لامپ ال ای دی چیست ؟
لامپ ال ای دی چیست

لامپ ال ای دی چیست ؟

لامپ ال ای دی چیست ؟

ال ای دی مخفف واژه LIGHT EMMITED DIODE به معناي ديود ساطع كننده نور است. ديودهاي ساطع كننده نور در واقع جزو خانواده‌ ديودها هستند كه ديودها نيز زيرگروه نيمه هادي‌ها به شمار مي‌آيند . خاصيتي كه ال ای دی (LED)ها را از ساير نيمه هادي ها متمايز مي‌سازد اين است كه با گذر جريان از آنها ، مقداري انرژي به صورت نور از آنان ساتع مي‌شود.

لامپ ال ای دی چیستشکل 1 : ال ای دی (LED)

لامپ ال ای دی در گذر زمان

زماني كه براي اولين بار نور بسيار كمي حين عبور جريان از اين گونه ديودها مشاهده گرديد هيچکس تصور نمي كرد كه اين نور به ظاهر ناچيز ، آينده روشنايي را متحول خواهدساخت ولي با گذشت زمان و ابداع روش هايي بمنظور  افزايش ميزان نور توليدي توسط ال ای دی ها ، نظر بسیاری از كارشناسان به آنها جلب شد. در سال 2003 اعلام شد كه تا سال 2010 به بازده نوري برابر 120 لومن بر وات براي ال ای دی دست خواهيم يافت و اين درحاليست كه در اواسط سال 2004 میلادی شرکت OSRAM اعلام نمود که به بازده 108 لومن بر وات دست يافته است و در سال 2005 شركت CREE اعلام كرد كه به بازده 131 لومن بر وات دست يافته است و هم اکنون ال ای دی هایی با بازده 80 لومن بر وات در مقياس تجاري توليد مي شوند.

ماهيت رنگ توليد شده توسط لامپ ال ای دی چیست :

بوسیله ال ای دی (LED) ها مي توان نور را در رنگها و شدت هاي مختلف توليد كرد و اين امر با تغيير در ساختار فيزيكي و مواد تشكيل دهنده آنها به سادگي امكانپذير است .همانطور كه ملاحظه مي نماييد نور هاي توليدي توسط ال ای دی (LED) ها داراي طول موج مشخصي مي باشند و اين بدان معني است كه رنگ توليدي كاملا خالص مي باشد.

حال ممكن است اين سئوال پيش آيد كه با توجه به اينكه ال ای دی (LED) ها تك رنگ هستند چگونه مي توان نور سفيد كه بيشترين مصرف را در تامين روشنايي دارا مي باشد ، بدست آورد؟ براي اين منظور روشهاي متعددي مورد استفاده قرارمي گيرند كه رايج ترين آنها استفاده از سه رنگ آبي قرمز و سبز به منظور توليد رنگ سفيد و استفاده از لنز فسفر اندود برای ال ای دی (LED) آبي مي باشد. ال ای دی (LED) ها تا اواخر دهه گذشته فقط در سه رنگ آبي، سبز و قرمز توليد می شدند و بدبن دلیل کاربرد بسیاری نداشتند .سپس ال ای دی (LED)  ‌هايي با رنگ آبي به بازار آمدند كه مي‌توانستند نور سفيد با هاله‌اي از رنگ آبي را ارائه نمایند.

موارد مصرف لامپ ال ای دی

ledها كه از دهه‌هاي گذشته درصنعت الكترونيك مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، عموماً براي نمايش خاموش يا روشن بودن نمايشگرها در لوازم مولتي مديا کاربرد داشتند. لیکن در حال حاضر ال ای دی ها به نحوي ساخته مي‌شوند كه نور را در جهت خاصي متمركز کرده و بصورت چيپ‌هاي كوچكي هستند كه معمولاً در داخل يك شيشه‌ گنبدي شكل قرار مي‌گيرند و به سختي مي‌شكنند. هم اكنون با تغيير در ساختار فيزيكي و مواد تشكيل‌دهنده ال ای دیها ، به آسانی می توان نور را در رنگها و شدت‌هاي مختلف و با طول موج مشخص با رنگ كاملاً خالص توليد نمود. LED‌هاي سفيد قابليت توليد همه نوع رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژي بسيار كمي براي توليد روشنايي استفاده مي‌كنند.اكنون بسياري از شركتهاي بزرگ سازنده لوازم روشنايي مخصوصاً شركتهاي فعال در زمينه روشنهايي منازل بسياري از فعاليت‌هاي خود را برروي‌ ال ای دیها متمركز كرده‌اند و قصد دارند روشنايي لازم براي منازل را از ledها تهيه كنند. به نظر مي‌رسد اين روند تا كمتر از 5 سال آينده، باعث تغيير بسيار عمده در نوع محصولات روشنايي گردد.

در حال حاضر اكثر لوازم روشنايي، معادل ال ای دی نيز دارند و مصرف‌كنندگان مي‌توانند در صورت تمايل از مشابه هر نوع كالايي با مدل ال ای دی استفاده كنند. هر چند به نظر مي‌رسد اين تكنولوژي در سالهاي آينده و با رشد قابل پيش‌بيني صنعت، لوازمي با روشنايي بسيار بهتر و مصرف انرژي كمتر و قيمت مناسب را ارائه دهد. لامپ‌های ال ای دی در واقع مجموعه‌ای از یك یا چند ال ای دی می‌باشند كه برای به دست آوردن شدت نور و رنگ مورد نیاز با یكدیگر در یك مجموعه قرار داده می‌شوند و به منظور تأمین روشنایی و یا تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشخصات منحصر به فرد ال ای دی باعث شده است كه لامپ‌های ال ای دی (LED) به سرعت جایگزین سایر منابع تأمین روشنایی گردند.

در حال حاضر تولید كنندگان لامپ‌های قدیمی كه معروف‌ترین آنها شرکت OSRAM می‌باشد به صورت گسترده‌ای بر روی تولید لامپ‌های ال ای دی (LED) سرمایه‌گذاری نموده‌اند و موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود كه بدانیم پیشروترین شركت در زمینه تولید لامپ‌های كم‌مصرف (كه در حال حاضر از نظر عده‌ای گزينه مناسب تري نسبت به لامپ های ال ای دی (LED) است همین شركت بوده و سرمایه‌گذاری عظیم شركت بر روی ال ای دی (LED)ها نشانگر این نكته است كه آنها نیز به این موضوع كه هیچگونه منبع روشنایی در آینده قابل رقابت با لامپ‌ ال ای دی (LED) نمی‌باشد كاملاً واقف هستند .

نظر خود را بنویسید