در محیط های خارجی مانند نورپردازی نما و نورپردازی باغچه و حیاط ساختمان ، نیز کاربرد فراوان دارند. نئوفلکس ها محصولات خاص تری هستند که بیشتر نورپردازی نما ها کاربرد دارند که یک نورخطی کاملا یکنواخت را تولید می کنند.

4. چراغ دکوراتیو

چراغ دکوراتیو دیواری برای نورپردازی نما ساختمان

چراغ های دکوراتیو که روی بخش از سازه تمرکز دارند و برای نورپردازی روی کل نما استفاده نمی شوند مثلا اگر روی ساختمان شما مجسمه یا المان زیبای دیگر قرار دارد با استفاده از چراغ های دکوراتیو می توان تمرکز نوری روی ان ایجاد کرد. این چراغ ها می توانند نورهای رنگی داشته باشند البته باید توجه کرد که استفاده از رنگ های مختلف زیبایی بصری را از بین نبرد.

چراغ دکوراتیو در نورپردازی نماس ساختمان
چراغ دکوراتیو در نورپردازی نمای ساختمان

5. چراغ دیواری

چراغ دیواری یک چراغ بیرونی فلزی با درجه حفاظت بالا محسوب می شود که شامل منبع نور سی او بی است. از چراغ دیواری بیرونی برای نورپردازی نما ساختمان استفاده فراوانی می شود و همچنین برای مشخص کردن پلاک یا نماد ساختمان بسیار کاربرد دارد.

در نورپردازی نمای ساختمان چندین نکته حائز اهمیت است برای مثال تاکید بر خطوط عمودی و یا افقی بنا توسط نور ، انتخاب رنگ نور متناسب با رنگ نما ، عدم مزاحمت نورپردازی برای داخل ساختمان ، در نظر گرفتن طول برد نور و تقویت آن در محل های مورد نظر ، پنهان کردن منبع نور به گونه ای که فقط خود نور دیده شود و نه منبع آن ، در نورپردازی نما عموما از وال واشر ها و پروژکتورها استفاده می شود و باید دقت داشت که چراغ های با ای پی بالا برای این منظور در نظر گرفته شوند تا در برابر عوامل محیطی مقاوم باشند.

نظر خود را بنویسید