نحوه باز کردن لامپ سوخته
نحوه باز کردن لامپ سوخته

نحوه باز کردن لامپ سوخته

نحوه باز کردن لامپ سوخته چگونه است؟ امروزه با کمی خلاقیت در استفاده از لامپ، می توان برای صنایع دستی، تزئینات و پروژه های علمی متعدد مورد استفاده مجدد قرار داد. احتمالا در خانه هر یک از ما لامپ سوخته ای که عمر مفید خود را کرده است پیدا می شود. باز کردن یک لامپ برای اولین بار می تواند کمی دشوار باشد، اما زمانی که مرحله به مرحله پیش بروید، این کار راحت انجام می شود.

برای اینکار لوازم مورد نیازی که به کار می رود :

  •  لامپ
  • پیچ گوشتی
  • انبردست
  • دستمال

باز کردن لامپ رشته ای

محل لحیم کاری را با انبردست بگیرید. به پایین لامپ نگاه کنید و نقطه لحیم فلزی کوچک را پیدا کنید. این نقطه را با استفاده از یک انبر سوزنی محکم بگیرید. در طول این مرحله و در طول بسیاری از مراحل دیگر در این فرآیند، اگر محکم و بدون ملاحظه این کار را انجام دهید شیشه می‌شکند، بنابراین بهتر است روی یک جعبه یا چند ورق روزنامه کار کنید. همچنین باید از عینک و دستکش استفاده کنید.

استفاده از انبردست

فلز را بچرخانید و خارج کنید. نقطه لحیم کاری را با انبردست بچرخانید تا زمانی که احساس کنید برنج داخلی یک یا چند سیم متصل به رشته را شکسته است. هنگامی که نقطه لحیم کاری آزاد شد، آن را بلند کنید. در حالی که نقطه لحیم کاری را بیرون می آورید، با دست دیگر خود لامپ را محکم بگیرید.

باز کردن سوکت

اگر چرخاندن آن موثر نبود، ممکن است لازم باشد طرفین نقطه لحیم کاری را به جلو و عقب بکشید. قبل از اینکه آن نقطه را بالا بیاورید، دو طرف فلز باید به اندازه کافی بلند شوند تا بتوانید با انبردست خود به خوبی روی نوک آن چنگ بزنید. یک طرف عایق شیشه ای مشکی را در پایین لامپ با انبردست نگه دارید. آن را بچرخانید تا شیشه از هم جدا شود.

شیشه در اینجا ضخیم است، بنابراین شکستن آن به نیروی زیادی نیاز دارد. هنگام کار مطمئن شوید که لامپ را با دست دیگر خود محکم بگیرید. با انجام این کار، عایق به تراشه های زیادی تبدیل می شود، بنابراین با احتیاط ادامه دهید. ممکن است لازم باشد عایق را از چندین زاویه در اطراف محیط آن بشکنید اگر بار اول کل آن پاره نشد.

تمام قطعات شکسته عایق را بردارید. از موچین برای تمیز کردن شیشه عایق سیاه از سوکت لامپ استفاده کنید. این تکه های شیشه احتمالاً بسیار تیز خواهند بود، بنابراین نباید آنها را با دستان خالی لمس کنید. پس از پاک کردن شیشه عایق، باید بتوانید اجزای داخلی لامپ را از پایین لامپ ببینید.

لوله پرکننده داخلی را جدا کنید. یک پیچ گوشتی سر صاف را در پایین لامپ، در کنار یک طرف لوله داخلی قرار دهید. پیچ گوشتی را روی کناره لوله فشار دهید تا آزاد شود. لامپ با آرگون یا گازی مشابه بی اثر و بی ضرر پر می شود. هنگامی که لوله را آزاد می کنید، صدایی می شنوید که به معنای آزاد شدن گاز آرگون است.

لوله را بردارید. پیچ گوشتی را در اطراف دو طرف لوله بکشید تا کاملاً آزاد شود، سپس آن را با موچین یا انبردست بیرون بیاورید.
اگر با موفقیت توانستید بدون شکستن لوله، لوله را آزاد کنید، می توانید دوباره از آن برای پروژه دیگری استفاده کنید. اگر نمی توانید لوله را از طرفین جدا کنید، ممکن است لازم باشد پیچ گوشتی را با قدرت بیشتری به اطراف بچرخانید و خود لوله در این فرآیند شکسته شود. پس از اتمام کار، خرده های شکسته را با موچین بردارید. شما باید از نیروی قابل توجهی استفاده کنید، بنابراین مطمئن شوید که هنگام کار، دست دیگرتان محکم روی لامپ می‌گیرد.

استفاده از پیچ گوشتی
سیم تنگستن را بردارید. بقیه مجموعه فیلامنت را به آرامی از لامپ خارج کرده و روی سطح کار خود تکان دهید. اگر سیم هنوز کامل و دست نخورده است، می توانید دوباره از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که ممکن است لازم باشد سیم را با انبردست یا موچین جدا کنید. تکه های نهایی شیشه را بشکنید و بردارید. اگر تکه‌های کوچک شیشه در اطراف لبه داخلی لامپ باقی مانده است، آنها را با احتیاط با پیچ گوشتی جدا کنید. تکه های شکسته شیشه را با موچین بلند کنید. در این مرحله لامپ باز و خالی است.

برداشتن سوکت فلزی

اکثرا، می توانید قطعه سوکت فلزی را دست نخورده نگه دارید. اگر فقط لامپ شیشه ای را برای پروژه خود می خواهید، باید قطعه سوکت را بردارید. ممکن است بخواهید این قطعه را برای زیبایی بصری حذف کنید. یکی دیگر از دلایل حذف آن ایجاد دهانه تا حد امکان در پایه لامپ است. اگر می‌خواهید سوکت فلزی را پس از جدا کردن آن دوباره وصل کنید، می‌توانید این کار را به سادگی با زدن کمی چسب به لبه بالایی و فشار دادن آن به پایین لامپ شیشه‌ ای انجام دهید. باز کردن لامپ سوخته

سوکت را در اسید موریاتیک خیس کنید. مقدار کمی از اسید موریاتیک را در یک کاسه شیشه ای قرار دهید. سوکت وصل شده را در این اسید قرار دهید و بگذارید 24 ساعت خیس بخورد. اسید موریاتیک یک ماده پاک کننده قوی است که اغلب برای تمیز کردن کاسه توالت و سایر سطوح لوله کشی به شدت لکه دار استفاده می شود. فقط از اسید کافی برای زیر آب بردن قسمت فلزی لامپ استفاده کنید.

اسید را پاک کنید. پس از خیس کردن سوکت، آن را از اسید خارج کرده و زیر آب جاری به خوبی بشویید. برای خنثی کردن اسیدی که هنوز به سطح سوکت لامپ چسبیده است از کمی صابون یا یک پایه ملایم مانند جوش شیرین استفاده کنید. هنگام کار از دستکش استفاده کنید تا از انگشتان خود در برابر مواد شیمیایی خشن محافظت کنید.

تمیز کردن لامپ

سوکت فلزی را با دقت بچرخانید. لامپ را با یک دست محکم بگیرید، سپس به آرامی با دست دیگر سوکت را از پایین بچرخانید.
اسید باید چسب قدرتمندی را که سوکت فلزی را روی شیشه نگه می‌دارد حل می‌کند و باعث می‌شود سوکت شل شود و به راحتی جدا شود. اگر این کار با دقت انجام شود، باید بتوانید از شکستن هر شیشه در پایین لامپ جلوگیری کنید.

تمیز کردن لامپ

اگر لامپ شما شفاف است، نیازی به تمیز کردن آن ندارید. با این حال، اگر از یک لامپ پوشیده شده با پودر کائولن سفید استفاده کرده اید، باید قبل از استفاده از لامپ برای هر کاری، این پودر را تمیز کنید. کائولن یک ماده بی خطر در نظر گرفته می شود، اما همچنان باید از خوردن آن یا وارد شدن آن به چشم خودداری کنید. دستمال کاغذی را داخل لامپ قرار دهید. به اندازه کافی دستمال را درون لامپ قرار دهید تا بیشتر آن را پر کند. مراقب لبه های تیز یا تکه های تیز شیشه شکسته باشید.

باز کردن لامپ سوخته

با استفاده از دم دستمال کاغذی، آن را در اطراف قسمت داخلی لامپ بچرخانید و پودر را در این فرآیند پاک کنید. اگر در تمیز کردن لامپ با دستمال کاغذی خشک مشکل دارید، حوله را کمی مرطوب کنید و دوباره امتحان کنید. پس از اتمام این مرحله، لامپ کاملا باز، تمیز و آماده استفاده برای هر کاری که در ذهن دارید می باشد. با استفاده از لامپ سوخته می توانید گلدان، شمع و … بسازیم. باز کردن لامپ سوخته

نظر خود را بنویسید