نرم‌ افزار دیالوکس چیست
نرم‌ افزار دیالوکس چیست

نرم‌ افزار دیالوکس چیست

در این سال ها نرم افزار های روشنایی در فرایند طراحی پروژه های روشنایی بسیار مفید واقع شده است. طراحان با استفاده از این نرم افزار در مدت کوتاهی ابعاد مناسب و راه اندازی سیستم روشنایی را انجام می دهند. یکی از سوال های پر تکرار افرادی که در حرفه روشنایی و نورپردازی فعالیت می کنند این است که نرم‌ افزار دیالوکس چیست و چه تاثیری در نورپردازی دارد؟! بنابراین در این مقاله به بررسی این نرم افزار و ویژگی ها و کارایی آن می پردازیم.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در جهت کنترل منابع و استفاده بهینه از انرژی و همچنین پیاده سازی اصول و قوانین استاندارد، مدیریت پروژه ها کار آسانی نیست. انتخاب یک ابزار تکنولوژیک مثل نرم افزارهای تخصصی می تواند تا حد قابل توجهی فرآیند برنامه ریزی و انجام پروژه ها را راحت و سریع کند. با دیالوکس (Dialux) می توانید دنیای مجازی خود را بسازید و نتیجه آن را واقع گرایانه تجسم کنید.

نرم افزار تخصصی طراحی روشنایی DIAlux (دیالوکس)

نرم‌ افزار دیالوکس چیست ؟ کار با این برنامه بسیار ساده است. این نرم افزار در قالب 25 زبان دنیا ارائه شده است. کاتالوگ محصولات بیش از 190 شرکت تولید کننده در آن وجود دارد. یکی از مطرح ترین نرم افزار ها در زمینه محاسبات روشنایی و نورپردازی دیالوکس است. با وارد کردن اطلاعات معماری فضا همچون ابعاد اتاق، جنس، رنگ و بافت محیط و مشخص کردن کاربری فضا مانند فضا های اداری، تجاری و … می‌توان محاسبه روشنایی را با توجه به فاکتور های نوع چراغ، دمای رنگ چراغ، زاویه پخش نور و بر اساس چیدمان المان های معماری انجام داد. بسیاری از شرکت‌ های تولیدکننده محصولات روشنایی اطلاعات فنی چراغ‌ های خود را بر اساس منحنی پخش نور هر چراغ به صورت فایل‌ هایی که پلاگین نامیده می‌شود ارائه می‌دهند. به همین دلیل استفاده از این نرم‌ افزار در ایران بسیار گسترش یافته است.

نسخه جدید این نرم‌ افزار Dialux evo می‌باشد. این نسخه تفاوت‌ هایی با نسخه قدیمی دیالوکس دارد که از آن جمله می‌توان به گرافیک بالا در Dialux evo و همچنین طراحی کل ساختمان به صورت یکجا اشاره کرد.

ویژگی های دیالوکس

از ویژگی های اصلی این نرم افزار محاسبه میزان لوکس و شدت روشنایی محیط، میزان خیرگی چراغ ها و خروجی سه بعدی فضای طراحی شده می‌باشد.

  • نرم افزار دیالوکس دارای محیط کاربری ساده و انعطاف پذیری می باشد.
  • با استفاده از DIALux میتوان در محاسبه و طراحی میزان روشنایی مورد نیاز، از هر دو نوع نور طبیعی و مصنوعی استفاده کرد.
  • امکان استفاده از چراغ ها و لامپ هایی با مشخصات واقعی برای نورپردازی کاربران در آن وجود دارد. برای روند کاری نورپردازی فضایی خاص، نیازی به حضور نقشه معماری آن نیست. امکان Impost کردن فایل ها از نرم افزاری مثل اتوکد را دارد.
  • طراحی روشنایی ساختمان های چند طبقه که هر کدام شامل اتاق های متعددی هستند با استفاده از نرم افزار دیالوکس امکان پذیر است.
  • قابلیت بهینه سازی محاسبات نور با استفاده از سیستم کنترل نور در روز در نرم افزار دیالوکس امکان پذیر است.
  • امکان محاسبه نور مورد نیاز صحنه در هر لحظه با استفاده از دیالوکس امکان پذیر است. یعنی دیگر نیازی به محاسبه نور مورد نیاز کل پروژه نیست.
  • در نرم افزار دیالوکس میتوان با استفاده از مدل CIE میزان روشنایی روز را محاسبه کرد.
  • امکان  ادغام برنامه نویسی محیط داخلی و خارجی و استفاده از آن در نرم افزار DIALux فراهم است.
  • امکان محاسبه میزان نور مورد نیاز خیابان با استفاده از دیالوکس وجود دارد.
  • دیالوکس دارای قابلیت طراحی نور صحنه های رنگی ساخته شده با استفاده از ابزارآلات روشنایی از جمله ال ای دی می باشد.

کاربرد دیالوکس

نرم‌افزار دیالوکس قادر به نورپردازی اغلب فضاها همچون فضای داخلی ساختمان، نمای خارجی، معابر، فضای سبز و … است. این نرم‌ افزار قدرتمند شامل المان‌ هایی مانند دیوار های آجری، شیشه‌ ای، در و پنجره، لوازم منزل و … در پیش فرض های خود دارد. با استفاده از این پیش فرض ها کاربر قادر به شبیه سازی مدل‌ 3 بعدی فضا به صورت واقعی تر خواهد بود.

نرم افزار دیالوکس چیست

از توانایی‌های دیالوکس می‌توان به امکان Import و Export فایل‌ های اتوکد با پسوند DWG و فایل‌ های 3DMAX اشاره کرد. با داشتن تصویر (jpg، bmp، png) یا حتی اسکرین شات گرفتن از پلتفروم هایی مثل گوگل مپ و وارد کردن آنها به نرم افزار، می توان طرحی با مقیاس واقعی ایجاد کرد. همچنین با استفاده از مجموعه داده های متریال موجود در این نرم افزار برای شبیه سازی فضا مورد نظر به واقعیت، اقدام کرد. در این نرم‌افزار شبیه‌ سازی دو و سه ‌بعدی پروژه و اجزای آن پیش از اجرا امکان‌ پذیر است.

کمپانی آلمانی DIAL مالک این نرم افزار کاربردی است. دیالوکس تحت حمایت مجموعه‌ ی بزرگی از کمپانی‌ های تولید کننده‌ ی چراغ، لامپ و ابزار آلات روشنایی قرار دارد. به همین خاطر شرکت DIAL، آن را به‌ صورت رایگان و بدون محدودیت در اختیار کاربران قرار می‌ دهد. علاوه بر نسخه‌ ی اصلی نرم‌ افزار، دسترسی به فایل راهنمای دیالوکس در قالب PDF هم به‌ راحتی فراهم است. این راهنما با متن روان و تصاویر ملموس خود، نقش مؤثری در تسلط هرچه بیشتر کاربران در استفاده از این نرم افزار دارد.

مهندسان روشنایی، طراحان و مجریان دکوراسیون می توانند به کمک این نرم افزار، قبل از پیاده سازی طرح به صورت عملی، نتیجه را به مشتری نشان دهند و بدون صرف هزینه های اضافی، تغییرات احتمالی را اعمال و نسبت به رفع عیوب اقدام کنند. نرم‌ افزار دیالوکس چیست

نظر خود را بنویسید