از نخستین توربین بادی اینولاکس در ایران رونمایی می شود
نخستین توربین بادی اینولاکس

از نخستین توربین بادی اینولاکس در ایران رونمایی می شود

مدیرعامل شرکت وات ویند خبر داد:
از نخستین توربین بادی اینولاکس در ایران رونمایی می شود
پايلوت فناوری توربين بادی اينولاكس براي اولين بار در ايران شهر منجيل نصب و آماده بهره برداری است. اين فناوري كه اختراع دكتر داريوش اعلايی كارافرين و مخترع ايراني مقيم آمريكاست، با پشتكار متخصصان داخلي، در ايران بومی سازی و به صنعت برق ايران وارد شد. اینولاکس به دلیل نوع طراحی در مناطق شهری کارکرد مناسبی دارد.
مسعود سه دهی به برق نیوز گفت: پايلوت فناوري توربين بادي اينولاكس براي اولين بار در ايران شهر منجيل نصب و آماده بهره برداري است.

به گزارش برق نیوز اين فناوري كه اختراع دكتر داريوش اعلايي كارافرين و مخترع ايراني مقيم آمريكاست، با پشتكار متخصصان داخلي، در ايران بومي سازي و به صنعت برق ايران وارد شد.

گفتني است، دكتر اعلايي در جمع سخنرانان كليدی افتتاحيه كنفرانس بين المللی مديريت انرژی است كه 24 و 25 آذرماه در تهران برگزار مي شود.

وي با برگزاري كارگاه آموزشي” افزایش قابلیت اطمینان منابع انرژی تجدیدپذیر با توجه به پیشرفت سیستم تولید انرژی بادی” به بررسی نقاط قوت و ضعف انرژی های تجدید پذیر بادی و خورشیدی، دستاوردهاي توربین بادی اینولاکس و معرفي نمونه های کاربردی اینولاکس، در مقياس کیلووات تا مگاوات، نتايج تحقيقات علمي خود را در اختيار متخصصان و پژوهشگران داخلي قرار ميدهد.

نخستین توربین بادی اینولاکس

پيش بيني شده است، در پايان اين كنفرانس و در تاریخ 26 آذرماه 94، با حضور فعالان انرژی های تجدیدپذیر و برخی از اصحاب رسانه در سايت منجيل، به صورت رسمی از این مدل توربین بهره برداری شود.

INVELOX به مفهوم پیدا کردن راه حل برای تمام مشکلات عمده­ای که تاکنون سبب تضعیف صنعت باد شده ­اند، مانند پایین بودن قابلیت اطمینان توربین، مسائل تناوب و تاثیر نامطلوب زیست محیطی و راداري، امکان­پذیری جذب، سرعت بخشیدن و تمرکز باد نشان داده خواهد شد.

اين فناوري که با الگوگيری از بادگيرهای شهر یزد طراحی و ساخته شده است ، با حذف ابر پروانه ها، مزایای تازه ای را وارد بازار تولید انرژی می کند.در این توربین با حذف ابر پروانه ها در بالای ستون های غول پیکر، باد جذب شده، سرعت آن افزایش می یابد و نهایتا منجر به تولید برق می شود.

گفتني است در آينده اي نزديك نيروي باد اصلي ترين منبع توليد انرژي در جهان خواهد بود و فناوري اينولاكس با انقلابي در عرصه توربين هاي بادی ، مسير توليد انرژي در جهان را تغيير ميدهد.

از ديگر مزاياي فناوري اينولاكس قرار گيری در بين فناوری های سبز مي باشد. سرعت راه اندازي دستگاه 2متر بر ثانيه است كه نسبت به توربين هاي سنتي چشمگير مي باشد. همچنين در اين نوع توربين پره هاي بادي حذف شده و از كانال هاي هدايت باد استفاده شده است، بنابراين آلاينده زيست محيطي کمتری دارند و همچنین از الودگی صوتی پایینی برخوردار بوده و مساحت كمتری برای راه اندازی اين دست توربين ها مورد نياز است.

نحوه کار توربین بادی اینولاکساينولاكس ها از نظر اقتصادي به دليل نوع طراحی نسبت به توربين هاي بادي سنتي مقرون به صرفه تر هستند، هزينه برق توليد شده در اين نوع توربين ها نسبت به توليد در توربين هاي بادي سنتي کاهش یافته است و ميزان توليد انرژی برق در آنها نيز بالاتر است. می توان از این توربين علاوه بر توليد انرژي، به عنوان فيلتر تصفيه هوا در شهرها نيز استفاده کرد.

ساختار این توربین ها به گونه ای طراحی شده است که هوای آلوده بدون صرف انرژی از بالای توربین وارد و پس از عبور از فیلترهای ویژه، به صورت هوای پاک به محیط بازگردانده می شود، به عبارت دیگر، استفاده از نسل جدید توربین های بادی در کلانشهرها و مناطق شهری، نه تنها سهم قابل توجهی از نیاز انرژی را با هزینه ای ارزان تامین می کند، بلکه بطور دایم همزمان با تولید برق، هوای آلوده را نیز تصفیه می کند.

اينولاكس ها مي توانند در هر نوع سرعت بادي حتي در سرعت باد بسيار پايين نيز فعاليت كنند، و در ۸۰ درصد از نقاط ايران اين سيستم قابل پياده سازي است و شرايط آب و هوايي مختلف در آن تاثیر کمی دارد.

دانشگاههای صنعتی ایران همچون دانشگاه صنعتی شریف ، صنعتی اصفهان و دانشگاه هرمزگان با دعوت از آقای دکتر اعلایی سهم بزرگی را در معرفی این فن آوری به دانشمندان و دانشجویان ایرانی ایفاكردند.

توربین های اینولاکس یک دستگاه آماده نیست که از قبل ساخته شده باشد و در انبار نگهداری و به مشتریان فروخته شود، بلکه می توان اینولاکس را برای هر سایت برابر با شرایط مکانی و نوع بهربرداری طراحی کرد.

هزینه تمام شده برای احداث یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در کشور امریکا بشکل کلید دردست با استفاده از فن آوری اینولاکس ۷۵۰ دلار در هر کیلو وات است كه با توجه به ظرفیت تولید بیش از ۵۰ درصدی اینولاکس هزینه تمام شده تولید انرژی برق با این روش کمتر از ۲ سنت خواهد شد.

نظرات (2)

یدالله پورنصیری

با درود و عرض ادب به محضر کلیه دست اندرکاران محترم طرح نیروگاه بادی اینولاکس بخصوص مخترع محترم و افتخار آفرین برای ایران وایرانی جناب آقای دکتر داریوش اعلایی ، برای بنده باعث بسی افتخار خواهد بود درصورت توافق در خصوص اجرای طرح 6/5 مگاوات در کشور ارمنستان و 1/5 الی 2 مگاوات درایران با شما همکاری داشته باشم ، با تشکرات فراوان

یدالله پورنصیری

با درود مجددلطفا باتوجه به اینکه درحال حاضر در کشور ارمنستان مستقر می باشم اگر امکانش هست جهت برقراری ارتباط توسط واتساپ شماره تلفنی به بنده ارایه بفرمایید باتشکرذ مجدد

نظر خود را بنویسید