معنی اریس چیست – نام گروه روشنایی اریس به چه معناست
معنی اریس چیست - نام گروه روشنایی اریس به چه معناست

معنی اریس چیست – نام گروه روشنایی اریس به چه معناست

در زیر مقاله ای در خصوص وجه تسمیه و علل انتخاب نام اریس برای گروه روشنایی اریس اورده شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست:

تاریخچه اریس چیست – نام گروه روشنایی اریس

در سال 2003، اریس برای نخستین بار طی یک بررسی درباره ی بخش بیرونی منظومه ی خورشیدی در رصدخانه ی پالومار توسط مایکل براون (استاد اخترشناسی سیاره‌ای در مؤسسه فناوری کالیفرنیا)، چد تروهیو از رصدخانه ی جمینی و دیوید رابینوویتز از دانشگاه ییل کشف‌ شد.

اریس 136199 اُمین سیارک کشف‌شده و دومین جسم فرانپتونی بزرگ منظومه خورشیدی پس از پلوتو است. که پس از کشف، به‌عنوان سیاره دهم منظومه خورشیدی شناخته شد. ولی در سال 2006، اتحادیهٔ بین‌المللی اخترشناسی برای سیاره ها تعریف جدیدی کرد. اریس به همراه سرس، پلوتو، هائومیا و ماکی‌ماکی را در گروه سیارات کوتوله قرار دادند. این سیاره کوتوله یک قمر دارد که نام آن دیسنومیا و به معنی دختر اریس است.

 

معنی اریس

در 21 اکتبر 2003، مؤسسه فناوری کالیفرنیا سه نگاره از آسمان شب گرفت و حرکت اریس در آن سه نگاره به اندازه ای آرام بود که رایانه ها آن را تشخیص ندادند. اما در 5 ژانویهٔ 2005 و در بازبینی مجدد، مایکل براون، چد تروهیو و دیوید رابینوویتز اریس را کشف کردند. مایکل براون نام زینا را بر روی این سیارهٔ کوتوله جدید و نام گابریل را بر روی ماه آن نهاد. اما در 13 سپتامبر 2006، نام زینا به پیشنهاد مایکل براون به اریس (ایزدبانوی نفاق و کشمکش) و نام گابریل به دیسنومیا (دختر اریس) تغییر یافت.

اریس تقریباً 16٬093٬440٬000 کیلومتر از خورشید فاصله دارد و فاصلهٔ اریس تا خورشید سه برابر فاصلهٔ پلوتو تا خورشید و 38 تا 97 برابر فاصلهٔ زمین تا خورشید است. یک بار گردش آن پیرامون خورشید 560 سال طول می کشد. به باور دانشمندان، درون اریس مخلوطی از سنگ و یخ است. سطح این سیاره ی کوتوله نیز از یخ متان و نیتروژن ساخته شده و جو آن نیز یخ زده و منجمد است.

معنی اریس در فرهنگ های مختلف:

اریس می تواند به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

  • اریس یک سیاره کوتوله است که در سال 2005 میلادی یافت شد.
  • اریس نام پسرانه فارسی- عربی به معنی زیرک، باهوش و رئیس
  • اریس (افسانه) نام خدای جنگ در اساطیر رومی است.وی احتمالاً دختر نوکس (شب) یا زئوس و هرا بوده است. در جشن ازدواج پلئوس و تتیس بدون دعوت حاضر شد و سیبی را به میان انداخت که رویش نوشته بود «برای زیباترین زن دنیا». بر سر تصاحب این سیب بین هرا، آتنا و آفرودیته اختلاف پیش آمد که سرانجام آن آغاز جنگ تروا بود.
  • اریس (شیرینی) یکی از شیرینی های سنتی شهر تبریز است.
  • اریس (بارسلونا) دهستانی در استان بارسلونای اسپانیا است.
  • اریس (تروئل) دهستانی در استان تروئل اسپانیا است.

اریس لایتینگ در این سال ها تلاش کرده است تا با تولید و فروش محصولات با کیفیت روشنایی و نورپردازی رضایت مشتریان را جلب نماید و به لطف خدای بزرگ و مهارت متخصصان خود و تلاش روز افزون در این راه موفق بوده است.

معنی اریس چیست – نام گروه روشنایی اریس

نظر خود را بنویسید