نحوه نصب لوستر سقفی
نحوه نصب لوستر سقفی

نحوه نصب لوستر سقفی

لوستر ها و چراغ آویز های سقفی امروزه از محبوبیت خاصی برخوردار هستند، که انواع و مدل های مختلفی دارند که شما بر حسب نیاز و سلیقه خود آن ها را انتخاب می کنید. اغلب لوستر ها با یک دستورالعمل نصب می شود که ما در این مقاله سعی کردیم مختصری شما را با نحوه نصب لوستر سقفی آشنا کنیم.

ابزار مورد نیاز نصب

  • دریل برای سوراخ کاری سقف
  • قلاب و زنجیر (اکثرا جز اقلام همراه لوستر است)
  • فازمتر برای بررسی جریان برق در سیم ها
  • انبردست و سیم چین برای سیم کشی لوستر
  • پیچ و رول پلاک به منظور نصب لوستر در سقف

نحوه نصب لوستر سقفی

قطع برق

در هنگامی که با انرژی الکتریکی و برق سر و کار دارید، باید توجه داشته باشیم که برق را حتما قطع کنیم. از این رو قبل از هر چیز به سراغ فیوز منزل رفته و برق واحد را قطع کنید. بعد از قطع فیوز به وسیله فازمتر سیم برق را چک کنید و بدین ترتیب مطمئن شوید در مکانی که قرار به نصب لوستر سقفی است، سیم برق عاری از جریان الکتریسته باشد. یادداشتی را روی جعبه مدار بچسبانید تا به سایر افراد خانه اطلاع دهید که با سیم کشی برق کار می کنید و مدار نباید دوباره روشن شود. بررسی کنید که برق خاموش است. کلید چراغ را چند بار روشن و خاموش کنید تا مطمئن شوید که برق به فیکسچر فعلی جریان ندارد.

به نحوه اتصال سیم ها توجه کنید. باید دو یا چند سیم وجود داشته باشد که وسایل قدیمی شما را به سیستم برق خانه شما متصل کند. آنها ممکن است رنگی با عایق سفید و سیاه داشته باشند، یا با خط الراس یا حروف مشخص شوند. اگر سیم ها به راحتی از یکدیگر تشخیص داده نمی شوند، آنها را با نوار رنگی علامت گذاری کنید.

 

نصب سیم های برق به لوستر

به طور کلی در فرآیند نصب لوستر برای وصل کردن برق حتما از ترمینال استفاده کنید؛ بدین ترتیب که اگر کلید دو پل باشد ترمینال سه تایی لازم دارید، اما اگر کلید تک پل باشد، ترمینال دو تایی مورد نیاز است.

نصب لوستر دو پل

کلید دو پل در مواردی که لوستر شاخه های زیاد و لامپ های بیشتری دارد، کاربردی تر است، زیرا با زدن یکی از کلیدها نصف لامپ ها و با زدن کلید دیگر همه لامپ ها روشن می شوند (در سالن های پذیرایی معمولا این حالت وجود دارد). در این حالت سه سیم برق در سقف وجود دارد که یک سیم نول و دو سیم فاز می باشد. سیم های فاز دارای برق هستند و به رنگ قرمز مشخص شده اند. در این صورت باید هر سیم فاز لوستر را به سیم فاز در سقف وصل کنید و تک سیم باقی مانده را به سیم نول سقف اتصال دهید.

نصب لوستر یک پل

لوستر تک پل معمولا در اتاق ها و آشپزخانه ها به کار می رود و با زدن یک کلید تمامی چراغ های آن روشن می شود. در طریقه نصب لوستر یک پل نیز دو سیم در سقف وجود دارد که یک سیم فاز و یک سیم نول می باشد. سیم نول فاقد برق است و معمولا با رنگ آبی مشخص می شود. با وصل فاز لوستر به فاز سقف و نول لوستر به نول سقف، کار اتصال سیم ها تمام می شود.

پایه لوستر را جمع کنید. تمام قسمت های لوستر را به جز سایبانی که به سقف وصل می شود به هم بچسبانید. هنوز لامپ ها را نصب نکنید زیرا نصب لوستر بدون آنها آسان تر و ایمن تر خواهد بود.

کوتاه کردن زنجیر لوستر

در صورت لزوم زنجیر را کوتاه کنید. ممکن است لوستر شما بیش از آنچه نیاز دارید زنجیره داشته باشد. طول زنجیره ای را که می خواهید انتخاب کنید، سپس از یک انبردست سنگین برای باز کردن یکی از حلقه های زنجیر در نقطه انتخاب شده استفاده کنید و طول اضافی را بردارید. پایه وسایل روشنایی باید حداقل 30 اینچ (76 سانتی متر) بالاتر از سطوح میز باشد تا احتمال برخورد به آنها کاهش یابد و روشنایی خوبی ارائه شود.

نصب لوستر

همه قسمت های لوستر را به هم پیچ کنید، به جز بخش هایی که به سقف وصل می شود.. لامپ ها را هنوز نصب نکنید زیرا نصب لوستر بدون آنها راحت تر و ایمن تر خواهد بود.سپس فرآیند نصب را آغاز کرده و لوستر را به آرامی به قلاب سقف بیاویزید (اگر قلاب نبود، سقف را در محل ایمن سوراخ کرده و یک قلاب نصب کنید تا لوستر آویزان شود).

لوستر را در جای خود پیچ کنید. پس از نصب و سیم کشی لوستر، پیچ ها یا مهره های قفلی را پیچ کنید تا آن را به سقف محکم کنید. لوستر را سوار کنید. برای اتصال هر یک از سیم ها، باید لوستر را در نزدیکی سقف ثابت کنید. یا یک دستیار قوی داشته باشید که لوستر را در جای خود نگه دارد، یا زنجیر یا نگهدارنده زنجیر را از قلاب محکمی که از نوار نصب آویزان است آویزان کنید.

لوستر را تست کنید. لامپ ها را نصب کنید، برق را روشن کنید. اگر روشن نشد، ممکن است سیم های اشتباهی را وصل کرده باشید. قبل از تلاش برای تغییر اتصالات سیم، حتماً برق را قطع کنید. اگر نمی توانید لوستر را خودتان به کار ببرید، با یک برقکار تماس بگیرید. نحوه نصب لوستر سقفی

نظر خود را بنویسید