لامپ های کم مصرف سرطان زا نیستند
لامپ های کم مصرف سرطان زا نیستند

لامپ های کم مصرف سرطان زا نیستند

لامپ های کم مصرف سرطان زا نیستند

در هر لامپ کم مصرف، مانند لامپ های خطی قدیم، ۳ تا ۵ میلی گرم جیوه وجود دارد و مقدار جیوه در این لامپ ها اضافه نشده است که بخواهد سرطان زا باشد.در واقع این مقدار جیوه یک دهم جیوه استفاده شده در دماسنج هایی است که برای سنجش دمای بدن یا اتاق استفاده می شود. و این در حالی است که کسی به این دماسنج ها اعتراضی ندارد.

به گزارش سرویس سلامت رادکانا، لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند یا خیر؟ این سوالی است که این روزها با مطرح شدن شبهه سرطان زا بودن لامپ های کم مصرف به دلیل وجود جیوه در آنها و تولید اشعه مضر” UV” ،برای افکار عمومی مطرح است و مردمی را که هر روز با حجم عظیمی از اخبار آلودگی های مختلف، از آلودگی هوا و آب گرفته تا آلودگی مواد غذایی مواجه هستند را نگران تر از قبل کرده است.
در بخش هایی از گزارش باشگاه خبرنگاران در باره سرطان زا بودن لامپ های کم مصرف آمده است: “لامپ‌های کم‌مصرف می‌توانند باعث مشکلاتی از جمله اضطراب، سردرد و حتی سرطان ‌شود.
بسیاری از افراد برای جلوگیری از به هدر رفتن پول و انر‍ژی، نسل جدیدی از لامپ‌های کم‌مصرف را جایگزین لامپ‌های قدیمی و استاندارد کرده‌اند. این در حالی است که این نسل جدید از لامپ‌های کم‌مصرف سمی است. به همین دلیل سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا دستورالعمل‌هایی فوری و ضروری را در صورت شکستن این لامپ‌ها و ساطع شدن گاز سمی که از آن‌ها ابلاغ کرده‌ است. اگر این لامپ‌ها بشکنند، 20 برابر بیشتر از حداکثر غلظت جیوه وارد هوا می‌کنند.”( برای خواندن این گزارش کلیک کنید)
برای اثبات این ادعا، شفاف در تماس با احمد محسنی، دبیر انجمن تولید کنندگان لامپ در کشور، واقعیت این ماجرا را جویا شد که وی سرطان زا بودن این لامپ را بسیار جدی تکذیب کرد.
احمد محسنی در خصوص وجود جیوه در لامپ های کم مصرف به شفاف گفت: در هر لامپ کم مصرف، مانند لامپ های خطی قدیم، 3 تا 5 میلی گرم جیوه وجود دارد و مقدار جیوه در این لامپ ها اضافه نشده است که بخواهد سرطان زا باشد.در واقع این مقدار جیوه یک دهم جیوه استفاده شده در دماسنج هایی است که برای سنجش دمای بدن یا اتاق استفاده می شود. و این در حالی است که کسی به این دماسنج ها اعتراضی ندارد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لامپ کشور ادامه داد: همه میدانند که جیوه وقتی در محیط زیست قرار بگیرد، مناسب نیست و مضر است اما در مورد لامپ ها تا وقتی که لامپ کار می کند این جیوه هیچ ضرری برای مردم ندارد و وقتی هم که عمر لامپ تمام شد و به اصطلاح سوخت، باید آن را در دو لفاف بچینند و در سطل زباله بیاندازند که این در دستور العمل مصرف لامپ ها نیز آمده است.
محسنی در پاسخ به این سوال که اگر لامپ شکست چه باید کرد نیز گفت: در این صورت باید با جارو و خاک انداز معمولی آن را جمع کرد و در سطل زباله ریخت و از جارو برقی برای جمع کردن آن استفاده نکرد.در این صورت هیچ خطری ایجاد نمی کند.
او همچنین ،تولید اشعه سرطان زای “UV” در لامپ های کم مصرف را تکذیب کرد و افزود: این مساله صددر صد باطل است و میزان اشعه ای که در خورشید وجود دارد بسیار بسیار بیشتر از لامپ ها است و درواقع می توان گفت این لامپ ها اصلا “UV” تولید نمی کنند.
محسنی درپایان نیز به شفاف تاکید کرد: همه لامپ هایی که مهر استانداردتولید ایران را دارند بی شک خطری برای سلامت انسان ندارند و همه اینحرف ها کذب محض است.

نظر خود را بنویسید