آغاز جمع آوری گسترده لامپ های مدادی
آغاز جمع آوری گسترده لامپ های مدادی

آغاز جمع آوری گسترده لامپ های مدادی

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه استفاده از لامپ مدادی معادل یک انشعاب غیر مجاز برق است، از آغاز جمع آوری گسترده لامپ های مدادی در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح تک رقمی کردن درصد کاهش تلفات انرژی در سطح شبکه برق ایران با هدف صرفه جویی سالانه چهار میلیارد دلاری در مصرف سوخت مایع کشور از مهر ماه سال جاری آغاز شده است.

مسئولان صنعت برق کشور پیش بینی می‌کنند در صورت اجرای این برنامه دو ساله از اتلاف و هدر روی سالانه بیش از 12 ميليارد كيلووات ساعت انرژي برق جلوگیری شود که این معادل کل صادرات برق ایران به کشورهای منطقه خاورمیانه است.

از سوی دیگر، برآوردهای اقتصادی نشان می دهد با کاهش تلفات برق ایران به کمتر از 10 درصد، سالانه حدود 10 ميليارد دلار سرمایه گذاری به منظور احداث نیروگاه، شبکه انتقال و تاسیسات برقی در کشور صرفه جویی حاصل شود.

حذف شبكه های فشار ضعیف و كاهش شعاع تغذيه پست‌های برق، جمع آوری انشعابات غیر مجاز، بهبود لوازم اندازه گيري و مقابله با دستكاري، مهندسي مجدد شبكه توزيع، ارتقای كيفيت تجهيزات شبكه توزيع، مدیریت مصرف انرژی ترانسفورماتورهاي توزيع، اصلاح سيستم هاي اندازه گيري و سنجش پذيري، فعال شدن گروههاي بازرسي و قرائت كنتور و قرائت از راه دور كنتورها از مهمترین محصورهای این برنامه است.

همایون حائری در جمع مدیران صنعت برق در تشریح ابعاد طرح کاهش تلفات مصرف برق و انرژی به کمتر از 10 درصد، گفت: اجراي طرح جهادي كاهش تلفات (كاهش تلفات شبكه به زير 10 درصد طي يكسال) علاوه بر 4 ميليارد ليتر صرفه جويي در مصرف سوخت و به همين ميزان كاهش مصرف آب، مي تواند 4 هزار مگاوات از پيك تابستان آينده را كاهش دهد.

مدير عامل شركت توانير با اعلام اینکه اين طرح ملي كه در تبعيت از فرمايشات مقام معظم رهبري در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي اجرا شده است، تصریح کرد: بحث مانيتورينگ مدنظر قرار گرفت و تحت عنوان داشبورد مديريتي تلفات به جايگاه خوبي رسيد و مشتركان ديماندي تا ابتداي سال آينده تحت مونيتورينگ و پايش مصرف برق قرار مي گيرند.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه صنعت برق براي 2 برابرشدن ظرفيت انرژي هاي نو (بادي و خورشيدي) تا پايان سال جاری و رسيدن به ظرفيت 400 مگاوات، بیان کرد: طرح جهادي كاهش تلفات را به لحاظ تامين برق بدون مصرف سوخت، از همين جنس معرفي كرد كه به مراتب با صرفه جويي بيشتر همراه است.

وی با  بیان اینکه استفاده از لامپ مدادي معادل استفاده غيرمجاز از شبكه برق است، بیان کرد: لامپ مدادي، برق غير مجاز آشكار است و بايد به لحاظ حرفه اي با آن برخورد شود.

وي استفاده از لامپهاي مدادي را به مثابه خنثي كردن تلاش هاي صنعت برق درتوسعه انرژي هاي تجديدپذير عنوان كرد  و افزود: تاکنون حدود 900 مگاوات لامپ مدادي در سطح كشور جمع آوری شده است که معادل کل ظرفیت تولید برق پاک کشور است.

حائری با اشاره به ضرورت جمع آوري انشعاب هاي غيرمجاز و تبديل آنها به انشعاب مجاز، شناسايي كنتورهاي معيوب، یادآور شد: علاوه بر این اجرای پروژه های هوشمند سازی شبکه برق هم به موازات طرح کاهش تلفات برق در حال انجام است.

غلامرضا خوش‌خلق هم در این نشست با اشاره به تعيين و ابلاغ سهميه كاهش تلفات براي هر يك از شركت هاي توزيع برق، گفت: علاوه بر این برنامه جداگانه اي را در ارتباط با ” داشبورد كل مديريتي” و رصد مديريت تلفات در دستور کار قرار گرفته است.

معاون هماهنگي توزيع توانير با اشاره به رصد مصارف بالاي يك مگاوات در سال گذشته از برنامه قرائت از راه دور 360 هزار مشترك ديماندي خبر داد و تاکید کرد: هدف از اجرای طرح داشبورد مديريتي پايش كاهش تلفات در هفت شركت شامل توزيع نواحي استان تهران، توزيع تهران بزرگ، توزيع سيستان و بلوچستان، توزيع مشهد، توزيع شهرستان اصفهان، توزيع زنجان و توزيع مركزي است.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: در هفت شركت توزيع برق دیگر هم این طرح داشبورد مدیریتی در حال راه اندازی است و فرصتی برای ساير شركت هاي توزيع برق هم براي راه اندازي اين داشبورد مديريتي در نظر گرفته شده است.

نظر خود را بنویسید