مزایای استفاده از لامپ‌های ال ای دی (LED)
مزایای استفاده از لامپ‌های ال ای دی

مزایای استفاده از لامپ‌های ال ای دی (LED)

مزایای استفاده از لامپ‌های ال ای دی

در واقع هدف اصلی ما از این بحث پاسخ به این سئوال است كه استفاده از لامپ‌های ال ای دی (LED) نسبت به سایر لامپ‌های موجود در بازار ، چه مزایایی در بر دارد؟

تعدادی از مزیت‌های عمده لامپ‌های ال ای دی (LED) نسبت به سایر لامپ‌ها بشرح ذیل ارائه می گردد :

  1. بازده :

در حال حاضر لامپهای ال ای دی (LED) بازده‌ای بین 20 تا 40 لومن بروات دارند .  این مقدار برای لامپهای التهابی  12 تا 15 لومن بروات ،  برای لامپهای كم‌مصرف 35 تا 60 لومن بروات و برای لامپهای بخار سدیم 100 لومن بر وات می‌باشد . مشاهده می‌شود كه ظاهراً لامپهای ال ای دی (LED) برتری خاصی نسبت به لامپهای كم‌مصرف و یا بخار سدیم ندارند ؛ اما نكته‌ای كه باعث تمایز و برتری بازده لامپهای ال ای دی (LED) نسبت به سایرین می‌شود این است كه نور تولید شده توسط آنها در تمام فضا پراكنده نمی‌شود و نیز شامل پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز نیست  و این موضوع باعث می‌شود كه شدت نور آنها در فضای مورد نظر،  نسبت به سایرین بیشتر باشد . این مزیت ، باعث می شود که لامپهای ال ای دی (LED) در اماكن مختلفی كه نیاز به نور متمركز دارند ، مانند فعالیتهای ابزار دقیق در صنایع ، شركت‌ها و ادارات ، کاربرد بیشتری داشته باشد.

علاوه‌بر موارد فوق می توان برای نیازهای مختلف خود ، نور مورد نیاز را ، نه كمتر و نه بیشتر ، بوسیله لامپهای ال ای دی (LED) تأمین نمود . این در حالیست كه بعلت مشكلات متعدد ، لامپهای قدیمی را نمی‌توان با هر توان دلخواه تولید كرد و معمولاً دارای استانداردهای خاصی می‌باشند و  نور آن‌ها نیز مانند لامپ‌های ال ای دی (LED) قابل تنظیم نیست .

  1. قابلیت اطمینان بالا :

فرض كنید كه احتمال از كار افتادن یك ال ای دی (LED) در ساعات 1 تا 5000 عمر آن ، برابر با 002/0 باشد و اگر یك لامپ ال ای دی (LED) با 500 عدد ال ای دی (LED) را در نظر بگیریم و زمان تعویض این لامپ را منوط به از كار افتادن 200 عدد ال ای دی (LED) آن بدانیم آنگاه احتمال تعویض این لامپ در زمان 1 تا 5000 ساعت ، برابر است با 002/0 به توان 200 كه تقریباً برابر با صفر می‌باشد .

لذا ، زمانی كه یك لامپ ال ای دی (LED) در شرایط استاندارد بكار گرفته شود می‌توان مطمئن بود كه تا سالها نیازی به تعویض آن نخواهد بود . به همین علت در حال حاضر كلیه لامپ‌های ال ای دی (LED)، از سوی تولید كنندگان خارج از كشور ، تا مدت 5 سال تضمین می‌شوند و این شركتها متعهد هستند كه در صورت بروز هر گونه خرابی در هر نقطه دنیا ، بدون دریافت هیچ هزینه‌ای ، محصولات خود را جایگزین نمایند .

  1. عمر مفید بالا :

تا پیش از ظهور لامپهای ال ای دی (LED)، بالاترین عمرثبت شده  برای منابع روشنایی ، در حدود 5000 ساعت بوده است که این مقدار با كمترین طول عمر متصور برای ال ای دی (LED)ها قابل مقایسه نمی‌باشد .

معمولاً هر زمان كه از یك خیابان عبور می‌كنید ، یك یا چند عدد از لامپ‌های روشنایی خاموش هستند و در روز بعد مأموران آنها را جایگزین می‌كنند که این امر مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار زیادی می‌باشد . لیکن با جایگزینی لامپ‌های ال ای دی (LED) به جای آنها ، می‌توان تا میزان زیادی در این هزینه‌ها صرفه‌جویی نمود .

  1. عدم وجود پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز :

همواره نوری كه توسط منابع روشنایی تولید می‌شده ، با پرتوهای فرابنفش و مادون‌قرمز همراه بوده است  لیکن این پرتوها در حوزه بینایی ما قرار نداشته و كاربردی بمنظور تأمین روشنایی ندارند و علاوه‌ براین ، برای انسان مضر هستند تاجائیکه دانشمندان ، زنان را از قرار گرفتن در زیر نور لامپهای مهتابی و كم مصرف منع كرده‌اند ، زیرا بر اساس نتایج آخرین تحقیقات ، لامپهای مذکور میزان زیادی پرتو فرابنفش را از خود منتشر می نمایند و این در حالیست كه تأثیر پرتوهای فرابنفش بر مبتلا شدن به سرطان پوست ، سالها پیش به اثبات رسیده است.

  1. به كارگیری با ولتاژهای بسیار پایین :

ولتاژ مورد استفاده لامپهای ال ای دی (LED) می‌تواند بسیار پایین باشد و جالب است كه لامپهای ال ای دی (LED) با مقدار ناچیزی از ولتاژ نامی خود نیز به نورافشانی خواهند پرداخت و می‌توان آنها را با ضعیف‌ترین و كوچك‌ترین باطری‌ها تغذیه نمود . بنابراین می‌توان بسیاری از سیستم‌های روشنایی صنایع ، ساختمانها و حتی معابر را بدون نیاز به اتصال به شبكه سراسری ، توسط باطری‌ها و پیلهای جریان مستقیم تغذیه نمود كه مشكل پیك و دره بار شبكه را تا حدودی مرتفع می نماید و هزینه احداث تأسیسات انتقال برق در اماكن صعب‌العبور و فواصل بالا را كاهش خواهد داد .

6.توليد حرارت كم  :

حرارت توليدي توسط ال ای دی (LED) بسيار ناچيز است و علت ، پايين بودن ميزان انرژي مصرفي آن است . اين خاصيت ازگرم شدن محيط اطراف و نيز صدمه به قابها و حبابهاي محافظ که معمولأ بعد از مدتي لامپ هاي التهابي آنها را ذوب مي كنند ، جلوگيري مي نمايد.

  1. قابليت استفاده از هر دونوع جريان :

لامپهای ال ای دی (LED) بطور معمول از جريان DC استفاده می كنند ولي با قرار دادن يكسوكننده ها، مي توان براحتي ازجریان AC نيز براي تامين انرژي مورد نياز آنها استفاده نمود . البته در حال حاضر ال ای دی (LED) هايـــــــــي توليد مي شوند که بدون نياز به اينورتر هاي جريان ویكسو سازها براحتي با جريان AC به فعاليت مي پردازند.

این قابليت LEDها باعث مي شود كه براي استفاده از منابع انرژي خورشيدي كه جريان برق توليدي آنها به صورت DC مي باشد ، بتوان بدون نياز به اينورتر هاي جريان که معمولأ هزينه زيادي دربر دارند و كار و نگهداري آنها بسيار مشكل است ، مستقيمأ انرژي توليدي را به مصرف رساند.

علاوه بر موارد فوق ، يك خاصيت منحصر به فرد ديگر لامپهای ال ای دی (LED) اين است كه اگر يك لامپ ال ای دی (LED) را در كنار هر نوع لامپ ديگر با توان برابر ، به يك نوع منبع تغذيه DC متصل نماييم ، مدتها پس از آنكه لامپ نمونه ديگر شروع به كم نور و خاموش شدن نمود ، لامپ ال ای دی (LED) همچنان بدون كاهش در ميزان نور به كار خود ادامه خواهد داد. اين امر به علت خاصيت ORIENTED CURRENT  مي باشد به اين معنـي كه نور آنها تابعي از جريان  است و بر خلاف ساير منابع روشنايي كه ORIENTED VOLTAGE هستند با تغيير ولتاژ ، تغييري در نور آنها حاصل نمي شود.

8 . قابليت بكارگيري در دماي 40- و  85+ درجه سلسيوس :

به جرات مي توان گفت كه لامپهاي ال ای دی (LED) در هر نقطه از كره خاكي و در هر فصلي قابل استفاده هستند و توانايي قابل توجهي در تحمل تغييرات دما دارند كه مشابه آن را در هيچکدام از منابع روشنايي نمي توان يافت و شما مي توانيد ال ای دی (LED) را در دماي 50- و 100+ درجه سلسيوس به راحتي نگهداري نماييد.

معمولأ در نقاط صعب العبور و داراي شرايط جوي نامساعد ، امكان استفاده آسان از هيچ یك از لامپ هاي قديمي وجود ندارد و بايد تدابير خاصي براي حفظ و نگهداري آنها انديشيده شود ولي مي توان لامپ هاي ال ای دی (LED) را در هر مكاني ،آنهم بدون نياز به مراقبتهاي خاص ، مورد استفاده قرار داد.

  1. افزايش بازده در شرايط كاهش جريان :

پيش تر گفته شد كه مي توان با كاهش جريان ، نور  لامپهاي ال ای دی (LED) را به ميزان دلخواه تنظيم كرد حال ممكن است تصور شود كه همانند ساير لامپها ، با كاهش جريان ، از ميزان بازده نيز كاسته خواهد شد ولي حقيقت اين است که بر خلاف ساير منابع روشنايي، كه هرچه جريان لامپ هاي ال ای دی (LED) كاهش يابد ، ميزان بازده نوري اين لامپ ها افزايش یافته و از بازده نامي آنها نیز بیشتر می شود .

  1. امنيت بالا :

در صورت استفاده ازلامپ هاي ال ای دی (LED)، چون اين گونه لامپها را مي توان با استفاده از ولتاژ هاي پايين و امن به كار برد و علاوه براين توليد حرارت توسط اين گونه لامپ ها بسيار كم است ، لذا ، خطر برق گرفتگي ، سوختگي و حريق تا ميزان زيادي كاهش یافته و می توان بسياري از موارد ايمني را كه ملزم به رعایت آنها درمورد لامپهاي قديمي بودیم ، حذف نمود .

  1. قابل رويت بودن نور ال ای دی (LED)ها نسبت به لامپهای التهابی به میزان 10x :

نور توليد شده توسط لامپ هاي  ال ای دی (LED) بعلت ماهیت خود و درخشندگي بسيار زياد ، تا فواصل بسيار دور قابل رويت مي باشد و حدودأ ميزان فاصله اي كه مي توان نور آنها را تشخيص داد ، ده برابر لامپ هاي معمولي مي باشد .  به همين علتلامپهای مذکور ، در بسياري از چراغها و علائم هشدار دهنده و راهنمايي جايگزين نمونه هاي قديمي شده اند .

  1. حشرات از نور ال ای دی (LED) گریزانند :

در لامپ هاي قديمي ، بعد از گرد و غبار ، آلودگي ناشي از تجمع حشرات در اطرافشان مهم ترين عامل كاهش نور آنان  بود كه ميزان بازده نوري را تا حد بالايي كاهش داده و بدينصورت مصرف انرژي به ازاء محصول نوري بالا مي رفت و هر از چند گاهي بايد آنها را تميز نمود . لیکن نور توليد شده توسط ال ای دی (LED) بر خلاف ساير نورها ، نه تنها حشرات را جذب نکرده بلكه آنها را از محيط پراكنده مي كند و در نتيجه علاوه بر ايجاد محيطي بدون مزاحمت حشرات ، از آلوده شدن حباب لامپ ال ای دی (LED) توسط حشرات نيز خبري نيست.

نظر خود را بنویسید