پایان سال جهانی نور
پایان سال جهانی نور

پایان سال جهانی نور

سال جهانی نور با برگزاری همایش دانش‌آموزی در اردبیل به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، در پی اعطای جایزۀ نوبل فیزیک سال 2014 به دانشمندان ژاپنی به دلیل اختراع LED آبی که تحولی بزرگ در صنعت روشنایی جهان ایجاد کرد، سال 2015 از سوی سازمان یونسکو با همکاری سازمان ملل متحد به نام «سال جهانی نور و فناوری‌های مبتنی بر نور» نامگذاری شد.

پایان سال جهانی نور

از دیگر معیارهای اساسی در این نامگذاری، نکوداشت هزارمین سالگرد تألیف اولین کتاب در زمینه فیزیک نور توسط دانشمند مسلمان «ابن هیثم» بوده تا با این اقدام مردم جهان نقش گسترده نور را در همه فعالیت‌های انسانی و بهره‌مندی از آن در جهت بهبود زندگی خود، بیش از پیش درک کنند.

افتتاحیه سال جهانی نور در تاریخ 19 و20 ژانویه سال جاری در پاریس برگزار شد و محورهای فعالیت‌های این سال پیوند نور با سلامت، اجتماع، اقتصاد در توسعه، تاریخ، فرهنگ و هنر، دانش و فناوری نور، طبیعت و محیط زیست است.

تاکنون بیش از 100 مرکز آکادمیک و شرکت فعال در زمینه دانش نور و فناوری‌های مرتبط از 85 کشور جهان به این رویداد مهم بین‌المللی پیوسته‌اند.

براین اساس، همزمان با آغاز دهۀ مبارک فجر، کشور ما نیز به عنوان یکی از کشورهای فعال در این عرصه، مراسمی در برج میلاد تهران برگزار کرد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن فیزیک، انجمن اپتیک و فتونیک، انجمن مهندسی روشنایی و نورپردازی، دفتر مرکزی سازمان یونسکو در ایران، برخی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی با تشکیل ستاد ملی سال جهانی نور، مسؤولیت اجرای فعالیت‌های تعریف شده‌ای را عهده‌دار شدند که عمدتاً در زمینۀ فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی است.

در استان اردبیل نیز سال جهانی نور با برگزاری مراسم افتتاحیه در اسفند ماه 1393 در دانشگاه محقق اردبیلی آغاز به کار کرد.

نور یک عامل کلیدی در توسعه پایدار است

شبنم آبانگاه مدیر دبیرستان فرزانگان یک اردبیل با بیان اینکه دانش‌آموزان این دبیرستان علاقه خوبی به درس فیزیک و بویژه بحث نور دارند، گفت: تجربه نشان داده است دبیر مربوطه هر درسی می‌تواند با تلاش و نوآوری خود دانش‌آموزان را به رشته خود علاقمند کند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان دارای پتانسیل مطلوبی هستند، افزود: دانش‌آموزان دبیرستان فرزانگان یک با هدایت دبیر فیزیک خود فعالیت‌هایی را در زمینه نور انجام داده‌اند و در مسابقه دست‌سازه‌ها نیز رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند.

آبانگاه با بیان اینکه سعی می‌کنیم با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسب و در اختیار قراردادن امکانات آموزشی و آزمایشگاهی به دانش‌آموزان کمک کنیم، تصریح کرد: با ارتباط با دانشگاه و پژوهش‌سرای دانش‌آ‌موزی نیز توانسته‌ایم دانش‌آموزان را به علم روز سوق دهیم.

مدیر دبیرستان فرزانگان یک اردبیل با اشاره به نقش فیزیک در زندگی نیز گفت: دانشمندان همواره در رشته‌های متعدد استفاده زیادی ازعلم فیزیک به شکل مستقیم در پروژه‌های خود دارند و البته احترام خاصی به آن قائلند.

وی ادامه داد: بیشتر وسایل تکنولوژیکی و تکنیک استفاده از آنها و در کل، پیشرفت صنعت مرهون پیشرفت‌های علم فیزیک است و این دانش‌آموزان و دانشجویان فیزیک هستند که می‌توانند با شناخت صحیح از علم فیزیک و علاقمندی به این رشته‌ صد درصد کاربردی در پیشرفت و اکتشافات جدید زندگی بشر سهیم بوده وارتقا بخش این دانش لایتناهی باشند.

آبانگاه با بیان اینکه مبحث نور یکی از شاخه‌های فیزیک است که در آن از ماهیت و رنگ نور، رفتارهای نور و نیز چشم و دستگاه‌های نوری بحث می‌شود، افزود: عدسی‌ها، میکروسکوپ‌ها، دوربین و تلسکوپ بعضی از دستگاه‌های نوری هستند که به منزله تجهیزات آموزشی به کار می‌روند.

بهریه قاسم‌زاده مدیر دبیرستان شاهد راثی‌نظام اردبیل نیز گفت: در دنیایی که بشر در تاریکی و ظلمات سردرگم است، شناخت نور برای همه لازم است و انسان به کمال و سعادت الهی دست می‌یابد.

وی با بیان اینکه دبیرستان‌های شاهد راثی‌نظام و فرزانگان دارای دبیران توانمند و مهارتی هستند، افزود: کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ما نیز در حد نیاز دانش‌آموزان است.

قاسم‌زاده بازدید از پژوهش‌سراها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی را از جمله برنامه‌های پژوهشی این دبیرستان عنوان و تصریح کرد: آموزش اولیای دانش‌آموزان در خصوص ارتباط با جوانان نیز با حضور مشاورین متخصص برگزار شده است.

و بالاخره سال جهانی نور با برگزاری یک همایش دانش‌آموزی در اردبیل بکار خود پایان داد.

نظر خود را بنویسید