تکنیک های نورپردازی
تکنیک های نورپردازی

تکنیک های نورپردازی

تکنیک های نورپردازی

اصولا نورهای تزئینی و نوپردازی یکی از بهترین راهها برای بهتر جلوه دادن به دکوراسیون داخلی و خارجی هر ساختمان و سازه ای می باشد.اما برای بهتر جلوه دادن و زیبایی بیشتر باید اصول و شرایطی را رعایت نمود تا این کار به بهترین روش ممکن صورت پذیرد.
نورپردازی تکنیکی بسیار موثر است که اغلب مورد توجه قرار نمیگیرد.بسیاری از روشنایی ها یا لامپ ها ، عملکردی نامتناسب با فضای موجود دارند و انتخاب مناسبی برای فضای مورد نظر به شمار نمی آیند. در این مطلب به چند تکنیک برای نورپردازی می پردازیم.

تکنیک های نورپردازی
تکنیک اول: استفاده از نورهای چند لایه

در این تکنیک می توانید لامپ های مختلفی را در یک فضا استفاده کنید .مثلا لوستر را در مرکز اتاق ، لامپ های سقفی را در اطراف آن در درون باکس قرار دهید.لامپ های کفی را در گوشه های اتاق در نظر بگیرید و همچنین در فضای سقف کاذب از لامپ های ریسه ای ، برای هایلات کردن فضا استفاده کنید.

تکنیک های نورپردازی
تکنیک دوم: نور در فرورفتگی های دیوار:

یکی از نقاطی که شاید به آن توجه نشود فرورفتگی هایی از دیوار است که برای ایجاط طبقه و کتابخانه ایجاد شده اند.برای زیباسازی این منطقه ، از لامپ های ریسه ای با قدرت روشنایی کم استفاده کنید.کلید جداگانه ای برای آن در نظر بگیرید تا کمترین میزان برق را به خود اختصاص دهند و در صورت لزوم این لامپ ها را روشن کنید.

تکنیک های نورپردازی

تکنیک سوم : نورپردازی متمرکز:

در این شیوه برای نورپردازی از منابع نور متمرکز مانند لوستر ، آباژور ، چراغ شبخواب و …استفاده می شود.که معمولا نیازمند لامپ هایی پرقدرت است.لامپ هایی که توانایی رساندن نور به تمامی نقاط را داشته باشد.برای حفظ روشنایی محیط و داشتن نوری یکدست ، بهتر است نقاط تاریک را شناسایی و چراغی برای آن در نظر بگیرید.معمولا از این شیوه برای اتاق های بزرگ و فضای لابی استفاده می شود.

تکنیک های نورپردازی

تکنیک چهارم: نور مخفی

تکنیکی که چند سالی است طرافداران مخصوص به خود را دارد و انصافا ایده ای جالب برای زیباسازی فضا به واسطه ی نورپردازی است.با این تکنیک می توانید محیطی را برجسته تر از جاهای دیگر نشان دهید.به عنوان مثال در نقاطی مانند باکس های سقف کاذب ,زیر کابینت ، بالای کابینت، داخل قفسه ها ، بالای درب ، سقف حمام و سرویس بهداشتی و ….. از این تکنیک نورپردازی می توان استفاده کرد.

تکنیک های نورپردازی

تکنیک پنجم : نورپردازی پله ها

ایده ای بسیار جالب برای نورپردازی.معمولا پله ها ، راهرو ها نقاطی پر رفت و آمد و استراتژیک هستند که با نورپردازی می توان زیبایی آن را دو چندان کرد. پله ها را میتوان به چند صورت نورپردازی کرد مثلا در کف پله منابع نور متمرکز مانند لامپ های LED نصب کرد و یا اینکه همین لامپ ها را بر روی دیوار به گونه ای نصب کرد که فضای پله را به صورت افقی روشن کند.

تکنیک های نورپردازی

آشنایی با نرم افزار مورد استفاده در معماری

3D MAX نرم افزاری پر کاربرد

اسم 3d max را حتما شنیده اید از این نرم افزار می توان برای طراحی نمای ساختمان استفاده کرد و کار نور پردازی را هم می توان با پلاگین vray در تری دی مکس انجام داد. در این لینک ها فیلم آموزش 3d max و آموزش نورپردازی با vray را ببینید.

اتوکد AutoCAD

اتوکد هم مانند 3d max نیاز به معرفی ندارد فقط لینک برای آموزش آن معرفی می کنم. در این لینک فیلم آموزش اتوکد سه بعدی را به صورت رایگان و کامل ببینید.

گوگل اسکچاپ برای طراجی داخلی

سکچاپ یکی از ساده ترین نرم افزار هایی است که نه تنها در دایره نرم افزار های مدل سازی سه بعدی، بلکه در دایره نرم افزار های فنی و کد (CAD) می‌توانید بیابید. اصول کار با اسکچ آپ بر پایه خط است؛ که همین مسئله استفاده از آن را برای کاربر معمار لذت بخش تر می کند. خطوط به هم میپیوندند و سطوح را به وجود می آورند. سطوح به هم می‌پیوندند و احجام را به وجود می آورند. همچنین سطوح می‌توانند به وسیله محبوب ترین و معروف ترین ابزار اسکچ آپ (که به نماد آن نیز تبدیل شده است)، Push Pull Tool، با کشیده و فشرده شدن، ارتفاع به دست بیاورند تا احجام به وجود بیاید. روند طراحی در اسکچ آپ برخلاف تصور برخی، کاملا می‌تواند دقیق و با ابعاد و اندازه صورت بگیرد.
در این لینک فیلم آموزش اسکچاپ را ببینید.

نویسنده: مهندس حسین شهپری فرد

 

نظر خود را بنویسید