چراغ سیلندری چیست
چراغ سیلندری چیست

چراغ سیلندری چیست

چراغ سیلندری یکی از پرکاربرد ترین چراغ های مورد استفاده در روشنایی است. این چراغ ها معمولا درون سقف و به صورت توکار نصب می شوند. اگر با این چراغ ها و ویژگی هایشان آشنایی ندارید این مقاله را از دست ندهید.

چراغ سقفی سیلندری به صورت مربعی و گرد در بازار موجود است. چیپ آن ها COB است که مخفف CHIPS ON BOARD می باشد. در این مدل چراغ ها تعداد زیادی چیپ در کنار هم قرار گرفتند که به صورت یک مرکز نورانی دیده می شوند. چراغ های COB معروف به چراغ های SPOT یا نقطه ای نیز می باشند. چراغ سیلندری از انواع چراغ های مقرون به صرفه است که نوری با بهره بالا تولید می کند. رنگ ال ای دی ( سفید یا آفتابی ) در این چراغ متناسب با نیاز مشتری قابل انتخاب است که می توان با ترکیب هر دو رنگ نیز از نور مطلوب تری بهره برد. همچنین این چراغ ها به دلیل داشتن شکل ظاهری زیبا می توانند هم به عنوان المان تامین کننده نور و هم به عنوان عنصر مهمی در نورپردازی و تزئین فضا مورد استفاده قرار گیرند.

شاخص نمود رنگ چراغ سیلندری عموما یالای 75 می باشد که این عدد هرچه به 100 نزدیک تر باشد نور چراغ طبیعی تر است و اجسام زیر نور این چراغ ها به رنگ واقعی خود دیده می شوند. جنس بدنه چراغ سیلندری عموما از آلومینیوم ساخته می شود که موجب پایداری و کیفیت آن می شود.  طول عمر این چراغ  بالای 30000 ساعت می رسد. چراغ سیلندری دارای کیفیت نوری بسیار مناسب و در عین حال مصرف انرژی پایین می باشد که مشتریان می توانند متناسب با نیاز خود آن را در فضا های مختلفی استفاده کنند.

انواع چراغ سیلندری

چراغ فکی یا متحرک

چراغ فکی یکی از شیک ترین روش های نورپردازی مکان های تجاری، موزه ها و نمایشگاه هاست. دلیل نام گذاری این چراغ این ست که به مانند فک باز و بسته می شود؛ البته در امریکا به آن trunk light می گویند و آن را به شکل صندوق اتوموبیل توصیف می کنند. چراغ فکی یا همان چراغ COB متحرک قابلیت چرخش 360 درجه دارند و برای روشنایی تاکیدی به کار می روند. کاربرد این چراغ ها بیشتر در ویترین مغازه هاست. معمولا برای نشان دادن محصول در مغازه ها یا یک تابلو یا اثر هنری در گالری‌ ها استفاده می‌شود.

چراغ سقفی ثابت (معمولی)

چراغ سقفی COB ثابت امروزه بسیار در محیط های مختلف پرکاربرد هستند و به صورت توکار و روکار می‌باشند. این چراغ ها قابلیت تغییر جهت پخش نور را ندارند و فقط به صورت مستقیم به روبه‌رو تابش می‌کنند.

چراغ چشمی یا پارکتی

چراغ پارکتی نقش بسیار مهمی در نورپردازی فضا هایی که نیاز به نور SPOT (نقطه‌ای) دارند. این چراغ های چشمی توان مصرفی کمی نیز دارند ولی معمولا به صورت تعداد در کنار هم قرار می‌گیرند و محیط دلنشینی ایجاد می‌کنند. کاربرد این نوع چراغ ها محدود تر است. انواع چراغ چشمی و پارکتی محصولاتی هستند که می توانند به صورت سقفی و توکار مورد استفاده قرار گیرند و روشنایی محیط را تامین نمایند به طور مثال انواع چراغ های چشمی را می توان جایگزین چراغ های سقفی قدیمی کرد و از چراغ های پارکتی می توان به عنوان روشنایی کف استفاده کرد.

کاربرد چراغ سیلندری چیست؟

  • روشنایی در ویترین مغازه ها و طلافروشی
  • مدارس و دانشگاه ها
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • سینما و مراکز تفریحی
  • فروشگاه های بزرگ

نظر خود را بنویسید