BMS ساختمان چیست ؟ سیستم مدیرت هوشمند بی ام اس
BMS ساختمان چیست ؟ - سیستم مدیرت هوشمند

BMS ساختمان چیست ؟ سیستم مدیرت هوشمند بی ام اس

BMS ساختمان چیست ؟ – سیستم مدیرت هوشمند بی ام اس پیشرفت روزافزون تکنولوژی، توسعه فناوری اطلاعات و رشد بی سابقه، آگاهی عمومی اهمیت موضوع مدیریت ،کنترل و امنیت را درجوامع پر رنگ تر کرده است.به گونه ای که همه ی انسان ها به دنبال زیستگاهی مدرن با حداکثر امنیت و تحت کنترل مستقیم خود هستند. خانه هوشمند یا همان BMS با ارائه راه حل های متفاوت و استقرار بر روی شبکه کامپیوتر تسهیلات مورد نیاز یک ساختمان مدرن را ایجاد می نماید.

BMS ساختمان چیست ؟ - سیستم مدیرت هوشمند
BMS ساختمان چیست ؟ – سیستم مدیرت هوشمند

سیستم هوشمند مدیریت ساختمان BMS (بی ام اس ) که مخفف عبارت Building Management System می باشد در اصطلاح به خانه هایی اطلاق می شود که کلیه تجهیزات الکتریکی آنها توسط یک سیستم هوشمند مرکزی کنترل می شود . در واقع به مجموعه سخت افزارها و نرم افزارهائی که به منظور مانيتورینگ و کنترل یکپارچه قسمتهای مهم و حياتی درساختمان نصب مي شوند بی ام اس می گویند. BMS می تواند در برگيرنده تمام سرویس های الکتریکی , مکانيکی , و حفاظتی ساختمان باشد. این سرویس ها شامل گرمایش ، سرمایش ، تهویه مطبوع ، آسانسور ، نيروگاه برق اضطراری ، پله برقی ، کنترل روشنایی ، دوربين مدار بسته ، اعلام و اطفای حریق ، کنترل تردد و … هستند .

ویژگی‌ها BMS ساختمان چیست ؟

سیستم‌های مدیریت ساختمان قبلاً به دلایل اقتصادی فقط در ساختمان‌های بزرگ با سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی و لوله‌کشی گسترده اجرا می‌شد، اما امروز این سیستم می‌تواند در تمامی ساختمان‌ها استفاده شود.

شاید یکی از دلایل مهمی که سیستم‌های مدیریت ساختمان را از نظر اقتصادی توجیه می‌کند، صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. هزینهٔ بالای آب، برق، گاز، تلفن و… و نیاز به صرف جویی بیشتر در مصرف این موارد نیاز به یک سیستم کنترلری هوشمند دارد، سیستمی که بتواند:

  1. دمای اتاق‌ها و آب گرم کن و بخش‌های مختلف ساختمان را کنترل کند (بخاری یا کولر با توجه به دمای تنظیم روشن / خاموش شود)
  2. لامپ‌های روشنایی بدون استفاده خاموش شوند.
  3. باز و بسته بدون در و پنجره‌ها در فصول گرم و سرد هشدار داده شود.
  4. برق لوازم برقی بدون استفاده قطع شود.
  5. امکان استفاده از لوازم پرمصرف در زمان‌های پیک وجود نداشته باشد (یا مدت استفاده از وسیله (مثلاً تلفن) محدود باشد).
  6. کنترل روشنایی به وسیلهٔ کاهنده‌های اتوماتیک ولتاژ
  7. امکان بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند کنترل روشنایی برای ایجاد نورپردازی‌های ویژه
  8. کنترل کلیدها به وسیلهٔ ریموت کنترل

سیستم روشنایی هوشمند

یکی از اصلی ترین ، ابتدایی ترین و مهم ترین امکانات در سیستم هوشمند ساختمان ، روشنایی هوشمند می باشد.

سیستم روشنایی هوشمند سیستمی است که:

شما می توانید آن را معمولا از طریق یک برنامه و اپلیکیشن در گوشی آیفون، آی پد یا گوشی و تبلت اندروید خود کنترل کنید. برنامه ای که روی گوشی یا تبلت شما نصب شده، به شما این امکان را می دهد تا میزان روشنایی لامپ ها را تنظیم کنید و اگر لامپ ها، ال ای دی های(LEDs) رنگی داشته باشند، می توانید رنگ آنها را هم تغییر دهید.

ریسه های ال ای دی

نور پس زمینه را چه دور آینه ی حمام و چه زیر کانتر آشپزخانه ایجاد کنید، برجسته ترین نقطه ی خانه ی شما خواهد شد. ریسه های ال ای دی هم شیوه ی دیگری برای زیباتر کردن خانه و جلب توجه به سمت یک وسیله است.ال ای دی های هوشمند از لحاظ مصرف انرژی، از سایر لامپ های الکتریکی مقرون به صرفه تر هستند. بعلاوه، شما می توانید از ریسه های خودکار بهره بگیرید؛

این ریسه ها برنامه پذیرند و با توجه به برنامه ی زمانی که شما به آنها می دهید، روشن و خاموش می شوند و یا تغییر رنگ می دهند. البته میزان نور این لامپ ها را هم می توان تعیین کرد.لامپ های ریسه ای هوشمند با رنگ های غیرمنتظره یک ظاهر فضایی به دکوراسیون می دهند، در حالی که لامپ های سفید و زرد حالت کلاسیک دارند.

دیمرهای خودکار

تحقیقات نشان داده اند که میزان نور محیط و رنگ آن می تواند بر چرخه ی خواب شما اثر بگذارد. بودن در معرض نور آبی روشن یا سفید، خواب را از چشمان شما می گیرد؛ در حالی که نور زرد ملایم باعث می شود زودتر به خواب بروید.

دیمر وسیله ای است که نور لامپ ها را بطور خودکار کم می کند.دیمرهای هوشمندی که روی دیوارها نصب می شوند به شما امکان کنترل میزان روشنایی هر نوع نور در اتاق را می دهند. برخی دیمرها علاوه بر این، قابلیت تغییر رنگ نور لامپ را نیز دارند. بنابراین، شما می توانید برای سناریوها و اوقات مختلف، برنامه های متفاوتی برای طول روز به سیستم هوشمند روشنایی خانه ی خود بدهید؛ مثلا :

  •  یکی برای زمانی که میهمان دارید
  • یکی برای زمانی که تلویزیون تماشا می کنید
  • و یا یکی برای وقتی که در منزل نیستید

به طور کلی 2 راه جهت کنترل روشنایی در ساختمان هوشمند وجود دارد :

کنترل روشنایی بصورت جدا و متمرکز : کاربرد این سیستم در ساختمان هوشمند صرفا جهت کنترل روشنایی جهت مکانهایی می باشد که شخص در آنجا حضور فیزیکی مداوم دارد؛ مانند : سالن،نشیمن،اطاق،آشپزخانه ها و … . کنترل چراغها در این مکانها یا بصورت دستی از روی کلید لمسی هوشمند (کلید فرمان) همان منطقه و یا از روی تاچ پنل ، تبلت و گوشی موبایل از هر نقطه دیگری امکانپذیر می باشد .

BMS ساختمان چیست ؟ - سیستم مدیرت هوشمند
BMS ساختمان چیست ؟ – سیستم مدیرت هوشمند

روشنایی اتوماتیک : در این سیستم، روشن و خاموش شدن لامپها بصورت کاملا خودکار و هوشمند انجام می شود. سیستم روشنایی هوشمند با این سبک بیشتر برای مکانهایی که تنها دارای رفت و آمد می باشند مانند راه پله ها و راهروها استفاده می شود ، چرا که در این مکانها اتلاف انرژی برق و افزایش هزینه آن وجود دارد.

کاربردهای کلی BMS ساختمان : کنترل هوشمندعبور و مرور در ساختمان کنترل هوشمند میزان نور، دما، رطوبت و… ساختمان خاموش کردن روشنایی در صورت عدم حضور فرد در اتاق خاموش کردن لوزام برقی در صورت بی استفاده بودن آنها ایجاد محدودیت در استفاده از تلفن، گاز، آب، برق و… ایجاد هشدار در صورت بازبودن درب‌ها، پنجره‌ها، پرده‌ها و… حفاظت از ساختمان در برابر سرقت (دزد گیر یا دوربین مدار بسته) قابلیت خاموش و روشن کردن لوزام برقی از راه دور (از طریق تلفن) بازگشت کلیهٔ هزینه‌ها سیستم در عرض یکسال با صرفه جویی در مصرف انرژی کنترل هوشمند آبیاری سیستم صوتی هوشمند کنترل فیلترها، دما و تاثیر اشعه خورشید بر استخر علاوه بر کنترل محیط داخلی ساختمان ، سیستم های BMS ساختمان گاهی اوقات به کنترل دسترسی (تورنمنت و درهای دسترسی که اجازه دسترسی و خروج به ساختمان را دارند) یا سایر سیستم های امنیتی مانند تلویزیون مدار بسته (دوربین مداربسته) و آشکارسازهای حرکت متصل می شوند. سیستم های اعلام حریق و آسانسورها نیز گاهی اوقات برای نظارت به BMS متصل می شوند. در صورت تشخیص آتش سوزی ، فقط پانل اعلام حریق می تواند میله های سیستم تهویه را ببندد تا از پخش شدن دود جلوگیری کند ، دستگاه های کنترل هوا را خاموش کند ، فن های تخلیه دود را شروع کند و همه آسانسورها را به طبقه همکف بفرستد و آنها را پارک کند تا از این کار جلوگیری کند.

نظرات (1)

حسام

تشکر از اطلاعات داده شده در منزل من یک سیستم هست که بنظرم ناقص اجرا شده
شما میتوانید کمک کنید

نظر خود را بنویسید