تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه
تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه را در این مقاله بررسی می کنیم .

لامپ بخار جیوه

در این لامپ ها تخلیه الکتریکی در گاز بخار جیوه انجام می شود به همین دلیل به این نام معروف می باشند که در این لامپ گاز بخار جیوه تشکیل شده از آرگون و جیوه است و نور آن سفید مایل به آبی است. مهمترین ویژگی این لامپها بازده نوری بالا و طول عمر مناسبشان است. رنگ نور مناسب این لامپ‌ ها برای تامین روشنایی فضاهای بیرونی مثل پارک، پیاده‌ رو، زمینهای ورزشی و همچنین تامین روشنایی سالن‌ های تولید و کارخانه‌ ها مناسب هستند. اما خطراتی که بخار جیوه برای محیط زیست دارد وبه دلیل نمود رنگ خیلی پایین باعث کاهش تولید این نوع لامپ‌ ها در بسیاری از کشورها مخصوصا در اروپا ممنوع شده است.

لازم به ذکر هست که اتلاف انرژی در این نوع لامپ بالاست و اگر جریان برق قطع شود لامپ خاموش شده و با اتصال دوباره برق لامپ روشن نمی شود چون فشار گاز زیاد است و امکان زدن جرقه فراهم نیست. اغلب 5 تا 7 دقیقه طول میکشد تا فشار گاز کم شود و جرقه صورت گیرد و لامپ روشن شود.

کد ویژگی لامپ کد بین‌المللی شرح ویژگی
MBFT QB لامپ جیوه‌ای مستقیم
MBF QE لامپ جیوه‌ای با حباب بیضوی
MBFR QR لامپ جیوه‌ای رفلکتوردار

لامپ بخار سدیم

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه
تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه

لامپ بخار سدیم یکی از انواع لامپ‌های تخلیه در گاز است که ساختمانی شبیه به لامپ‌های بخار جیوه دارد با این تفاوت که در آن به جای جیوه از سدیم و به جای گاز آرگون از نئون استفاده می‌شود. لامپ های بخار سدیم به لامپ گازی نیز معروف می باشند.

رنگ آن ها در محدوده ی زرد است و این لامپ ها هم در فشار بالا و هم در فشار پایین عمل میکنند به همین خاطر آن ها را به 2 دسته بر همین اساس تقسیم کرده اند:

  • لامپ سدیم کم فشار
    حباب این لامپ‌ها Uشکل است و برای جلوگیری از هرزرفتن انرژی حرارتی حباب آن‌ها را دوجداره می‌سازند و با توجه به پایین‌بودن فشار گاز داخل لامپ، لازم است لامپ حجم بیشتری داشته باشد.
  • لامپ سدیم پر فشار ( لامپ گازی)
    در لامپ سدیم پرفشار بخار سدیم را با فشار زیاد در داخل لوله‌ای سرامیکی محبوس می‌کنند. با اعمال ولتاژ به دو الکترود لامپ گاز داخل لامپ یونیزه می‌شود و لامپ روشن می‌گردد. این لامپ برای راه‌اندازی نیاز به مدار جانبی دارد که مدار جانبی آن بسیار شبیه به لامپ بخار جیوه است. طول عمر و بهره نوری در این لامپ ها زیاد است اما به علت رنگ نور نامطلوب و درصد بازتاب نامطلوب آن از این لامپ بیشتر در بنادر و معابر شهری استفاده شود ودر مکان هایی که استقرار در آن ها زیاد است و شلوغ و پر تردد هستند استفاده نمی شود .
کد ویژگی لامپ کد بین‌المللی شرح ویژگی
SHP SE لامپ بخار سدیم حبابی – مات
SON-T ST لامپ بخار سدیم تیوبلار
Plug-in SEQ/STQ لامپ بخار سدیم – جایگزین جیوه
SOX LS لامپ بخار سدیم کم‌فشار

لامپ متال هالید

لامپ متال هالید نوعی لامپ تخلیه در گاز است که ساختمانی مشابه لامپ بخار جیوه دارد، اما تفاوت اصلی آن در این است که در حباب داخلی این لامپ افزون بر جیوه، کمی هم نمک‌های هالوژنی (متال‌هالید) استفاده می‌شود و جایگزین خوبی برای لامپ های بخار جیوه هستند به طوری که یک لامپ متال هالید 150 وات را با یک لامپ بخار جیوه 250 وات برابر دانست که این مسئله برای صرفه جویی در مصرف برق بسیار مهم است.

کد ویژگی لامپ کد بین‌المللی شرح ویژگی
HIS/TD MN متال هالید تیغه‌ای-کوارتز
CMD/TD MD متال هالید تیغه‌ای-سرامیک
MBI MC متال هالید حبابی شفاف-کوارتز
MBID ME متال هالید حبابی مات-کوارتز
MBI MT متال هالید تیوبلار
CMH/PAR MPAR متال هالید رفلکتوردار

جهت راه اندازی لامپ های بخارسدیم و متال هالید به وسیله ای به نام ایگنیتور نیازمند می باشیم.

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه
تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه

اگر قصد خرید لامپ برای خانه یا خرید لامپ برای مغازه و فروشگاه را دارید، برای آشنایی با مزایای لامپ ال ای دی و کاربرد لامپ ال ای دی در هر محیط، مطالب لامپ‌های ال‌ ای‌ دی برای نورپردازی فروشگاه‌ ها و  لامپ ال ای دی برای خانه و حیاط و لامپ برای اتاق خواب راهنمای خوبی برای انتخاب شما و یا حتی در زمینه  تعمیر لامپ ال‌ای‌دی یا نصب لامپ ال‌ای‌دی مفید است.

نظرات (3)

چرا میزان بازدهیشون رو مقایسه نکردین؟

من تو یه فیلم دیدم که حباب لامپ بخار جیوه رو شکسته و به برق زد تا نور ماوراء بنفش تولید کنه برای ضدعفونی کردن اما چون به زبان روسی بود نفهمیدم لامپ بخار جیوه بود یا لامپ بخار سدیم ،ولی ماوراء بنفشش خیلی قوی بود که برای منم به همون اندازه لازمه ولی نمی‌تونم لامپ ماوراء بنفش بخرم چون گرونه ،لطفا بفرمایید با کدوم شکستن حباب کدوم لامپ میتونم ماوراء بنفش قوی داشته باشم .ممنونم و بشدت منتظر جواب

نظر خود را بنویسید